Interbrand opublikował zestawienie Najlepszych Światowych Marek roku 2014. Na szczycie listy wciąż króluje Apple, a firmy technologiczne mają się nieźle.
W najnowszej odsłonie listy 100 najbardziej wartościowych marek Apple nadal dominuje, gigant z Cupertino wart jest około 118,9 miliardów dolarów, a tuż za nim uplasowało się Google z wartością 107 miliardów dolarów. Obie firmy w zeszłym roku prześcignęły Coca-Colę i przerwały 13-letni cykl dominacyjny producenta napojów gazowanych.
Spośród 100 zaprezentowanych firm 13 należy do sektora technologicznego i aż 5 z nich znajdziemy na szczycie listy. Obok wspomnianych wcześniej Apple i Google są to kolejno IBM i Microsoft, które zajęły czwarte i piąte miejsce oraz Samsung, który uplasował się na siódmej pozycji, ale w przyszłym roku, przy takich wzrostach jak do tej pory, może skoczyć o jedną pozycję do góry i przegonić General Electric.
W tym roku największe wzrosty zanotowali przede wszystkim producenci samochodów, ale wśród wszystkich firm najbardziej wybił się Facebook, który ostatecznie uplasował się na 29 pozycji, ale jego wartość wzrosła aż o 86% w porównaniu z zeszłorocznym rankingiem. Jeśli Zuckerbergowi uda się utrzymać taką dynamikę, w przyszłym roku może załapać się do pierwszej dwudziestki. Również Amazon wybija się na tle konkurencji i choć w porównaniu do Facebooka jego 25% wzrost wydaje się mniej spektakularny, wyraźnie widać, które sektory rynku będą najbardziej liczyć się w najbliższej przyszłości.
Przy szacowaniu wartości przedsiębiorstw Interbrand bierze pod uwagę m.in. zyski generowane przez produkty i usługi czy też sposób, w jaki marka wpływa na wybór produktów przez konsumenta. Choć metodologia ta może wydawać się wątpliwa, sposób oceniania wartości firm przez Interbrand uzyskał certyfikat Międzynarodowej Organizacji ds. Standaryzacji, który potwierdza słuszność doboru narzędzi wartościujących.