Artykuł sponsorowany
Branża e-commerce w szczególnym stopniu odczuła boom na handel internetowy w czasach pandemii. Jednak również – jak żadna inna – poczuła, jakim wyzwaniem jest prawidłowa logistyka w takiej sytuacji. Oto najczęściej popełniane błędy przez polskie firmy w kontekście obsługi zleceń i dostawy przesyłek zamawianych przez internet.
E-handel zmienił całkowicie proces zakupowy. Klienci rezygnują z wizyt stacjonarnych traktując je powoli jak zło konieczne. Naturalne staje się za to składanie zamówień przez internet – wybór towaru przez kilka klików i cierpliwie oczekiwanie na dostawy. Sklepy internetowe coraz częściej proponują nawet rozwiązanie, które można sprowadzić do hasła “kup dziś i zamów kuriera do domu na jutro” – tempo doręczenia paczek staje się imponujące. Nie oznacza to jednak, że nie brak logistycznych mankamentów. Oto pięć kluczowych błędów.
Nieprecyzyjne oznakowanie towarów
Bałagan magazynowy w sklepie to prosta droga do pomyłek przy wysyłce i braku satysfakcji klientów. Tymczasem wiele sklepów internetowych nie kładzie odpowiedniego nacisku na procedury porządkujące system zleceń, wysyłki, dostawy. Wdrożenia IT – np. automatyzacja magazynowo-księgowa – to już standard, bez którego trudno wyobrazić sobie sprawną logistykę.
Niewłaściwa powierzchnia magazynowa
Sklepy, które oferują towar dbają o to, by zapewnić możliwie najszybsze dostawy do klientów. Kluczowe jest zatowarowanie. Ważne jednak, by magazyn pod względem powierzchni był idealnie zoptymalizowany do realnych możliwości i potrzeb wysyłkowych. Nie może być więc za mały – bo co zrobić z nadmiernym towarem? – jak i zbyt duży, co z kolei podwyższałoby koszty jego utrzymania.
Deficyt kadry w e-sklepie
Jeden, być może dwóch pracowników, którzy zajmują się wszystkim – od wprowadzania towaru na stan przez sprzedaż po wysyłkę. Czy taki obrazek jest codziennością polskiego e-handlu? Choć firmy konsekwentnie inwestują w rozwój kadr w kontekście e-commerce, pokutuje nadal myśl, iż jeden człowiek może sprawdzić się na kilku płaszczyznach. To błąd – warto rozdzielić role i zadania tak, by pracować efektywniej.
Oszczędności podczas pakowania
Przygotowanie przesyłki do wysyłki to temat-rzeka. Firmy handlowe widzą tu przestrzeń do wyraźnego redukowania kosztów. W sytuacji, gdy są pod presją, aby zaproponować klientowi możliwie najtańszy koszt doręczenia przesyłki, niechętnie zakupują lepszej jakości taśmy pakowe, grubsze kartony czy specjalne rozwiązania zabezpieczające wnętrze paczki. Wszystko to traktowane jest – niepotrzebnie – jako zbędny koszt. Warto spojrzeć na to inaczej, szerzej – wykorzystać np. materiały pakowe jako doskonałe źródło marketingowe.
Przyzwyczajenie do jednej marki
Sklepy internetowe wysyłające setki przesyłek dziennie łatwo mogą popaść – jako firmy – w rutynę. Wybór konkretnego kuriera staje się naturalny, podświadomy, bez cienia refleksji. Tymczasem warto co jakiś czas – np. raz na kwartał – zweryfikować rynek i sprawdzić, czy ceny usług kurierskich mogą być niższe. Wystarczy użyć porównywarki cen firm logistycznych, aby sprawdzić, ile będzie kosztowała przesyłka o danych gabarytach. To dobra baza do szerszej analizy kosztów w logistyce.