Artykuł sponsorowany
W dzisiejszym świecie coraz więcej polegamy na komputerach i systemach informatycznych. Także w firmach oprogramowanie, strony internetowej, a nawet profile w mediach społecznościowych pełnią coraz większą rolę. Do tego coraz więcej informacji jest przetwarzana i przechowywana wyłącznie w formie cyfrowej. Rola systemów informatycznych w przedsiębiorstwach nieustannie rośnie, właśnie dlatego warto okresowo przeprowadzać audyt informatyczny.
Dlaczego warto przeprowadzać audyt informatyczny?
Choć firmy i osoby zarządzające systemami komputerowymi w firmach mają coraz większą świadomość co do roli tego typu systemów oraz wagi bezpieczeństwa cyfrowego, to warto pamiętać o tym, że nie ma czegoś takiego, jak całkowicie bezpieczny system informatyczny. Choć technologie pozwalające na rozwój bezpieczeństwa IT są stale rozwijane, to trzeba pamiętać, że równolegle rozwijana jest też technologia, które może wpłynąć negatywnie na sam system, a nawet na całe przedsiębiorstwo.
W obliczy stale pojawiających się nowych zagrożeń warto kontrolować poziom zabezpieczeń w stosowanym systemie, tak by przez cały czas stosować możliwie najlepsze systemy ochrony. Można to robić w ramach własnego działu IT, ale jeszcze lepiej jest okresowo przeprowadzać zewnętrzny audyt informatyczny. Taki okresowy, gruntowny audyt także nie zagwarantuje całkowitego bezpieczeństwa systemu, ale pozwoli wykryć nieprawidłowości oraz wszelkie słabości stosowanego systemu.
Audyt informatyczny to kontrola, którą przeprowadzają niezależni specjaliści z branży. Wykonanie audytu ma odpowiedzieć na pytanie, czy firma dobrze wykorzystuje swoje informatyczne zasoby. Celem audytu jest wykrycie ewentualnych luk w systemie, zagrożeń, ale również weryfikacja prawidłowości istniejących procedur awaryjnych. Uwagi i zalecenia z audytu nie tylko mają pozwolić wykryć zagrożenia nim staną się prawdziwym problemem dla firmy, ale również zoptymalizować posiadane systemy informatyczny, procedury bezpieczeństwa czy sposób zarządzania posiadanym sprzętem.
Zakres i rodzaje audytu IT
Pod hasłem audytu informatycznego kryją się zwykle trzy jego rodzaje, które mogą być wykonywane jednocześnie, ale część firm decyduje się na różną częstotliwość poszczególnych form audytu. Wyróżnia się:
- Audyt sprzętowy – to analiza posiadanych komputerów oraz innego sprzętu IT pod względem efektywności działania, ale również zgodności z posiadanym oprogramowaniem. Polega na uruchomieniu na każdym komputerze specjalnego oprogramowania analizującego możliwości danego komputera. Dzięki temu można między innymi ocenić, czy sprzęt jest wystarczająco wydajny, czy warto go ulepszać za pomocą dokupionych podzespołów, czy konieczna jest wymiana całych jednostek.
- Audyt oprogramowania – to przede wszystkim analiza posiadanych licencji. Pozwala uporządkować posiadane licencje, usunąć ze stacji roboczych nielegalne oprogramowanie, zarówno takie zainstalowane nieumyślnie przez pracowników, jak i takie przy których nie dopatrzono, że licencje już się skończyły. Z drugiej strony taka forma audytu pozwala zminimalizować zbędne koszty związane z posiadaniem licencji, z których nikt nie korzysta.
- Audyt bezpieczeństwa danych – polega w duże mierze na analizie poziomu bezpieczeństwa znajdujących się w firmie baz danych jak również prawidłowości stosowanej polityki bezpieczeństwa informacji, zarządzania ryzykiem oraz planu zachowania ciągłości działania. Od czasu wprowadzenia RODO, szczególnym elementem audytu bezpieczeństwa IT jest weryfikacja zabezpieczeń stosowanych w przypadku bazy danych zawierającej dane osobowe zarówno klientów firmy jak i pracowników. Szczególną formą tego typu audytu IT jest audyt bezpieczeństwa strony internetowej. Jego celem jest weryfikacja, czy istnieją wady i/lub błędy w kodzie witryny oraz oprogramowaniu serwera, które umożliwiają przeprowadzenie ataku i włamanie się na daną stronę.
Przebieg audytu IT
Audyt informatyczny można przeprowadzić w dowolnym momencie. W zależności od potrzeb może on obejmować całość systemu informatycznego lub tylko jego niewielki wycinek. Jednak by dokonać kontroli sprawności działania całego systemu, taki audyt powinien objąć następujące obszary:
- bezpieczeństwo danych;
- efektywność działania;
- sposoby wykrywania i eliminowania zagrożeń;
- integrację mechanizmów funkcjonowania;
- dostęp do komunikatów systemowych.
By dokonać sprawdzenia powyższych cechy systemu podczas kontroli analizuje się przebieg informacji w systemie, ale także sprawność i efektywność działania poszczególnych urządzeń. Dodatkowo przeprowadza się symulacje ataków hackerskich, by sprawdzić zarówno jakość, jak i skuteczność zabezpieczeń zaszytych w systemie informatycznym. Nie mniej ważnym elementem kontroli jest weryfikacja efektywności procedur zapewniających ciągłość działań systemu, czyli tego na ile szybko i bezproblemowo można wznowić pracę systemu w przypadku awarii sprzętu czy zaistnienia zagrożeń np. hackerskich.
Obiektywna opinia by zapobiegać kosztom
W wielu firmach zarząd jest przeświadczony, że wiedza zatrudnionych informatyków jest wystarczająca nie tylko, by zapewnić sprawne funkcjonowanie systemu na co dzień, ale również by zapobiegać ewentualnym zagrożeniom. Ideom audytu każdego rodzaju jest jednak weryfikacja przez osoby niezależne. To nie tylko weryfikacja prze osoby bardzo doświadczone i kompetentne, które mają doświadczenie choćby wynikające z weryfikacji różnorodnych systemów. To także obiektywny wgląd, które często pozwala zauważyć zagrożenia, czy niebezpieczeństwa, które umykają informatykom zatrudnionym wewnątrz firmy. Regularna weryfikacja przez osoby niezależne ogranicza ryzyko powstania takich niedociągnięć, które mogłyby przerodzić się w poważne awarie, a audyt bezpieczeństwa strony internetowej chroni wręcz przed utratą wizerunku firmy, do którego mogłoby by dojść w przypadku ataku hackerskiego.
Co ważne, na zakończenie takiej kontroli firma otrzymuje zawsze dość obszerny raport poaudytowy. Zdarza się, że raport nie wskazuje żadnych uchybień, zwłaszcza jeśli kontrole przeprowadzane są regularnie, a zalecenia audytora wdrażane w życie. Najczęściej jednak w raporcie znajdują się uwagi na temat słabych stron systemu, zarówno te wymagające natychmiastowej reakcji, jak i takie, które pozwolą zoptymalizować posiadany system.
Artykuł poleca: Empressia