Adobe ogłosiło w tym tygodniu plany wydania kodu źródłowego BlazeDS, technologii do zdalnej komunikacji, pozwalającej przesyłać dane do aplikacji napisanych z użyciem Adobe Flex/AIR przy użyciu protokołu Action Message Format, w którym dane mogą zajmować do 10x mniej niż w XML-u. Kod ma się pojawić na początku przyszłego roku i będzie rozprowadzany na licencji LGPL v3.
Dokumentacja AMF-a już została opublikowana (format PDF). Jego początki sięgają roku 2001, kiedy został wprowadzony w 6. wersji Flasha i usprawniony w 9. wraz z wprowadzeniem nowej wirtualnej maszyny ActionScriptu. Powstał głównie w celu umożliwienia binarnej serializacji obiektów i skryptów ActionScriptu, przez co można pokusić się o stwierdzenie, że jest actionscriptowym ekwiwalentem technologii JSON, tyle że nie w postaci tekstowej. Znaczącą cechą BlazeDS jest wsparcie do stałych połączeń, co stanowi jedno z głównych ograniczeń dzisiejszych aplikacji AJAX-owych – muszą odpytywać serwer co jakiś czas albo na zdarzenie użytkownika, aby pobrać nowe dane.
To nie pierwszy (i, miejmy nadzieję, nie ostatni) raz, kiedy Adobe zdecydowało się na wydanie kodu źródłowego jednego z komponentów budujących ich zestaw narzędzi do tworzenia internetowych aplikacji. Była już wirtalna maszyna ActionScriptu, był Flex SDK z kompilatorem, a teraz mamy BlazeDS, a wraz z nim AMF. Co nas czeka w przyszłości?