Artykuł partnera
Wbrew pozorom programiści to osoby, które powinny posiadać nie tylko kompetencje twarde, wiedzę merytoryczną i doświadczenie zawodowe, ale także kompetencje miękkie takie jak zdolność do zarządzania czasem i umiejętność pracy pod presją czasu.
Umiejętności twarde programisty
Każdy, kto zastanawia się nad rozpoczęciem kursu programowania, powinien zastanowić się nad tym, czy ma odpowiednie predyspozycje, motywację oraz cechy osobowościowe. W niektórych akademiach programowania, na przykład w Codecool kandydaci na kurs muszą przejść przez rekrutację, dzięki której mogą stwierdzić, czy ich cechy pasują do takiej pracy. Szkoła programowania zwykle jednak koncentruje się na nauce praktycznych umiejętności, czyli kompetencji twardych. Rzeczywiście te umiejętności są później brane pod uwagę przez potencjalnego pracodawcę. Do najważniejszych kompetencji twardych można zakwalifikować: podstawowe zdolności z zakresu IT, znajomość języków programowania, umiejętność rozwiązywania problemów, kodowanie w określonych językach. Akademia programowania powinna jednak rozwijać nie tylko takie zdolności, ale także uczyć kursantów kompetencji miękkich.
Kompetencje miękkie programisty
Coraz większa liczba pracodawców zwraca uwagę na to, że programiści powinni być osobami dobrze komunikującymi się z otoczeniem, otwartymi na zmiany kreatywnymi. Wśród innych kompetencji miękkich można wymienić: zdolność do pracy zespołowej, ciekawość świata, umiejętność zarządzania czasem swojej pracy, odporność na stres, a także cierpliwość dbałość o szczegóły. Ogromne znaczenie ma także chęć do rozwoju osobistego i zawodowego, a także traktowanie programowania jako swojej pasji. Branża IT jest bardzo dynamiczna i ciągle się zmienia, dlatego dobry programista powinien poszerzać swoją wiedzę, a także dostosowywać się do wymagań rynku pracy. Ponadto spore znaczenie ma umiejętność myślenia logicznego i analitycznego oraz zdolność do syntezy danych i poszukiwania rozwiązań. Warto zaznaczyć, że praca programisty jest z jednej strony bardzo indywidualna, a z drugiej opiera się na komunikacji z zespołem lub z klientem, dlatego ogromne znaczenie ma zdolność do efektywnego przekazywania danych i informacji zwrotnych oraz do rozumienia biznesu klienta. W codziennej pracy bardzo duże znaczenie ma także dbałość o szczegóły oraz motywacja do wykonywania swoich obowiązków.