Każdy, kto prowadzi własną firmę lub interesuje się sprawami zarządzania przedsiębiorstwem z całą pewnością spotkał się z pojęciem “społeczna odpowiedzialność biznesu”. Czym jest i jak się przejawia? Dlaczego stosowanie zasad CSR jest współcześnie tak ważne? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
Aby jak najogólniej przybliżyć to często pojawiające się pojęcie warto zacytować definicję, która zawarta jest w normie PN-ISO 26000. Jest więc to “odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie”. Definicja CSR-u dość szeroka i ogólna. Nic w tym dziwnego, w końcu społeczna odpowiedzialność biznesu odnosi się do różnorodnych branż, firm, instytucji o odmiennym charakterze. Definiuje ponadto w ich obrębie wiele modeli, kategorii, procesów, zjawisk i działań o charakterze multityscyplinarnym. Takie ujęcie społecznej odpowiedzialności biznesu jest tym samym wieloaspektowe. Tym samym należy rozumieć CSR między innymi jako:
– udział w kampaniach społecznych,
– prowadzenie marketingu zaangażowanego społecznie,
– stosowanie etycznych standardów pracy,
– zapewnienie transparentnych kierunków zarządzania zasobami ludzkimi,
– ograniczanie emisji zanieczyszczeń oraz prowadzenie eko-znakowania,
– otwarty dialog z interesariuszam,
– transparentną politykę informacyjną,
– zarządzanie wartościami w łańcuchu dostaw.
Warto również dodać, że odpowiedzialne społecznie przedsiębiorstwa świadomie zarządzają wieloma trudnymi kwestiami jak na przykład: prawa człowieka, praca nieletnich, różnorodność, ochrona danych osobowych czy współsprawstwo w nadużyciach. Taki stan rzeczy wpływa na rozwój transparentności i zdrowej konkurencji współpracy. Liczne badania i analizy coraz częściej dowodzą realnych korzyści płynących z wprowadzenia tej koncepcji do systemu zarządzania firmą. Nic więc dziwnego, że zyskuje ona coraz większe poparcie i cieszy się wzrastającym zainteresowaniem przedsiębiorstw o różnej wielkości. Stosowanie zasad odpowiedzialności, etyki i transparentności na co dzień, buduje przewagę konkurencyjną i realnie przyczynia się do zysków w wymiarze finansowym oraz niefinansowym.
Skąd możemy wiedzieć czy dana firma postępuje etycznie?
Społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja, której znaczenie ciągle rośnie. Między innymi z tego powodu nie tylko wielkie korporacje, ale również średnie i małe firmy, rozpoczynają swoją przygodę z CSR-em. Firmy, organizacje bądź instytucje, wprowadzają coraz bardziej zaawansowane społecznie rozwiązania do swoich modeli biznesowych. O nich i innych działaniach społecznie odpowiedzialnych, informują interesariuszy, za pośrednictwem stron www, raportów CSR, sesjach dialogowych czy raportach rocznych. Z informacji tych, możemy dowiedzieć się np. o wdrożeniu kodeksu etycznego, liczbie osób zatrudnionych na umowy o pracę, rotacji personelu czy emisji śladu węglowego. Możemy też poznać strategiczne dane o podejściu zarządczym w zakresie CSR. Wówczas etyczna komunikacja, staje się zarówno źródłem cennych informacji jak i źródłem inspiracji dla innych, chcących doskonalić własne podejście w tym zakresie. Jak widać koncepcja CSR jest drogą, którą idą różnorodne firmy i branże wpisujące się w potrzeby dzisiejszego świata. Sprawia, że z roku na rok rośnie liczba firm, które zysk przedsiębiorstwa budują w sposób zrównoważony, uwzględniający problemy i wyzwania społeczne, gospodarcze i kulturowe. Także Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) zachęca organizacje i przedsiębiorstwa do stosowania się do reguł CSR. Zastosowanie takich zmian wymaga przede wszystkim zmiany myślenia o prowadzeniu biznesu. Nie musi wiązać się z gigantycznymi nakładami finansowymi. Nowa wizja biznesu jest możliwa i może przynieść oczekiwane rezultaty nie tylko w okresie długoterminowym ale i krótkookresowym.
Artykuł poleca firma White Leaf – społeczna odpowiedzialność biznesu