W tym roku już po raz szósty został opublikowany Światowy Raport Amway na temat Przedsiębiorczości, którego inicjatorką jest firma Amway. Nad jego naukowym kształtem czuwa Techniczny Uniwersytet w Monachium, a badania przeprowadza Instytut GfK. Podczas gdy zeszłoroczny raport koncentrował się na roli edukacji przedsiębiorczości, tegoroczny skupił się na tzw. duchu przedsiębiorczości i wprowadził do obiegu nowe pojęcie – Amwayowski Wskaźnik Ducha Przedsiębiorczości (The Amway Entrepreneurial Spirit Index, w skrócie AESI).
Czym jest Amway-owski Wskaźnik Ducha Przedsiębiorczości?
AESI stworzono w oparciu o Teorię Zachowania Planowanego. Wskaźnik łączy w sobie trzy wymiary:
1) Chęć działania (ocena determinacji, motywacji);
2) Zdolność działania (ocena umiejętności, motywacji);
3) Odporność na naciski otoczenia (np. na odwodzenie od pomysłu założenia firmy przez rodzinę i znajomych).
Jego wynik liczony jest jako średnia z tych trzech wymiarów i wyrażony jest w skali od 0 do 100. AESI pokazuje, jak skłonna jest dana osoba do założenia własnej firmy. Należy zaznaczyć, że aby porównania między poszczególnymi krajami były adekwatne, państwa te powinny być zbliżone pod względem kulturowym oraz ekonomicznym.
Polska daleko w tyle
Wynik AESI dla Polski wynosi jedynie 29. Jest to o wiele poniżej średniej światowej (51) oraz europejskiej (45). Polscy respondenci dość wysoko oceniają swoją zdolność działania (34%), co stanowi niższy wynik niż średnia europejska (41%), lecz nie jest to duża różnica. Natomiast w przypadku kolejnego branego pod uwagę wymiaru, tj. odporności na naciski społeczne, wynik Polski znacznie odbiega od Europy – są to odpowiednio 28% i 48%. Jednak najgorzej na tle Europy wypada u nas chęć działania – jedynie 24% respondentów oceniło pozytywnie swoją determinację i motywację w tym kierunku.
Wyższy AESI wśród młodych
Amway-owski Wskaźnik Ducha Przedsiębiorczości jest zdecydowanie wyższy u osób poniżej 35. roku życia i wynosi aż 39. Tuż za nimi uplasowała się grupa wiekowa 35-49 (34), a następnie osoby powyżej 50. roku życia (jedynie 17). Szczegółowe wyniki przedstawiają się następująco:
Wyższy AESI wśród mężczyzn
Pewne różnice widać również wśród mężczyzn i kobiet – respondenci płci męskiej osiągnęli wyższy wynik AESI (32) niż kobiety (25). Na podstawie raportu można wywnioskować, że mężczyźni mają większą wiarę we własne możliwości założenia własnej firmy (kobiety: 29%, mężczyźni: 39%). Obydwie grupy wykazują podobną chęć działania w obszarze przedsiębiorczości (kobiety 22%, mężczyźni 26%). Jeśli zaś chodzi o odporność na naciski grupy, mężczyźni wykazują na nie większą odporność (31%) niż kobiety (24%).
Zachęcamy również do zapoznania się z informacjami dotyczącymi działań CSR kilku największych marek (Ikea, Coca Cola oraz Amway) pod adresem: http://www.fakt.pl/serwis/amway-ikea-coca-cola-dzialania-csr-znanych-marek,artykuly,599266.html