Artykuł sponsorowany
Biznesowe bazy firm są podstawą efektywnych działań marketingowych. Niestety wybudowanie własnej bazy danych wymaga czasu oraz zaangażowania. Mogłoby się wydawać, że najszybsze rezultaty uzyskamy kupując “gotowca”. Czy na pewno?
Kiedy zakup danych ma sens?
Z opcji zakupu bazy danych korzystają zazwyczaj początkujące przedsiębiorstwa. Nie mają one jeszcze własnych zasobów, które są niezbędne do rozpoczęcia e-marketingu. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że kupno baz danych zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Nie możemy liczyć na to, że osiągniemy szybkie i wysokie zyski. Sens ma wyłącznie zakup jakościowych baz danych. Za wartościowe treści musimy jednak trochę zapłacić, więc uważaj na zbyt niskie ceny. Promocje i rabaty mogą być jedynie podstępem sprzedawcy, a my wyrzucimy pieniądze w błoto.
Przed zakupem sprawdź, czy firma oferująca bazy danych posiada dokumenty świadczące o tym, że zostały one pozyskane w sposób legalny. Musi ona również posiadać uprawnienia dotyczące sprzedaży danych osobom trzecim. Nie warto ryzykować, gdyż pozyskana nielegalna baza danych nie tylko nie przyniesie nam zysku, ale również przysporzy mnóstwo problemów.
Poproś sprzedającego o próbkę danych. Będziesz mógł przekonać się, czy są one aktualne, a także jak wiele podmiotów je posiada. Warto wiedzieć, że im częściej wykorzystywane dane, tym gorzej. Użytkownicy mogą uznać naszego maila za spam.
Dzierżawa bazy danych
Wiele przedsiębiorstw korzysta z opcji wynajmu baz danych. Takie rozwiązanie niesie za sobą znacznie mniejsze ryzyko niż zakup. Ponadto możemy lepiej sprecyzować grono odbiorców. Dzierżawa obejmuje zazwyczaj bazy portalowe, które wyróżniają się bardzo dużym zasięgiem. Ponadto mamy możliwość targetowania behawioralnego lub geograficznego. Wszystko to przyczynia się do zwiększenia skuteczności naszych działań e-marketingowych.
Oczywiście ta metoda również ma swoje wady. Z tych samych danych może korzystać duża ilość osób, co obniża efektywność działań. Zmniejsza się poziom kliknięć i odczytywania wiadomości. Są one ignorowana, a czasami trafiają do spamu. W tym przypadku również warto poprosić o próbkę danych, tak aby sprawdzić, czy są one wartościowe i dobrze dopasowane do naszych potrzeb.
Budowa baz danych
Zbudowanie własnej sieci kontaktów do celów e-marketingu to zadanie trudne oraz wymagające dużych pokładów cierpliwości. Włożony trud przyniesie wymierne efekty. Jeśli od początku będziemy rozsądnie zarządzać danymi, to zbudujemy taką bazę, której nigdy nie moglibyśmy kupić.
W pierwszej kolejności musimy zadbać o dobre relacje z klientami. Adresy e-mail możemy pozyskiwać np. poprzez ankiety. Nie tylko otrzymamy dane, ale również pozyskamy cenne informacje. Popularnym sposobem na budowanie bazy danych jest przeprowadzanie konkursów. Chęć zdobycia nagrody przyciąga sporą ilość osób, jednak musimy pamiętać, że pogarsza to jakość naszej bazy.
Dużą popularnością cieszy się szeroko pojęty content marketing. Obiecujemy naszym odbiorcom przesłanie wartościowych treści (np. poradnika) na wskazany adres e-mail.