• Home
  • Technologie
    • Bezpieczeństwo
    • Sprzęt
    • Oprogramowanie
    • Mobile
  • Marketing
    • Reklama
    • Social Media
  • Finanse
  • Felietony
  • [IP]
  • Kontakt
    • Reklama w OSnews
    • Pakiet Public Relations
    • Content Marketing w OSnews
OSnews.pl
OSnews.pl
  • Home
  • Technologie
    • Bezpieczeństwo
      Certyfikat SSL, a hosting – dlaczego warto poszukać serwera z darmowymi certyfikatami?

      Certyfikat SSL, a hosting – dlaczego warto poszukać serwera z darmowymi certyfikatami?

      75-latek dorabiał do emerytury na szyfrowaniu cudzych danych

      75-latek dorabiał do emerytury na szyfrowaniu cudzych danych

      Ujawniono najczęściej używane hasła w 2016 roku

      Ujawniono najczęściej używane hasła w 2016 roku

      Mobilny trojan bankowy Faketoken szyfruje dane i atakuje ponad 2 000 aplikacji

      Mobilny trojan bankowy Faketoken szyfruje dane i atakuje ponad 2 000 aplikacji

    • Sprzęt
      Tanie laptopy poleasingowe – czym się charakteryzują i co je różni od nowego sprzętu z marketu?

      Tanie laptopy poleasingowe – czym się charakteryzują i co je różni od nowego sprzętu z marketu?

      Jaki tablet dla dziecka?

      Jaki tablet dla dziecka?

      Pancerne laptopy – sprzęt, który sprawdza się w każdych warunkach

      Pancerne laptopy – sprzęt, który sprawdza się w każdych warunkach

      Zadbaj o swój kręgosłup i spraw sobie wygodne krzesło biurowe

      Zadbaj o swój kręgosłup i spraw sobie wygodne krzesło biurowe

    • Oprogramowanie
      Ta firma potrafi śledzić ruch przy pomocu dźwięku zamiast światła

      Ta firma potrafi śledzić ruch przy pomocu dźwięku zamiast światła

      Dzięki Google nasze smartfony będą na tyle inteligentne, że będą rozpoznawać ludzi i przedmioty w filmach wideo

      Dzięki Google nasze smartfony będą na tyle inteligentne, że będą rozpoznawać ludzi i przedmioty w filmach wideo

      Tłumacz Google wspomagany sztuczną inteligencją działa z trzema nowymi językami

      Tłumacz Google wspomagany sztuczną inteligencją działa z trzema nowymi językami

      Jak i czy warto uruchomić własny portal internetowy?

      Jak i czy warto uruchomić własny portal internetowy?

    • Mobile
      Prawdziwie multimedialny Samsung Galaxy A5 (2017)

      Prawdziwie multimedialny Samsung Galaxy A5 (2017)

      LTE w smartfonie - nie tylko do social media

      LTE w smartfonie - nie tylko do social media

      Nadchodzące premiery smartfonów - Samsung Galaxy S9, LG G7 i inne

      Nadchodzące premiery smartfonów - Samsung Galaxy S9, LG G7 i inne

      Kupujemy smartfon. O czym pamiętać?

      Kupujemy smartfon. O czym pamiętać?

  • Marketing
    • Reklama
    • Social Media
  • Finanse
  • Felietony
  • [IP]
  • Kontakt
    • Reklama w OSnews
    • Pakiet Public Relations
    • Content Marketing w OSnews
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • RSS
6 najważniejszych barier rozwoju e-commerce’ów w Polsce
Home
Technologie

6 najważniejszych barier rozwoju e-commerce’ów w Polsce

osnews Technologie 0 comments

Z danych wywiadowni gospodarczej Bisnode wynika, że w Polsce na koniec 2018 roku zarejestrowanych było niemal 31 tys. sklepów internetowych. Prawie połowa z nich odnosi sukces i rośnie. Aby przejść do elity najpopularniejszych, największych sklepów online, potrzebne są ciągłe zmiany. Poniżej przedstawiamy, z jakimi problemami muszą zmierzyć się szybko rosnące e-sklepy w Polsce i na czym najczęściej się potykają w drodze do sukcesu.

Wzrost e-commerce’u niezależnie od jego obecnej wielkości wymaga ciągłych zmian.

– mówi Paweł Biliński, CTO i współwłaściciel software house’u Lizard Media specjalizującego się w sklepach internetowych.

Największym problemem w implementacjach zmian nie są ani technologia, ani nawet pieniądze. Zwykle chodzi o mentalne nastawienie właścicieli e-commerce’ów, ich praktyczną wiedzę dotyczącą zarządzania zmianą. Decyzje odkładane są z miesiąca na miesiąc, problemy narastają, a pracownicy i klienci doświadczają trudności, których można uniknąć.

– dodaje Paweł Biliński.

Spośród wielu aspektów biznesowych, obsługi klienta, technologicznych, podatkowych, logistycznych i marketingowych wyodrębniliśmy 6 najczęściej powtarzających się problemów i barier rozwoju e-commerce’ów w Polsce. Oto one:

Problemy z automatyzacją obsługi klienta i logistyki oraz zatrudnianie nowych osób

Źle pojęta automatyzacja polega na utrudnianiu kontaktu klienta z obsługą sklepu, zniechęcaniu do tego kontaktu oraz ograniczaniu dostępu do informacji. Z tym wciąż najczęściej kojarzy się automatyzacja wielu menadżerom e-commerce’u. Dobrze pojęta ma dawać ergonomiczny, intuicyjny dostęp do informacji, tak aby rozmowa z konsultantem nie była konieczna. Gdy jest, dostęp ma być łatwy, przyjemny i rozwiązywać problem od ręki. Bardzo rzadko dzwonimy do obsługi sklepu po to tylko, żeby porozmawiać. Zwykle nie możemy rozwiązać problemu sami, ale nie mamy łatwego dostępu do informacji, jakiej potrzebujemy. W szybko rosnących e-commerce’ach naturalną ścieżką rozwoju i zwiększania ruchu, sprzedaży i liczby klientów jest zatrudnianie nowych osób do obsługi klienta oraz obsługi logistycznej. To jednak ślepa uliczka, która naraża e-commerce’y na bardzo wysokie koszty zatrudniania i utrzymywania nowych ludzi.

Problemy z wyborem i działaniem systemu

Tu problemów jest co najmniej kilka. Chodzi o sprawność systemu w warunkach rosnącego ruchu, liczby danych, chwilowych peaków sprzedaży, wejść na stronę etc. Chodzi też o stabilność, czasy reakcji oraz bezpieczeństwo danych.

Wybór optymalnego systemu, platformy e-commerce nie jest łatwy.

– mówi Michał Koczur, dyrektor operacyjny spółki Lizard Media.

Każdorazowo bierzemy pod uwagę plany i estymacje na kolejne 5 lat rozwoju biznesu klienta, jego poziom zarządzania sklepem, obecny system, z którego korzysta, a nawet branżę, w jakiej działa. Nie wszystkie rozwiązania z najwyższej półki są potrzebne na już, bardzo ważna jest skalowalność funkcjonalności i obciążenia sklepu w stosunku do obecnych możliwości i potrzeb.

– dodaje Michał Koczur.

Problemem zwykle jest zbyt prosty system nienadążający za rozwojem automatyzacji, omnichannelingu i standardów w nowoczesnej sprzedaży online, ale często również spotkać można systemy przewymiarowane, zbyt duże zasoby serwerów, niepotrzebne funkcjonalności, które jedynie utrudniają codzienną obsługę systemu i sklepu przez pracowników. Słowo klucz to skalowalność.

Integracja systemów – dla jednych koszmar, dla drugich błogosławieństwo

Małe sklepy korzystają z prostych narzędzi, czasami nawet bezpłatnych. Gdy rosną, korzystanie z tych samych narzędzi wymaga coraz większych nakładów pracy i zaangażowania. Czasami problemem nie jest platforma sklepu internetowego, lecz system księgowy lub magazynowy stosowany historycznie od wielu lat, nieaktualizowany i niedostosowany do nowej rzeczywistości, w jakiej znalazł się biznes.

„Z czym musimy się zintegrować?” to jedno z podstawowych pytań zadawanych przez software house’y podczas pierwszej rozmowy z klientem.

– mówi Paweł Biliński z Lizard Media.

Największą zmorą działów IT w firmach jest utrzymanie tzw. systemów dedykowanych, które ktoś kiedyś stworzył, zwykle pracownik firmy, pojedynczy człowiek, która już w niej nie pracuje. Wiedza o architekturze systemu jest znikoma, a kiedy system zawiesza się i przestaje działać, nie ma sposobu na szybki ratunek.

– dodaje Paweł Biliński.

Zmiana kilku systemów naraz, choć wydaje się ryzykowna, może być prawdziwym przełomem dla e-sklepu wprowadzającym go na zupełnie inny poziom funkcjonowania. Taki proces jest możliwy do przeprowadzenia pilotażowego w środowisku testowym, a następnie produkcyjnym. Operacje przenoszenia danych wrażliwych, historii kontaktu z klientem, danych magazynowych i fiskalnych można ograniczyć do kilku godzin nocnych, w których ruch w sklepie jest minimalny.

Słaba wymiana informacji pomiędzy marketingiem, sprzedażą, obsługą klienta i logistyką

Wraz ze wzrostem sklepu powstają kolejne bariery komunikacyjne pomiędzy działami firmy. Nie da się już zawołać kogoś z tego samego biura i sprawdzić natychmiast, czy paczka jest już gotowa do wysłania albo jakie są parametry produktu. Problemy się kumulują, priorytety ustawiają w zależności od siły przebicia i nacisku klienta, a coraz mniej jest czasu na wymianę ważnych informacji operacyjnych. Nowoczesne systemy e-commerce zbierają i przetwarzają sporo informacji potrzebnych w różnych działaniach sklepu. Wymuszają zastosowanie procedur wymiany informacji, organizują zarządzanie pracą zespołów i między zespołami. Przykładem mogą tu być systemy PIM (Product Information Management), które pozwalają na wspólną pracę nad bazą produktów wielu osobom, pokazują progres prac, obowiązki poszczególnych osób etc.

Trudności w znalezieniu na rynku kompetentnych menadżerów e-commerce’u

Spotykamy się z tym problemem bardzo często – mówi Michał Koczur z Lizard Media. – Menadżer e-commerce’u to bardzo wymagające stanowisko. Tu liczy się przede wszystkim doświadczenie w zarządzaniu sklepem i ludźmi, doskonała organizacja pracy oraz bardzo duże zaangażowanie, które potrzebne jest w sytuacjach nagłych zdarzeń losowych

– dodaje Michał Koczur.

Nagłe odejście menadżera e-commerce’u w źle zorganizowanym sklepie potrafi doprowadzić do poważnego kryzysu. Zdarza się również, że menadżer radzący sobie w sklepie o niewielkich obrotach nie jest w stanie wejść na wyższy poziom organizacyjny i egzekwowania zadań pracowników w rosnącym zespole i musi być zastąpiony, zanim sklep będzie mógł dalej się rozwijać.

Opóźnianie decyzji o optymalizacji procesów czy nowej platformy e-commerce

Zwykle im większy sklep, tym lepiej kadra zarządzająca rozumie potrzebę zmian. Największe e-commerce’y w Polsce i na świecie prowadzą ciągłą ewaluację sprawności swoich systemów, sposobów zarządzania, ich efektywności i jakości obsługi klienta. Kolejne wdrożenia planowane są w trybie ciągłym i nie stanowią zaskoczenia dla nikogo.

Szybko rosnące sklepy ze słabszymi systemami i organizacją działania czasami potrzebują rewolucji, aby wejść na wyższy poziom. Zmiany odkładane są w nieskończoność, dziury łatane w sposób chaotyczny, a te same sytuacje kryzysowe pojawiają się regularnie.

Pierwszy krokiem do przełamania wszystkich tych barier wzrostu każdego e-commerce’u może być poddanie działania sklepu, systemów, narzędzi, procedur ocenie specjalistów, ewaluacji. Software house jest naturalnym źródłem takich informacji. To miejsce, w którym znajdują się kompetentni specjaliści reprezentujący całe spektrum zarządzania sklepami – nie tylko narzędziami IT, ale także ludźmi i doświadczeniem we współpracy z menadżerami e-commerce’u, marketingiem i sprzedażą.

Nie chodzi o to, aby ślepo wierzyć firmom, które wdrażają systemy e-commerce, i bezkrytycznie przyjmować rozwiązania, jakie nam proponują, ale wykorzystać pierwsze spotkania do rzetelnego przedstawienia swojego biznesu i zebranie feedbacku.

– mówi Paweł Biliński z Lizard Media.

Klienci, którzy chcą słuchać również niepochlebnych opinii o swoim sklepie, mają największe szanse wprowadzić go na wyższy poziom organizacji i sprzedaży, ucząc się na doświadczeniach innych. Software house powinien wejść w rolę doradcy biznesowego e-commerce’u, a nie być tylko firmą wdrażającą narzędzia IT.

– dodaje Paweł Biliński.

  • Tags
  • e-commerce
  • rozwój
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Następny wpis Jak zmonetyzować swoją pasję? Wykorzystaj moc sieci afiliacyjnej i programów partnerskich
Poprzedni wpis Smartwatch i smartband – inteligentne urządzenia do zadań specjalnych

Warto przeczytać

Dziesiątki tysięcy produktów – jeden plik CSV Technologie
6 listopada 2019

Dziesiątki tysięcy produktów – jeden plik CSV

Jak zwiększyć sprzedaż w firmie? Marketing
17 lipca 2018

Jak zwiększyć sprzedaż w firmie?

Potęga rynku e-commerce Technologie
7 grudnia 2017

Potęga rynku e-commerce

Oś czasu

10 Gru 08:44
Technologie

Usunięcie danych z Google – czy to w ogóle jest możliwe?

09 Gru 14:05
Technologie

Cyfrowa transformacja – czy to przyszłość biznesu?

26 Lis 19:02
Technologie

Black Friday – najlepszy moment na wymianę TV i sprzętu audio

12 Lis 14:09
Technologie

Rodzaje drukarek i ich przeznaczenie – znajdź urządzenie dla siebie!

11 Lis 11:28
Technologie

Oczyszczacze powietrza sterowane aplikacją

Technologiczny cytat tygodnia

Wydaliśmy wiele, ale ciągle wiele mamy... I prawdę mówiąc jest to więcej niż potrzebujemy, by prowadzić firmę.

Tim Cook na spotkaniu udziałowców Apple odnosząc się do kwestii zasobów gotówki Apple na poziomie 100 mld USD

Tagi

android apple bezpieczeństwo biznes cenzura Debian edukacja facebook Firefox firma google gry hardware imprezy intel internet iphone kaspersky KDE kraj Laptopy media microsoft mobile mozilla nokia open-source oprogramowanie piractwo prawo press-release programowanie prywatność reklama Samsung smartfon software standardy sun Ubuntu UNIX usa windows Wydania Wydarzenia
  • Home
  • Technologie
  • Marketing
  • Finanse
  • Felietony
  • [IP]
  • Kontakt
  • Back to top

O blogu



OSNews to serwis poświęcony nowym technologiom oraz ich roli we współczesnym biznesie. Opowiadamy o przydatnych usługach, zmianach na rynku oraz najnowszym oprogramowaniu, które ułatwi Tobie pracę.

Kontakt

Masz jakieś pytania? Chcesz podzielić się swoimi uwagami na temat serwisu? Nie ma sprawy, po prostu napisz do nas maila.

OSNews.pl
Conrada 30
01-920 Warszawa
redakcja@osnews.pl
© OSnews.pl 2016-2019. All rights reserved.