Artykuł sponsorowany
Branża IT jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. W dobie niezwykle szybko postępującej rewolucji elektronicznej i powszechnej cyfryzacji, zapotrzebowanie na usługi branży IT jest coraz większe, dlatego firmy intensywnie poszukują doradców klienta. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić i czy ty też możesz aplikować.
Chcesz być doradcą klienta w branży IT? To musisz wiedzieć
Sprawdź ogłoszenia o pracę i przekonaj się, czego najczęściej oczekują pracodawcy od doradcy klienta w dziale IT.
Na pierwszym miejscu stoi zazwyczaj wykształcenie wyższe – techniczne lub informatyczne. Trzeba także wykazać się szeroką wiedzą praktyczną. Znajomość różnorakich systemów komputerowych (nie tylko Windows, ale też np. Linux, BSD), sposobów tworzenia baz danych, tworzenia i administrowania sieciami informatycznymi na poziomie zaawansowanym także jest wymogiem koniecznym.
Wymagana jest również znajomość języka angielskiego, a szczególnie słownictwa technicznego. To niezbędne do czytania dokumentacji technicznych, najłatwiej dostępnych w języku angielskim.
Jednym słowem, doradca klienta działu IT to taki guru komputerowy, który zna odpowiedź na każde, najtrudniejsze nawet pytanie. Wymagania mogą wydawać się duże, ale praca jest bardzo ciekawa i gwarantująca stały rozwój.
Dodatkowe umiejętności wymagane od dobrego doradcy klienta
Nie wystarczy wiedza techniczna, trzeba jeszcze umieć ją przekazać osobie, która nie jest zaznajomiona z najnowszymi technologiami. Dlatego od doradcy klienta działu IT wymaga się umiejętności nawiązywania kontaktów i przekazywania wiedzy w sposób zrozumiały dla laika.
Ponadto doradca klienta powinien być cierpliwy, odznaczać się wysoką kulturą osobistą, nienaganną prezencją, umiejętnością pracy pod presją czasu i samodyscypliną.
Dobry doradca potrafi wciągnąć klienta w rozmowę, by jak najlepiej poznać, a czasem na nowo odkryć, jego potrzeby. Istotne jest jego zaangażowanie, klient musi czuć, że doradcy naprawdę zależy na kompleksowej obsłudze, a nie tylko na sprzedaży drogiego sprzętu lub oprogramowania. Bardzo przydaje się przy tym uśmiech. Uśmiechnięty doradca wydaje się bardziej otwarty i na pewno budzi większe zaufanie.
Za co odpowiada doradca klienta w branży IT
Branża IT jest dosyć specyficzna, bo bardzo często sprzedaje nie towary, lecz rozmaite usługi. Mowa tu nie tyle o prostym dostępie do internetu, co o specjalistycznym oprogramowaniu, tworzeniu baz danych, administrowaniu siecią, zabezpieczaniu przed atakami z zewnątrz itp. Doradca klienta musi więc przede wszystkim bardzo dobrze znać branżę, by móc wczuć się w potrzeby klienta i adekwatnie do nich zaproponować najlepszy produkt.
Doradztwo wymagane jest nie tylko na etapie sprzedaży, ale także po niej. Doradca najczęściej zostaje konsultantem przypisanym na stałe do klienta, informuje go o nowych rozwiązaniach (a te mogą pojawiać się nawet co roku), proponuje poszerzenie zakresu usług stosownie do rozwoju jego firmy itp. Jest też osobą, której zgłasza się wszystkie reklamacje. Monitoruje je i stara się jak najszybciej uzyskać rozwiązanie od działu pomocy technicznej, zwanego z angielska helpdesk.