Kategorie:
25

Centrum naukowe zhakowane – globalne ocieplenie wymysłem naukowców?

Nieznanym crackerom udało się włamać do serwerów brytyjskiego centrum badań klimatycznych The Climatic Research Unit at the University of East Anglia. Wykradzione dane mogą świadczyć o tym, że globalne ocieplenie jest jedynie wymysłem naukowców…

Crackerom udało się przechwycić ponad 1000 wiadomości e-mail oraz 3000 dokumentów związanych z badaniami nad zmianami klimatycznymi. Większość z tych danych, pochodzących z ostatniego dziesięciolecia, została po włamaniu opublikowana na rosyjskim serwerze FTP.

Wiele z opublikowanych dokumentów zdaje się dowodzić, że naukowcy badający fenomen globalnego ocieplenia dopuszczali się manipulacji, w celu przyciągnięcia uwagi opinii społecznej oraz potwierdzenia swych tez o ciągłym ocieplaniu się klimatu. Przykładowo, Phil Jones, dyrektor centrum badań klimatycznych, w jednej ze swych wiadomości z roku 1999 napisał:

Dear Ray, Mike and Malcolm,

Once Tim’s got a diagram here we’ll send that either later today or first thing tomorrow. I’ve just completed Mike’s Nature trick of adding in the real temps to each series for the last 20 years (ie from 1981 onwards) amd from 1961 for Keith’s to hide the decline. Mike’s series got the annual land and marine values while the other two got April-Sept for NH land N of 20N. The latter two are real for 1999, while the estimate for 1999 for NH combined is +0.44C wrt 61-90. The Global estimate for 1999 with data through Oct is +0.35C cf. 0.57 for 1998.

Thanks for the comments, Ray.

Cheers

Phil

Prof. Phil Jones

Climatic Research Unit Telephone +44 (0) 1603 592090

Wzmianki o triku mającym ukryć prawdziwy charakter danych muszą budzić wątpliwości opinii publicznej…

Naukowcy bronią się, twierdząc że opublikowane informacje są niepełne i częstokroć w zupełności wyrwane z kontekstu. Potwierdzają jednak, że opublikowane materiały są autentyczne. Powszechna jest również wśród nich opinia, że termin ataku ma związek ze zbliżającą się konferencją klimatyczną COP15, która to ma się rozpocząć 7 grudnia w Kopenhadze.

Materiały opublikowane przez crackerów nie są już dostępne w oryginalnej lokacji. Pod następującym adresem można jednak nadal pobrać archiwum zawierające wszystkie nielegalnie przejęte dane!

Artykuł pochodzi z serwisu HARD CORE SECURITY LAB, jestem jego autorem, wobec czego dysponuję prawem do jego publikacji w OSnews!

Więcej informacji: http://www.wired.com/threatlevel/2009/11...mate-hack/

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

147 komentarzy

zwiń wątek gruszczy  24 listopada 2009 o godz. 0:06 #
Gravatar

Wyrwany z kontekstu jak diabli ten mail. Od dawna wiedziałem, że to ściema.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Apage  24 listopada 2009 o godz. 1:31 #
Gravatar

Nie od wczoraj wiadomo, że klimat zmieniał się i będzie się zmieniał, niekiedy naprawdę bardzo gwałtownie. I to wszystko bez udziału ludzi. Ten kto kiedykolwiek prowadził jakieś badania naukowe wie, że wyniki rzadko są naprawdę jednoznaczne a tuba propagandowa ekoterrorystów i łowców grantów jest dziwnie spójna i jednoznaczna i wszyscy oponenci to oszołomy. Nie zapominajmy, że przysłowie o wpływie ruchu skrzydeł motyla w Amazonii na pogodę w USiech to ukuli klimatolodzy

zwiń wątek tomgrad  24 listopada 2009 o godz. 2:30 #
Gravatar

Mylisz się co do motyla. Zjawisko "efektu motyla" zostało ukute jeszcze przez Lorenza podczas jego badań nad układami chaotycznymi (a oznacza wrażliwość warunki początkowe). A było to wiele lat przez globalwarmingowym szaleństwem.

zwiń wątek Apage  24 listopada 2009 o godz. 10:17 #
Gravatar

za wiki:

W roku 1960 Edward Lorenz pracował nad komputerowym prognozowaniem pogody.(…)

 
zwiń wątek ID+  24 listopada 2009 o godz. 13:23 #
Gravatar

O ile dobrze pamiętam to stwierdzenie nie było związane z globalnym ociepleniem tylko teorią chaosu.

Chyba było tak ze Lorenz chcąc oszczędzić cenny czas superkomputera wprowadzał do modelu zaokrąglone dane, uzyskując w wyniku tego wyniki zupełnie odstające od rzeczywistej pogody. Przy okazji została obalona teza , że podobne dane wejściowe dadzą podobny wynik.

 
zwiń wątek umlaut  24 listopada 2009 o godz. 19:26 #
Gravatar

Nie tyle od rzeczywistej pogody co od wyników powtórzonych obliczeń dla delikatnie zaokrąglonych danych wejściowych.

 
zwiń wątek ID+  25 listopada 2009 o godz. 12:26 #
Gravatar

racja

 
 
 
zwiń wątek Magnes  24 listopada 2009 o godz. 7:41 #
Gravatar

Ludzie lubią czytać rzeczy, które potwierdzają ich opinię i pomijać te, które im zaprzeczają. Mail jest jeden, danych w drugim kierunku bardzo dużo. Ciekawe jest też, że z ogromnej liczby danych cytuje się tylko ten jeden – czyżby więcej przekrętów tam nie było poza "trikiem" jednego wątpliwej sławy naukowca?

zwiń wątek hcsl.pl  24 listopada 2009 o godz. 8:27 #
Gravatar

"Ciekawych" maili jest o wiele więcej, podałem przecież link do archiwum zawierającego wszystkie opublikowane informacje… jeszcze działa, każdy może więc poczytać sobie dalej :) .

 
zwiń wątek Neonique  24 listopada 2009 o godz. 15:57 #
Gravatar

Mail jest jeden, danych w drugim kierunku bardzo dużo.

W obu kierunkach jest ich dużo i było na długo przed ukazaniem się tych danych.

 
 
 
zwiń wątek tomgrad  24 listopada 2009 o godz. 0:08 #
Gravatar

A propos: polecam "The Great Global Warming Swindle". http://video.google.com/videoplay?docid=-55766701

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek sadi  24 listopada 2009 o godz. 13:05 #
Gravatar

Dzięki za podrzucenie linka – ten film dał mi trochę do myślenia.

 
zwiń wątek DeBill  24 listopada 2009 o godz. 13:15 #
zwiń wątek infested  24 listopada 2009 o godz. 13:24 #
zwiń wątek Otaq  24 listopada 2009 o godz. 14:19 #
Gravatar

Nie można mylić efektu cieplarnianego, bez którego nie byłoby życia na Ziemi, z globalnym ociepleniem. Różnica jest subtelna acz znacząca :)

Efekt cieplarniany – dzięki gazom cieplarnianym zatrzymywane jest ciepło i w wyniku tego temperatura jest wyższa niż bez nich. Panują warunki sprzyjające życiu.

Globalne ocieplenie – w wyniku działalności człowieka średnia temperatura na Ziemi rośnie gwałtowniej niż naturalnie by to miało (lub nie) miejsce. Człowiek narusza równowagę.

Tak to mniej więcej wygląda, chociaż media wszystko przekręcą…

 
zwiń wątek szatox  24 listopada 2009 o godz. 19:14 #
Gravatar

Przyroda ma niesamowite mechanizmy regulujące. Jeżeli tylko nie zostanie ich pozbawiona, doskonale sobie poradzi. Wnioski: nie martwić się o emisję CO2, tylko o rabunkowe wycnanie lasów tropikalnych.

A globalne ocieplenie właśnie jest na siłę wymyślone, żeby dało się zbić fortunę na ignorancji.

BTW, o teorii globalnego ochłodzenia już słyszałeś? Podobne leczyć podobnym. Była jedna kretyńska teoria, to ktoś się w końcu wkurzył i napisał alternatywną – żeby ludzie mieli wybór.

 
zwiń wątek cutugno  24 listopada 2009 o godz. 19:23 #
Gravatar

szatox: "Przyroda ma niesamowite mechanizmy regulujące. Jeżeli tylko nie zostanie ich pozbawiona, doskonale sobie poradzi. "

Nie wpadłeś na to, że nie martwimy się tak naprawdę o przyrodę, która rzeczywiście sobie poradzi tylko o ludzi, którzy mogą sobie tak dobrze już nie poradzić.

"Wnioski: nie martwić się o emisję CO2,"

Coś na pewno przeżyje, a czy będzie to homo sapiens…

 
 
 
 
zwiń wątek groszek  24 listopada 2009 o godz. 0:16 #
Gravatar

Jakim znowu "crackerom" :|

to się już robi męczące…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek hcsl.pl  24 listopada 2009 o godz. 7:09 #
Gravatar

Cracker to ktoś, kto łamie zabezpieczeia, włamuje się – zazwyczaj w tym złym (niezgodnym z prawem) sensie. http://pl.wikipedia.org/wiki/Cracker. Nie nazywajmy crackerów hakerami :) !

zwiń wątek FreakSoap  24 listopada 2009 o godz. 12:31 #
Gravatar

Wikipedia klamie..

 
zwiń wątek DeBill  24 listopada 2009 o godz. 13:22 #
Gravatar

Dawno, dawno temu, gdy na przeciętną polską wieś przypadał jeden komputer podział był prosty:

hacker – włamuje się, wydobywa informacje, sprząta po sobie, coby nikt się nie zorientował, że ktoś wtykał nos.

cracker – włamuje się, rozpieprza system w iment, informacje średnio go interesują (plus łamanie zabezpieczeń w programach itp).

No ale pojęcia ewoluują…

 
 
zwiń wątek Cyber Killer  24 listopada 2009 o godz. 8:25 #
Gravatar

A dla mnie i wielu innych męczące jest nagminne mylenie w mediach słów hacker i cracker – tutaj jest prawidłowo użyte. To tak jak ze Star Wars – nazwyanie np Darth'a Vader'a "złym/mrocznym lordem Jedi" jest niedorzeczne, ale też się często pojawia (Darth Vader jest Sith, a nie Jedi).

zwiń wątek groszek  24 listopada 2009 o godz. 17:23 #
Gravatar

Nie, nie jest prawidłowo.

Haker to ktoś kto ma bardzo wysokie kwalifikacje i robi rzeczy niesamowite – taka patetyczna definicja najbardziej pasuje. Nie ma mowy o etyce, moralności czy innych nie związanych rzeczy – chodzi _tylko i wyłącznie_ o umiejętności. Jeśli ktoś się włamał na tego typu serwer (1) to jak najbardziej jest hakerem.

Mój ulubiony przykład, uwaga: dawno temu grupa LoU zdjęła wszelkie filtry z Great Firewall of China. Włamali się, łamiąc prawo. Kim oni są?

Cracker, to jak ktoś pamięta czasy świetnych gier na DOSa, zajmuje się zdejmowaniem zabezpieczeń z programów. Co również wymaga bardzo dużej wiedzy. Tyle że jego nie interesują (w tym przypadku) włamania na serwery czy pisanie systemów, ale konkretnie zdejmowanie zabezpieczeń

(1) – pomijając sytuację gdzie to nie wymaga dużych umiejętności, co jest oczywiste.

 
 
 
zwiń wątek kwahoo  24 listopada 2009 o godz. 1:00 #
Gravatar

Coś mam dziwne przeczucie, że niedługo będzie flame w komentarzach:)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek azhag  24 listopada 2009 o godz. 8:42 #
Gravatar

I klimat się ociepli. ;)

 
 
zwiń wątek hering  24 listopada 2009 o godz. 7:37 #
Gravatar

Nawet jeśli ocieplenie klimatu to ściema to i tak lepiej ograniczać emisję wszelakich odpadów. Na pewno nie zaszkodzi. Wolę żyć w środowisku przyjemnym dla oddychania, a nie tylko zdatnym. Popieram klimatyczną ściemę!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek kac  24 listopada 2009 o godz. 8:02 #
Gravatar

Popierając klimatyczną ścieme popierasz okradanie nas i naszych firm z kasy która mogła by być wydana na coś innego, jest to sztuczne napędzanie gospodarek państw, które posiadają technologie do wytworzenia wszelakich filtrów i ekorozwiązań.

Rozwiązania te nie zawsze są takie eko jak się o nich mówi. Walka z globalnym ociepleniem jest głównie walką z energetyką węglową. Nie wiem co gorsze, CO2 które jest uwielbiane przez wszelakie rośliny, czy odpady radioaktywne których to raczej nie da się zutylizować. Stawiałbym raczej na to drugie.

W całym tym zamieszaniu chodzi głównie o kase, kase którą mogą zarobić państwa posiadające technologie do wytworzenia paliwa do elektrowni atomowych, a jest ich niewiele.

Jestem za rozsądnymi rozwiązaniami mającymi chronić środowisko, jestem jednak przeciwny globalnemu terroryzmowi.

zwiń wątek X  24 listopada 2009 o godz. 22:43 #
Gravatar

Skoro ma być globalny rząd, to i musi pobierać globalny podatek. Podatek musi być na tyle subtelny aby większość populacji się nie połapała (brak zainteresowania mechanizmami, IQ…). Już teraz istnieją liczne subtelne podatki, np. inflacja albo zadłużanie państw u międzynarodowych bankierów tak by suma odsetek grubo przekraczała wartość kredytu.

 
 
zwiń wątek Sparrow1  24 listopada 2009 o godz. 8:07 #
Gravatar

Jak Ci przyjdzie zapłacić 4x tyle za prąd z gniazdka to pewnie zmienisz zdanie.

zwiń wątek falkon  24 listopada 2009 o godz. 9:46 #
Gravatar

jak nie będzie mnie stać przez to na żarcie, to przynajmniej połowie sobie ryby w czystych rzekach.

A przed 4x droższym prądem i tak nas nic nie uratuje, przy czym koszt instalacji oczyszczania spalin wcale nie będzie największą przyczyną.

zwiń wątek wojtekm  24 listopada 2009 o godz. 14:24 #
Gravatar

Tak, jak wcześniej nie zamarzniesz na przeręblem w tym ocieplonym polskim klimacie w zimę…

 
zwiń wątek X  24 listopada 2009 o godz. 22:48 #
Gravatar

CO2 nie jest trucizną. Środki przeznaczone na wydumaną walkę z CO2 zostaną zabrane z realnej ochrony środowiska.

 
 
 
zwiń wątek avallash  24 listopada 2009 o godz. 10:45 #
Gravatar

dobra postawa! wpompujmy cały dwutlenek węgla w skały (słyszałem już o takim planie). Bo wiecie-rozumiecie – dwutlenek węgla jest potrzebny tylko i wyłącznie roślinom, jako źródło węgla. To co, że wraz z brakiem dwutlenku węgla, rośliny zaczną umierać albo wolniej i rzadziej rosnąć. Przecież żaden człowiek czy zwierze nie jada roślin. A jak pozdychają zwierzęta, to ludzie przecież mięsa też nie jadają. Więc problem z głowy!

 
zwiń wątek ps  24 listopada 2009 o godz. 12:06 #
Gravatar

CO2 – odpad? wez idz popelnij samobojstwo – zmniejszysz ilosc CO2 ktore produkujesz. Lepiej by sie zajeli czyms innym, bardziej szkodliwym, SO2 chyba nie jest mile – a juz nikt tym sie nie przejmuje… czyzby zagrozenie zniknelo albo okazalo sie ze SO2 jest bardzo zdrowe na pluca?

zwiń wątek Sparrow1  24 listopada 2009 o godz. 13:22 #
Gravatar

A skąd ma się brać to SO2, jeśli sprawność odsiarczania spalin w elektrowniach wynosi ponad 95%? Niestety CO2 zajęli się nie dlatego, że jest szkodliwe, tylko dlatego, że już nie mieli za co się złapać.

zwiń wątek szatox  24 listopada 2009 o godz. 19:17 #
Gravatar

Z wulkanów… Podobnie jak CO2.

 
 
zwiń wątek Otaq  24 listopada 2009 o godz. 13:30 #
Gravatar

W sumie to jest tak jak napisałeś… znaczy zagrożenie SO2 zniknęło :P

Nie samo z siebie oczywiście ale wprowadzono ostre regulacje limitujące emisję co w połączeniu z rozwojem metod wyłapywania SO2 ze spalin (no i przed tym odsiarczania paliw!) spowodowało spadek stężenia do wartości minimalnych :) Ja się z tego cieszę.

Z osobistych i bardzo subiektywnych odczuć od wprowadzenia różnych ostrych "ekoterrorystycznych" norm sporo wzrosła jakość powietrza w mojej okolicy (oczywiście mogłem się po prostu przyzwyczaić). Także różne akcje mające na celu poprawę warunków środowiska (czyli mojego otoczenia!) jak najbardziej popieram.

Nie popieram za to fałszowania danych. Jakkolwiek szczytny cel by temu nie przyświecał. Prędzej czy później wyjdzie coś takiego jak tutaj na wierzch i oszukana gawiedź zaraz zakrzyknie:

"Czyli to wszystko była bujda? Chodźmy do lasu wyrzucać śmieci, w końcu nic złego z tego nie będzie!".

 
 
zwiń wątek pafnucy  24 listopada 2009 o godz. 13:30 #
Gravatar

CO2 to "odpad"? A co powiesz o jednej z najgroźniejszych substancji – dwuwodorku tlenu (główny składnik ścieków przemysłowych i kwaśnych deszczów)?

zwiń wątek Piro  24 listopada 2009 o godz. 19:10 #
Gravatar

Niestety ale w wodorkach wodór jest na -1 stopniu utlenienia a w wodzie jest na +1 więc ta nazwa jest całkowicie niezgodna. Pewnie chciałeś powiedzieć monotlenek dwuwodoru – bardziej sensowne ale nie jestem pewien czy poprawne …

Powiedz poprostu tlenek wodoru.

Musiałem to napisać bo nie lubię szerzenia się nieprawdziwych informacji.

zwiń wątek pafnucy  24 listopada 2009 o godz. 20:30 #
Gravatar

OK. Edukację z chemii zakończyłem w liceum, stąd błąd w terminologii.

 
 
 
 
zwiń wątek infested  24 listopada 2009 o godz. 9:31 #
Gravatar

Jeżeli naprawdę są tu osoby, które nie wierzą w globalne ocieplenie z powodu jakiś argumentów to polecam ten blog.

Autor wszystkie argumenty spokojnie tam obala, tak że spokojnie można zrozumieć jak to jest, że większość naukowców dała się "nabrać" na ten "Great Swindle".

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek infested  24 listopada 2009 o godz. 9:32 #
Gravatar

Prawie link się udał: http://doskonaleszare.blox.pl/html

zwiń wątek reader  24 listopada 2009 o godz. 10:44 #
Gravatar

Uff… czyli jest szansa na ciepły Bałtyk, palmy dookoła Grand Hotelu i rafę koralową w Świnoujściu? ;-)

A ja myślałem naiwnie, że natura potrafi zadbać o siebie. Świat istniał przed człowiekiem i po nim też pokrąży przez chwilę albo dwie dookoła Słońca.

zwiń wątek DeBill  24 listopada 2009 o godz. 12:19 #
Gravatar

Oczywiście dla ziemi nie stanowimy absolutnie żadnego zagrożenia… Co najwyżej siebie wybijemy w pień, a Matka Ziemia jak sobie była miliardy lat, tak sobie będzie (no chyba, że coś w nas przywali ;) ).

 
 
 
zwiń wątek maciek  24 listopada 2009 o godz. 11:56 #
Gravatar

LMAO, 'Jeżeli naprawdę są tu osoby, które nie wierzą w globalne ocieplenie', trafiłeś w sedno. Globalne ocieplenie to nowa religia :D

zwiń wątek infested  24 listopada 2009 o godz. 12:58 #
Gravatar

No cóż klimatologia jak każda nauka przyrodnicza jest obciążona niepewnością.

Metoda naukowa zastosowana do badań wylicza, że na 90-95% (prawdopodobieństwo) działalność człowieka jest przyczyną globalnego ocieplenia (bo rozumiem, że to jest głównym elementem sporu, wszak samo ocieplanie nie jest już tak podważane, conajwyżej przez osoby nie potrafiące znaleźć źródeł).

zwiń wątek infested  24 listopada 2009 o godz. 13:04 #
Gravatar

No cóż klimatologia jak każda nauka przyrodnicza jest obciążona niepewnością.

Metoda naukowa zastosowana do badań wylicza, że na 90-95% (prawdopodobieństwo) działalność człowieka jest przyczyną globalnego ocieplenia (bo rozumiem, że to jest głównym elementem sporu, wszak samo ocieplanie nie jest już tak podważane, conajwyżej przez osoby nie potrafiące znaleźć źródeł).

W ogóle ilość faktów przemawia raczej na rzecz tezy, że religią jest zaprzeczanie antropogenicznego charakteru globalnego ocieplenia.

 
zwiń wątek AdeBe  24 listopada 2009 o godz. 14:07 #
Gravatar

@infested: Kilka pytań: KTÓRA metoda naukowa, bo modeli są setki. Przez kogo były prowadzone wyliczenia i na czyje zlecenie. Dlaczego akurat tyle %, no i oczywiście link do źródła.

Jedyne co w tej chwili wiemy na pewno, to fakt, że ocieplenie klimatu zbiegło się w czasie z _kilkuprocentowym_ wzrostem CO2 (powodowanym przez człowieka).

Ale zbieżność w czasie w żadnym wypadku nie oznacza korelacji, a tym bardziej bezpośredniej zależności.

 
zwiń wątek avallash  24 listopada 2009 o godz. 15:06 #
Gravatar

zgadzam się z AdeBe. Ci co studiowali dokładnie wiedzą co to znaczy przynieść na laborki gotowe sprawozdania z pomiarów.

Modele klimatyczne które nie potrafią przewidzieć pogody na pojutrze mają poprawnie prognozować zmiany klimatyczne na kolejne dekady? Jak czytamy w przytoczonym w artykule mailu, jakieś 'spadki' skorygowano. Czyżby modele klimatyczne użyte na danych z przeszłości przewidywały spadek temperatury (który obserwujemy od około dekady)? Jaką wartość ma taki model użyty do prognozy, jeżeli trzeba dokonywać korekcji dla danych z przeszłości?

 
zwiń wątek pioyt  24 listopada 2009 o godz. 15:19 #
Gravatar

Kilkuprocentowym tzn. z 0,52% do 0,54%. "Nadciąga globalne ocieplenie. Nie wierzyliśmy."

 
zwiń wątek infested  24 listopada 2009 o godz. 15:58 #
Gravatar

@Adebe

KTÓRA metoda

Jak już pisałem – zastosowana do badań – ja ich nie prowadziłem więc musisz sam doszukać jeśli koniecznie chcesz wiedzieć.

@Dlaczego akurat tyle %

GOOGLE!
http://www.google.pl/search?q=anthropogenic+globa

Na przykład
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_o

"In February 2007, the IPCC released a summary of the forthcoming Fourth Assessment Report. According to this summary, the Fourth Assessment Report finds that human actions are "very likely" the cause of global warming, meaning a 90% or greater probability. Global warming in this case is indicated by an increase of 0.75 degrees in average global temperatures over the last 100 years."

 
 
 
zwiń wątek Neonique  25 listopada 2009 o godz. 19:08 #
Gravatar

eżeli naprawdę są tu osoby, które nie wierzą w globalne ocieplenie z powodu jakiś argumentów to polecam ten blog.

A znasz link, który wyjaśni mi, jak to się stało, że tempo przyrostu temperatury jest tak powolne mimo tak ekspansywnej działalności człowieka? Tzn. nurtuje mnie jak to się stało, że klimat zareagował tak gwałtownie na działalność człowieka w XIX w. (właściwie to niemal natychmiast) mimo iż była ona żałośnie mała w porównaniu z dzisiejszą?

Nie ironizuję.

 
 
zwiń wątek Kozodoj  24 listopada 2009 o godz. 10:09 #
Gravatar

Nie jestem klimatologiem, więc nie mogę ocenić jakości badań klimatologicznych, niemniej nie doszukiwałbym się od razu "ściemy i spisku" w działaniach naukowców. Owszem, dość często zdarza się, że w pracach naukowych przesadnie podkreśla się wagę dokonanych "odkryć" czy obserwacji, stąd też zdarzające się manipulacje przy prezentacji wyników itp. Czasem nawet posunięte do tego stopnia, że graniczące z manipulacją.

Niestety wynika to w dużej mierze ze współczesnego modelu nauki, gdzie nie ma miejsca na publikację wyników z których nic nie wynika (bo niby jak to zrobić?), a rangę naukowca określa liczba publikacji w prestiżowych czasopismach rządzących się twardymi regułami marketingu (szacuje się, że prawdopodobieństwo publikacji dobrego artykułu w Science, czy Nature sięga 5% przy założeniu losowego wyboru artykułów z dostępnej w danej chwili puli maszynopisów przesłanych do redakcji – a wiemy, że te wybory nie są losowe, bo istnieją modne dziedziny, modne teorie czy modne w danym momencie osoby). Stąd "parcie" na podkreślanie rangi swoich badań. Z drugiej strony nierzetelność naukowa jeśli zostanie wykryta piętnowana jest bardzo mocno i badacz okrywa się prawdziwą hańbą…

Należy pamiętać, że nauka jest konserwatywna – nowe, rewolucyjne tezy przyjmują się z trudem. Trzeba też pamiętać jak testuje się hipotezy naukowe – NICZEGO SIĘ NIE POTWIERDZA, a jedynie OBALA hipotezy postawione przed dokonaniem eksperymentu, czy obserwacji. Dlatego zdania typu "naukowcy potwierdzili istnienie efektu cieplarnianego" są w dużym stopniu manipulacją, nieważne czy celową czy nie. W świecie naukowym nie zataja się informacji, że ocieplanie klimatu jako skutek działalności człowieka jest tylko hipotezą i w świetle niektórych wyników postawioną na dość "miękkich nogach". Nie da się też ukryć, że przecenianie wpływu człowieka na środowisko jest wygodne dla wielu grup nie kierujących się etyką naukową, ale prawami ekonomii – umożliwia im sprzedaż własnych technologii.

To tyle. Wybaczcie przydługi wywód. Chciałem tylko obronić wizerunek przeciętnego naukowca, który nie spiskuje ani nie jest szalony, wbrew temu co od czasu do czasu pojawia się w mediach. ;)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Kozodoj  25 listopada 2009 o godz. 15:33 #
Gravatar

Cieszę się, że po kilkunastu godzinach mój komentarz jednak przeszedł pozytywnie przez ręce moderatora. Nieskładnie, bo nieskładnie, ale jednak pisałem go dobre kilka minut… :D

 
 
zwiń wątek A  24 listopada 2009 o godz. 11:23 #
Gravatar

Prawda czy nie, natomiast nie da się ukryć że mamy drugą połowę listopada i strefę umiarkowaną a za oknem piękne słońce, rośliny puszczają pąki jak na wiosnę i jest 12 st ciepła (pogoda z ostatniego piątku, temp o godzinie 17 w Łodzi). To nie jest normalne w naszym klimacie… o przepraszam, nie było normalne jeszcze 10 lat temu. A dziś już się przyzwyczailiśmy do świąt bez śniegu.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Michal  24 listopada 2009 o godz. 11:40 #
Gravatar

Za to w lato zimno i pada. Brońmy się przed globalnym ochłodzeniem!

zwiń wątek sirsimon  24 listopada 2009 o godz. 12:09 #
Gravatar

A powiem Ci, że mam na taśmie VHS nagraną przechadzkę ze stycznia 20 lat temu i też nie było ani grama śniegu. A ostatniego roku w styczniu było u nas jak na Syberii.

Tak jak mówisz: Brońmy się przed globalnym ochłodzeniem! :)

 
 
zwiń wątek maciek  24 listopada 2009 o godz. 11:57 #
Gravatar

Jasssne, przez 10 lat się tak klimat zmienił, ROTFL.

 
zwiń wątek citan  24 listopada 2009 o godz. 12:05 #
Gravatar

Faktycznie, bo przecież jak wszyscy dobrze wiemy nigdy w listopadzie nie było w naszej strefie tak ciepło.

zwiń wątek citan  24 listopada 2009 o godz. 12:06 #
Gravatar

Oczywiście nie napisałem tego powyżej serio.

zwiń wątek Michal  24 listopada 2009 o godz. 13:30 #
Gravatar

a "złota polska jesień" to pewnie określenie mroźnych polskich jesieni.

 
zwiń wątek A  24 listopada 2009 o godz. 22:08 #
Gravatar

Złota polska jesień to we wrześniu raczej i październiku a później słoty i chłody. Mam nadzieję, że umrę zanim klimat do reszty stanie na głowie a wy dalej sobie palcie węglem w piecach wasze dzieci na pewno Wam "podziękują" ;)

Gdyby takie zachowania pogody były noralne nie mówiono by o anomaliach, które drastycznie zmniejszają plony. Dalszą rozmowę na ten temat uważam za zbędą, nie chcę flame wywoływać. Jak jest naprawdę da się ocenić dopiero za jakiś czas (kilkanaście/kilkaset lat) oby tylko wtedy nie było za późno.

 
zwiń wątek Michal  25 listopada 2009 o godz. 11:43 #
Gravatar

Skoro plony takie male to czemu cały zachodni świat wymyśla coraz to nowe diety i bije na alarm, że większość społeczeństwa spasiona jest ponad wszelkie miary przyzwoitości?

 
 
 
 
zwiń wątek LordD  24 listopada 2009 o godz. 11:52 #
Gravatar

Ważne jest, aby uświadomić sobie, że globalne ocieplenie jest faktem i związane jest to przede wszystkim z naturalnymi cyklami naszej planety. Dokumenty te wskazują na to, że działalność człowieka przyczynia się do globalnego ocieplenia w stopniu o wiele wiele mniejszym niż podawane jest to do opinii publicznej.

Poza tyn warto pamiętać (pomijając już globalne ocieplenie), że działalność człowieka jednak wyniszcza tę planetę; lasy są wycinane, wody zatruwane, naturalna i zdrowa żywność to już rzadkość (jak wejdzie Codex Alimentarius, to w zasadzie naturalna i zdrowa żywność będzie już nielegalna!)… wymieniać można by długo!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek cutugno  24 listopada 2009 o godz. 12:32 #
Gravatar

"jak wejdzie Codex Alimentarius, to w zasadzie naturalna i zdrowa żywność będzie już nielegalna!"

Ale będzie też mniejsze zapotrzebowanie, bo umrą co najmniej 2 miliardy ludzi. Serio, dzwoniłem do WHO, zapytałem i pani odpowiedziała Ja ja, zwei Milliarden Menschen kaput, haha.

zwiń wątek steelman  24 listopada 2009 o godz. 13:29 #
Gravatar

Żeby się dalo to był dwa plusiki dał ;-) ale się nie da.

 
 
zwiń wątek Michal  24 listopada 2009 o godz. 14:08 #
Gravatar

Ważne jest, aby uświadomić sobie, że globalne ocieplenie jest faktem

Ważne jest, aby uświadomić sobie, że globalne oziebienie jest faktem…

zwiń wątek tomgrad  24 listopada 2009 o godz. 14:47 #
Gravatar

No to zależy od skali czasowej :)

 
 
 
zwiń wątek Zbigniew Braniecki  24 listopada 2009 o godz. 15:00 #
Gravatar

re. "spisek globalnego ocieplenia":

Problem polega na tym, że dane dostarczane są przez osoby zaangażowane emocjonalnie w teorie o spisku globalnego ocieplenia".

Kiedy ktos oglada filmik wklejony tutaj, czy filmik o spisku wokol WTC, czy spisku wokol Okraglego Stolu, czy Kreacjonizmu, czy spisku wokol Banku Watykanskiego… kazdy z tych filmow zawiera zdanie w stylu "mowili Ci,ze to naukowe fakty, ale tak naprawde to klamstwo". Tymczasem kazdy z tych filmikow sam sili sie na bycie "naukowo udowodnionym" i "obiektywnym", choc jest przeciez dobranym w dlugim procesie przygotowania zestawem materialow majacych udowodnic z gory zalozona teze, stworzonym przez osoby ktorych swiatopoglad jest silnie zwiazany z tym co chca udowodnic. Na dodatek te same osoby ktore wskazuja, ze naukowcom nie mozna wierzyc, w filmikach dowodzacych swoich tez czesto-gesto wstawiaja naukowcow dowodzacych, ze oni maja racje. Tym zas, nalezy wierzyc.

To troche jakby katolicy krecili film naukowy dowodzacy istnienia Boga.

Nie twierdze, ze globalne ocieplenie jest powodowane przez czlowieka, albo, ze nie jest. Twierdze, ze wszystko wskazuje na to, ze mamy wystarczajaco sprzecznych danych, aby uznac, ze nie wiemy. I kazdy kto krzyczy, ze ma racje, i ze zawsze to wiedzial, po prostu wyraza swoja opinie i udaje, ze to prawda obiektywna i naukowa.

Co do maili, to ciekwym uproszczeniem sa w tej dyskusji zdania typu "naukowcy klamia". Ktorzy naukowcy? Wszyscy? Ogolnoswiatowy spisek naukowcow? Zydzi tez klamia. Wszyscy? Polacy zas kradna. Wszyscy?

Jest jedna, miedzynarodowo skomunikowana, tajna sekta naukowcow ktorzy sie wszyscy siebie sluchaja i razem maja plan przejecia swiata a srodkiem do tego jest klamanie w sprawie zmian klimatu? I dowodem ktorego brakowalo na to sa maile?

Nie czytalem wszystkich maili, ale w zacytowanym kluczowym zdaniem jest:

"I’ve just completed Mike’s Nature trick of adding in the real temps to each series for the last 20 years (ie from 1981 onwards) amd from 1961 for Keith’s to hide the decline. "

co oznacza to zdanie? Slowo trick oznacza sztuczke, ale niekoniecznie w pejoratywnym znaczeniu. zwroty typu "It'll do the trick" albo "Your trick works" sa normalnie stosowane w wielu projektach i oznaczaja po prostu, ze czyjs sprytny sposob rozwiazania problemu zadzialal.

Drugim slowem sugerujacym przeklamanie jest "to hide the decline", ktore moze oznaczac "aby ukryc spadek". Nie jestem pewien spadek czego i dlaczego to ukrycie spadku ma byc dla Keitha oraz jak "amd" z 1961 dodane do ciagow czasowych od 1981 ma go ukryc.

Nie wiem co to jest "amd" z 1961 ktore zostalo dodane w tym celu.

Wydaje mi sie, ze mam za mala wiedze z zakresu meteorologii oraz projektu nad ktorym pracowali, aby oceniac. Obawiam sie, ze choc zdecydowana wiekszosc czytajacych rowniez, moze to nie wszystkim przeszkadzac w wydawaniu sadow.

Jako anegode moge podac przyklad, kiedy pare tygodni temu wydalismy nowa wersje Firefoksa, i jedna z poprawek bylo "ASSERTION: Inserting multiple children without flushing". Srodowiska konserwatywne byly wyraznie zaniepokojone :) (polecam wygooglac tweety i artykuly na ten temat ;) )

reasumujac. fajnie, ze ktos wypuscil te dane, z pewnoscia warto, by pracownicy sie z nich wytlumaczyli, ale nie sadze, aby mozna bylo na tej podstawie uznawac jedna z dwoch konkurujacych teorii n/t globalnego ocieplenia za prawdziwa…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek pioyt  24 listopada 2009 o godz. 15:54 #
Gravatar

Skoro, jak mówisz nie wiemy, to po co siać panikę. Może w takim razie należy zapytać skąd pochodzą te miliardy na badania zmian klimatycznych (wysoko uprzemysłowione kraje jak USA, Wielka Brytania, Australia, Francja, Niemcy) i czemu to służy (zahamowanie rozwoju przemysłowego nie tylko Chin, Indii oraz migracji przemysłu z krajów wysoko rozwiniętych do w.w., ale w ogóle reszty świata – tworzenie rynków zbytu).

Kiedyś z resztą chińska delegacja zwróciła się z pytaniem (bodajże do UNEP, czy do KE), co Chiny mogą zrobić żeby w tak wielkim kraju ograniczyć emisję szkodliwych dla środowiska gazów. Wskazano im przykład… Polski.

zwiń wątek Zbigniew Braniecki  24 listopada 2009 o godz. 16:23 #
Gravatar

@pioyt: To chyba dosc logiczne. Jesli istnieje ryzyko, ze dzialania ciezkiego przemyslu prowadza do katastrofy ekologicznej, wartoby to badac. Poza tym nie watpisz chyba, ze warto badac zmiany w srodowisku planety niezaleznie od tego czy globalne ocieplenie jest wynikiem dzialania czlowieka czy nie. Zatem "miliardy na badania zmian klimatycznych" sa swiadectwem rozwoju cywilizacji i korzystania z nauki do wnioskowania na temat przyszlosci. To calkiem sensowne zachowanie w porownaniu do, dajmy na to, korzystania z szamanow, rozdzkazy i ksiezy do analiz zmian klimatycznych, prawda?

A co do przykladu, ktory podales. Kto im wskazal? Kiedy? Troche to co mowisz jest zbyt ogolne (a google nie pomogly) by cokolwiek wnioskowac.

 
 
zwiń wątek glista  24 listopada 2009 o godz. 16:11 #
Gravatar

Wygląda na to, że takich "soczystych" e-maili jest wśród tych dokumentów więcej. O sprawie napisał już zresztą Washington Post, który podkreśla zajadły charakter niechęci, jaką żywią uczeni podkreślający rolę człowieka w ociepleniu klimatu w stosunku do swoich oponentów, tzw. "sceptyków".

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/arti

zwiń wątek Zbigniew Braniecki  24 listopada 2009 o godz. 19:20 #
Gravatar

no, to dosc logiczne. z tego co rozumiem, maile sugeruja brak rzetelnosci naukowej w danym osrodku badawczym co powinno spowodowac powazne konsekwencje i zbadanie tego osrodka.

Uwazam, ze jesli z tych maili wynika, ze wyniki badania zostaly przeklamane, to naturalna konsekwencja jest utrata reputacji i brak srodkow w przyszlosci.

 
 
zwiń wątek krzy3  24 listopada 2009 o godz. 19:41 #
Gravatar

Akurat na czym konkretnie polegał "trick" zostało już wyjaśnione:

http://www.climateaudit.org/?p=7810#more-7810

W skrócie: zapis temperatury historycznej (kilka tysięcy lat wstecz) rekonstruowany jest na podstawie źródeł pośrednich, takich jak szerokość słoi w drzewach. Problem polega na tym, że po ok. 1960 r. wyniki uzyskane na podstawie słoi drzewnych rozjeżdżają się z pomiarami temperatury — z pomiarów drzew wychodzi że temperatura malała, a z termometrów, że rosła (osobna zagadka dlaczego). Co gorsza, ponieważ temperatury dość mocno skaczą rok do roku, więc na wykresie rysuje się średnią ruchomą z kilkudziesięciu lat, żeby wyodrębnić trend. W efekcie, robi się drugi problem, gdyż nie wiadomo jak uzyskać wartości dla ostatnich lat — bo okno średniej ruchomej wyłazi poza serię. Skutek był taki, że na normalnie obrobionych danych ostatnia część wykresu szła wyraźnie w dół. (Co jest bzdurą, bo przynajmniej do 1998 r., a tego okresu dotyczył artykuł, temperatury rosły). Tego problemu dotyczy określenie "hide the decline". "Trick" polega na dopełnieniu serii temperatur rekonstruowanych w ostatnich latach (tj. po 1960?) wartościami temperatury z pomiarów. W rezultacie ostatnia część wykresu idzie ostro do góry. Co akurat dobrze zgadza się z teorią.

Pierwszy problem polega na tym, że mieszanie w jednej serii danych pochodzących z dwóch różnych źródeł stanowi poważny problem metodyczny — obie serie mają inne własności statystyczne, więc wprowadza to nie wiadomo jakie błędy.

Drugi problem: skoro rekonstrukcja rozjeżdża się z pomiarami po 1960, to nie wiadomo czy nie rozjeżdża się również gdzieś wcześniej (w okresie przed wynalezieniem termometru).

W efekcie, okazuje się, że analiza uznawana za pewną opiera się na dość niepewnych podstawach (oględnie mówiąc). A ujawniona korespondencja jasno wykazuje, że panowie naukowcy zdawali sobie z tego sprawę.

I to jest prawdziwy problem.

zwiń wątek doskonaleszare  25 listopada 2009 o godz. 8:45 #
Gravatar

"W efekcie, okazuje się, że analiza uznawana za pewną opiera się na dość niepewnych podstawach (oględnie mówiąc). A ujawniona korespondencja jasno wykazuje, że panowie naukowcy zdawali sobie z tego sprawę.

I to jest prawdziwy problem."

Przecież od 10 lat wiadomo, że panowie naukowcy zdawali sobie z tego sprawę. Piszą o tym w każdym artykule na temat rekonstrukcji dendroklimatycznych.

A że nie chcą, jak domagają się sceptycy, poddać swojej sprawy i uznać że przeszłego klimatu nie da się odtworzyć; a zamiast tego próbują obejść problem i znaleźć przyczyny zmiany czułości kręgów przyrostowych na sygnał temperatury? No cóż, na tym polega nauka.

 
 
 
zwiń wątek marcinsud  24 listopada 2009 o godz. 15:49 #
Gravatar

gazy są nieustannie wyrzucane przez wulkany (przy okazji jak yellowstone pierdyknie to nic nie przetrwa), gdy stężenie tych gazów rośnie temp na planecie się podnosi, bujniej się rozwijają roślinki, jednak to z kolei powoduje zmniejszenie ilości m.in. CO2 w atmosferze co powoduje oziębię klimatu, zmniejszenie roślinności. I w sumie można to wstawić w pętlę, bo gdy roślinności będzie mało to gazów przybędzie i tak od sryliardów lat. Już w naszej erze w Europie było i cieplej i zimniej niż teraz.

A elity cóż handlują tunelami powietrznymi, działkami na księżycu to i dwutlenkiem węgla handlować im się chce.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Zbigniew Braniecki  24 listopada 2009 o godz. 16:29 #
Gravatar

mozesz wskazac wulkany ktorych wyziewow sklad chemiczny przypomina ten z petrochemii plock, albo z chinskich fabryk? Ktore konkretnie wulkany co roku powoduja znikanie 22 tysiecy kilometrow lasow (tak jak czlowiek czyni to w samej Amazonii)… a ktore wulkany wydzielaja freon (na poziomie 2 kiloton w ciagu 10 lat, tyle ile czlowiek)? Czy moze uznajesz z kolei, ze freon jest nieszkodliwy?

zwiń wątek marcinsud  24 listopada 2009 o godz. 20:48 #
Gravatar

to idź do Amazonii i przykuj się do drzewa, w Polsce na miejscu ściętych sadzi się nowe, a mimo to ekoterroryści przydzielają nam limity CO2, niech idą i w stanach limity przydzielą.

Używanie freonów zostało zakazane z tego co kojarzę.

Przy okazji co z krowami? Głównym źródłem metanu, który jest 21 razy bardziej cieplarniany od CO2, a jego ilość w atmosferze wzrosła 2 krotnie w ciągu 200 lat. U nas może tak tego nie widać, ale w stanach krowy to poważne źródło zagrożenia dla naszej Ziemi. Trzeba coś z tym zrobić wymyślmy krowią grypę, wtedy ludzie nie będą jedli krów zmniejszy się popyt, zmniejszy się produkcja krów i uratujemy świat.

Tak jestem niepoważny, ale powiedz mi jaki cel maja limity CO2 w Europie skoro w Chinach i Stanach smrodzą na potęgę?

Budowa reaktora to żadne wyjście taka elektrownia działa ok 60 lat i trzeba ją zamknąć, a odpadów trudno się pozbyć, wiatraki tez nie są wyjściem, bo tak czy siak musi być zaplecze normalnych elektrowni itd. Ropy naftowej tez się nie pozbędziemy, bo nie jest ona tylko paliwem jak niektórym się wydaję, produkujemy z niej leki, tworzywa, pestycydy (niestety nie możemy się ich pozbyć), nawozy (no dobra to akurat gaz ziemny).

Dużo bardziej niż global warmingu boję się tego co się stanie gdy zabraknie ropy, bo to jest problem nie do przeskoczenia. Zainteresowanym polecam http://www.peakoil.pl/

zwiń wątek Zbigniew Braniecki  25 listopada 2009 o godz. 1:11 #
Gravatar

> to idź do Amazonii i przykuj się do drzewa

Nie ma to jak wykazac sie elokwencja i zachecic rozmowce do szanowania Cie, co?

> w Polsce na miejscu ściętych sadzi się nowe

zrodlo?

> Dużo bardziej niż global warmingu boję się tego co się stanie gdy zabraknie ropy, bo to jest problem nie do przeskoczenia.

A czy przypadkiem te tak zwane nowe zrodla energii nie maja na celu przygotowania sie na ten dzien?

 
zwiń wątek marcinsud  25 listopada 2009 o godz. 11:03 #
Gravatar

Z ropą naftową jest tak, że nie jest ona tylko źródłem energii, a jednocześnie surowcem, którego nie da się zastąpić. Poza tym wiele z tych nowych energii to utopia np wodór potrzeba więcej energii na jego wyprodukowanie niż on sam dostarcza. Nie da się go łatwo transportować, ucieka z każdego pojemnika itd.

Co do polskich lasów możesz iść do jakiegokolwiek nadleśnictwa i spytać. U nas jest to zrobione na zasadzie firmy. Nadleśnictwo robi przetarg na wycinkę drzew, firmy wycinają. Potem nadleśnictwo sprzedaje drewno, działkę na której drzewa rosły się sprząta, się rajkuje i się sadzi nowe drzewa, bo to jest interes i to jest opłacalne. Daje to zarobki wielu ludziom. Nieopłacalnym jest wycinanie drzew dla samego wycinania, bo długo tak nie pociągnie dane nadleśnictwo, bo nie będzie miało na czym zarabiać. To nie Brazylia, gdzie się wycina pod pola uprawne lasy, wyjałowi się ziemie i idzie się dalej w las.

 
 
 
 
zwiń wątek reasilva.myopenid.co  24 listopada 2009 o godz. 16:04 #
Gravatar

To, że globalne ocieplenie to ściema wiadomo od dawna. Starsi czytelnicy (młodsi zapytajcie rodziców) może pamiętają walkę z przeludnieniem z lat '80, które nigdy nie groziło, rzekome badania były całkowitą lipą. Dlatego teraz mamy w Europie "starzejące się społeczeństwo", z którym to problemem walczą Ci sami, co to spowodowali.

Dokładna analiza pseudo badań klimatycznych jest tutaj: http://kashmir.salon24.pl/86118,globalne-ocieplen

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek krzy3  24 listopada 2009 o godz. 18:26 #
Gravatar

Tia… Artyka nie rozmarza… A te trwające od kilku lat przepychanki polityczne pomiędzy państwami tej części świata, roszczenia terytorialne, działania militarne (tak już były, między Danią a Kanadą), zatykanie flagi na biegunie itd. to niby skąd?

Pytanie nie brzmi czy klimat się ociepla. Pytanie brzmi: dlaczego tak się dzieje i o ile jeszcze się ociepli? W ostatnich latach ocieplenie podobno zostało zahamowane ale nie wiadomo ani dlaczego ani na jak długo…

 
zwiń wątek Zbigniew Braniecki  24 listopada 2009 o godz. 19:09 #
Gravatar

> To, że globalne ocieplenie to ściema wiadomo od dawna.

Wydawalo mi sie, ze dosc dokladnie opisalem dlaczego takie stwierdzenia przekraczajac granice zadufania i buty.

Czynnik ktorym zdajesz sie odrozniac "pseudobadania" od "badan" oraz "skompromitowanych, klamicacych naukowcow" od "prawdomownych naukowcow" jest Twoja wyobraznia, Twoje przekonania i swiatopoglad. Co jednoznacznie sugeruje, ze nie powinienes pisac nic poza "ja uwazam", "ja wierze" i "ja sadze".

Dobrze wiesz, ze w odpowiedzi na post ktory podlinkowales mozna podac kilkaset tysiecy artykulow dowodzacych czegos odwrotnego. Zatem proponuje przejesc na tryb mniej bezkrytyczny i bardziej watpiacy w swoje przekonania.

 
 
zwiń wątek krzy3  24 listopada 2009 o godz. 17:31 #
Gravatar

Troszkę kontekstu dla całej sprawy.

Na pracach tych panów oparte są rekomendacje obniżenia emisji CO2, a co za tym idzie wprowadzenia ogólnoświatowego podatku od działalności gospodarczej emisji CO2. To nie są takie sobie badania. Dalej: nikt przy zdrowych zmysłach (w tym wśród tzw. sceptyków) nie kwestionuje faktu ocieplania się klimatu. Kwestionowany jest związek tegoż z antropogeniczną emisją CO2 — który to związek stanowi główną tezę badaczy z CRU (i ich kolegów). Niektórzy np. twierdzą, że wzrost stężenia CO2 następuje z opóźnieniem w stosunku do wzrostu temperatury…

Sprawa jest o tyle ciekawa, że niezależni badacze (najbardziej znany to człowiek prowadzący blog pt. ClimateAudit) próbowali zweryfikować analizy zespołu z CRU

i stwierdzili, że klimatolodzy stosują metody statystyczne w sposób, rzekłbym dyskusyjny. (Raz nawet ktoś twierdził, że jeden z modeli generuje takie same wartości temperatury w pryszłości, niezależnie od tego czy nakarmić go danymi historycznymi czy ciagiem pseudolosowym). Chcąc przeprowadzić dokładniejszą weryfikację, sceptycy zażądali od CRU wydania historycznych danych na temat temperatury na świecie (na których oparte są modele klimatyczne). W tym momencie zrobiło się zabawnie, ponieważ naukowcy stwierdzili, że danych nie mogą wydać, podając różne przyczyny: a to że objęte są prawami autorskimi, a to że zostały skasowane bo brakło miejsca na dysku, a to że znowu coś tam innego. W końcu ktoś wysłał oficjalne pismo z żądaniem wydania informacji na bazie ustawy o dostępie do informacji publicznej (FOIA). Dostał odpowiedź odmowną, a kilka dni potem na serwerze w Rosji pojawiło się sławne już archiwum poczty. Ciekawy zbieg okoliczności…

W tym archiwum nie ma oczywistych dowodów umyślnego fałszowania wyników, ale jest kilka innych ciekawych rzeczy. Na przykład prośba "skasujcie wszystkie maile dotyczące czegoś-tam, bo dostaliśmy pismo z żądaniem wydania danych związanych z tą sprawą" (na marginesie skasowanie danych objętych żądaniem FOIA stanowi przestępstwo). Albo ustalanie strategii jak blokować udostępnienie danych. Albo szczere wyznanie, że bilans energetyczny planety nijak się nie domyka (to jak niby można cookolwiek modelować?). Albo "ustawianie" recenzji artykułów. Albo spiskowanie w celu wygryzienia redaktorów czasopisma, którzy odważyli się puścić artykuł "nie po linii". Albo co najmniej dziwna dyskusja o sposobie rozliczania prac realizowanych w Rosji…

Wykaz co ciekawszych kwiatków z odnośnikami do źródeł jest tu: http://bishophill.squarespace.com/blog/2009/11/20

Podstawowe pytanie w całej sprawie jest takie: dlaczego ten zespół broni się rękami i nogami przed opublikowaniem danych wejściowych oraz kodu modeli, na których oparte są jego prognozy?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek _qaz  24 listopada 2009 o godz. 20:31 #
Gravatar

a mnie interesuje jaki os został złamany :-)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek kamo  24 listopada 2009 o godz. 20:39 #
Gravatar

i co? kusi was zeby sciągnąć?:D:D

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek pdjakow  24 listopada 2009 o godz. 22:24 #
Gravatar

W tej sprawie bardzo interesujący jest jeszcze jeden kontekst:

1) Sceptycy mówią, że CRU oszukało dane, tak? Tak.

2) UAH/RSS to dane satelitarne, o których sceptycy mówią, że są nie oszukane i jedyne prawidłowe, tak? Tak.

Więc jak to jest możliwe, że dane CRU zostały oszukane i jednocześnie zgadzają się z danymi UAH/RSS?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek krzy3  25 listopada 2009 o godz. 0:58 #
Gravatar

Otóż właśnie problem w tym, że CRU nie chce pokazać danych wejściowych. CRU pokazuje jedynie wyniki. Sceptycy sugerują, że CRU ma kwiatki w danych wejściowych i/lub w modelach, więc ich wyniki są niepewne.

W wykradzionym zbiorze danych znaleziono coś na potwierdzenie tej teorii: http://osnews.pl/pamietnik-programisty-modeli-klimatu/

zwiń wątek doskonaleszare  25 listopada 2009 o godz. 9:14 #
Gravatar

Otóż właśnie problem w tym, że CRU nie chce pokazać danych wejściowych.

Jak ktoś chce, może sobie ściągnąć bazę GHCN. A że CRU nie chce pokazać wszystkich danych, to inna kwestia.

CRU pokazuje jedynie wyniki.

I ich wyniki zgadzają się z innymi wynikami – również satelitarnymi. Co więcej, zgadzały się z nimi nawet kiedy myślano, że się nie zgadzają (po czym odkryto błędy w danych satelitarnych).

Sceptycy sugerują, że CRU ma kwiatki w danych wejściowych i/lub w modelach, więc ich wyniki są niepewne.

CRU nie zajmuje się budową modeli klimatu.

W wykradzionym zbiorze danych znaleziono coś na potwierdzenie tej teorii: http://osnews.pl/pamietnik-programisty-modeli-kli

Raczej potwierdzenie tego, że jak w każdej instytucji naukowej dają postdocom najgorszą robotę – jak ponowna implementacja 20-letniego, kiepsko udokumentowanego kodu. Który to kod nie ma nic wspólnego z modelami klimatu.

zwiń wątek krzy3  25 listopada 2009 o godz. 18:17 #
Gravatar

Ciekawe. A do komu i do czego innego może służyć kod obrabiający historyczne dane na temat temperatury?

 
zwiń wątek doskonaleszare  25 listopada 2009 o godz. 22:16 #
Gravatar

Ciekawe. A do komu i do czego innego może służyć kod obrabiający historyczne dane na temat temperatury?

1. Jest mnóstwo zastosowań (również komercyjnych) dla tego typu danych, i nie mają one nic wspólnego z modelowaniem klimatu.

2. Dane historyczne dotyczące obserwacji meteorologicznych przydają się np. do walidacji modeli, ale CRU nie ma tutaj monopolu na tego typu datasety.

3. CRU nie jest ośrodkiem modelowania klimatu i nie prowadzi tego typu badań (w odróżnieniu od Hadley Center/MetOffice). Kod do którego posadzono Harry'ego nie był żadnym modelem klimatu.

 
 
 
 
zwiń wątek Bennie Ratkowski  13 marca 2011 o godz. 22:28 #
Gravatar

excellent almanac you’ve acquire

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek jewelry care cloth  8 kwietnia 2011 o godz. 8:04 #
Gravatar

Thanks for the tips on credit repair on this particular web-site. The things i would offer as advice to people is usually to give up the mentality that they may buy at this moment and pay back later. As a society most people tend to do this for many issues. This includes vacation trips, furniture, plus items we wish. However, you have to separate your wants from all the needs. When you’re working to improve your credit score make some trade-offs. For example it is possible to shop online to economize or you can click on second hand merchants instead of highly-priced department stores intended for clothing.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Judson Weltha  8 kwietnia 2011 o godz. 22:18 #
Gravatar

I’d be inclined to allow with you one this subject. Which is not something I usually do! I really like reading a post that will make people think. Also, thanks for allowing me to comment!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Car Insurance Guru  12 kwietnia 2011 o godz. 2:08 #
Gravatar

While I tend to side with the post I sincerely believe that car insurance has become too complex for the average car insurance policy holder. Just like any important purchase however you must perform due diligence and research the insurance companies before you buy.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek car insurance ratings  12 kwietnia 2011 o godz. 2:49 #
Gravatar

While I tend to agree with the post I sincerely believe that car insurance has become too complex for the average car insurance policy holder. Just like any important purchase however you must perform due diligence and research the companies before you purchase.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Charleston Fire Departments  12 kwietnia 2011 o godz. 3:05 #
Gravatar

What a special site and inspiring posts, I will post a link on my blogroll and bookmark this site. Regards! Thanks! Cheers! Charleston Fire Departments

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Thurman Jongebloed  12 kwietnia 2011 o godz. 3:27 #
Gravatar

The other day, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested to see if it can survive a 40 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now broken and she has 83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Wasserbett kaufen  12 kwietnia 2011 o godz. 3:51 #
Gravatar

I truly love the publishing along with your present site all in all!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Diabetic Nutrition  12 kwietnia 2011 o godz. 3:53 #
Gravatar

Thanks for the post. Can you please email me few more links about this, I am really a fan of your blog. Thanks, Diabetic Nutrition

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek HCG Drops  12 kwietnia 2011 o godz. 4:08 #
Gravatar

Thanks for the recommendations shared on your own blog. Something else I would like to talk about is that fat reduction is not exactly about going on a dietary fad and trying to shed as much weight as you’re able in a few months. The most effective way to lose weight naturally is by getting it gradually and using some basic ideas which can assist you to make the most from a attempt to lose fat. You may learn and already be following some of these tips, yet reinforcing knowledge never does any damage.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek movies anytime  12 kwietnia 2011 o godz. 4:18 #
Gravatar

I enjoy this site!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Coupons Coupons  12 kwietnia 2011 o godz. 4:29 #
Gravatar

Great post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Very useful info specifically the last part :) I care for such info a lot. I was looking for this certain info for a long time. Thank you and good luck.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Learning Disability Tutoring  12 kwietnia 2011 o godz. 5:16 #
Gravatar

Just killing some in between class time on Digg and I found your article . Not usually what I want to read about, however it was completely price my time. Thanks.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Village of Hoffman Estates  12 kwietnia 2011 o godz. 5:52 #
Gravatar

You made some good points in this post. I’ve done a lot of searching on the topic and found many people will agree with your article. Thanks, Village of Hoffman Estates

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Dub Turbo  12 kwietnia 2011 o godz. 5:58 #
Gravatar

At this time it appears like Movable Type is the top blogging platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Images Scanning  12 kwietnia 2011 o godz. 6:08 #
Gravatar

I am looking forward to diggin more of your great content.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek praca nieruchomości poznań  12 kwietnia 2011 o godz. 8:36 #
Gravatar

I just wanted to say that I found your blog via Goolge and I am glad I did. Keep up the good work and I will make sure to bookmark you for when I have more free time away from the books. Thanks so much!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Wiibrew Games  12 kwietnia 2011 o godz. 9:11 #
Gravatar

For example it is undoubtedly a Homebrew Channel, a freeware Nintendo homebrew games application loader. This was developed to provide users a way of running software about the Wii console unofficially. Since the architecture of the Wii is based on the Nintendo GameCube hardware, most of the homebrew development tools used with the Nintendo GameCube can be used for Wii growth.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Anti Wrinkle  12 kwietnia 2011 o godz. 11:09 #
Gravatar

Make sure the skin product buy is promptly absorbed into your skin and makes quick outcome.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek VLC Player Download9  12 kwietnia 2011 o godz. 11:14 #
Gravatar

There seemed to be this period when i was bored to tears reading through other people’s opinions as well as mind via their particular weblog. But merely after a while once i got here on your posts, the passion of reading and smiling on people’s regular post seem to go back, my personal fascination has peaked again all thanks to you mate. I hope you continue doing this a long time. Good work my good friend.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek buzz  12 kwietnia 2011 o godz. 13:51 #
Gravatar

Fantastic review! I’ll enroll rectify right away wth the feedreader software program!…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek escape games room  12 kwietnia 2011 o godz. 14:44 #
Gravatar

So long a girl can look ten years youthful than her personal daughter, she is completely satisfied.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Jeannette Garner  12 kwietnia 2011 o godz. 15:30 #
Gravatar

This is absolutely a great post. My only issue is I am having an issue with your RSS feed . For some reason I am unable to subscribe to it. Is there anybody have an similar RSS problem? If somebody else is having the same issue please contact me Wever733@gmail.com.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek vakantiehuis zwarte woud  12 kwietnia 2011 o godz. 15:32 #
Gravatar

The effects used to illustrate the effects of the drug are also brilliant; sometimes you forget the voice over and just get lost in the special effects – such as the one in the trailer when the letters fall from the ceiling.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanse  12 kwietnia 2011 o godz. 16:03 #
Gravatar

I’ve to confess that i generally get bored to learn the whole thing however i believe you may add some value. Bravo !

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Marcellus Siverson  12 kwietnia 2011 o godz. 16:10 #
Gravatar

Great thanks

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek e-katalog  12 kwietnia 2011 o godz. 16:18 #
Gravatar

I’m not sure where you’re getting your info, but great topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for fantastic information I was looking for this information for my mission.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek coach outlet online  12 kwietnia 2011 o godz. 16:27 #
Gravatar

Please let me know if you’re looking for a article writer for your weblog. You have some really great articles and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really like to write some content for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail if interested. Kudos!coach outlet

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek news  12 kwietnia 2011 o godz. 17:30 #
Gravatar

Fantastic temporary this kind of content taught me to be plenty. Say thank you Document struggling to find your information….

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek blog  12 kwietnia 2011 o godz. 17:30 #
Gravatar

Good page! I’ll sign up best suited currently wth my best feedreader software application!…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek blog  12 kwietnia 2011 o godz. 17:40 #
Gravatar

Excellent information! I’ll join right today wth great feedreader software package!…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek buzz  12 kwietnia 2011 o godz. 17:40 #
Gravatar

This is really any particularly advantageous take a look at i believe, Should disclose will probably be One out of the best blog writers I just previously experienced.Appreciate writing this beneficial review.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek blog  12 kwietnia 2011 o godz. 17:50 #
Gravatar

Superior shorter of which this post taught me to be a decent amount. Express gratitude Document on the search for any information….

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek here  12 kwietnia 2011 o godz. 18:54 #
Gravatar

Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek auto detailing supplies  12 kwietnia 2011 o godz. 19:19 #
Gravatar

Great blog. So many websites like yours cover subjects that can’t be found in print. I don’t know how we got on 12 years ago with just magazines and newspapers.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanse reviews  12 kwietnia 2011 o godz. 19:19 #
Gravatar

Search engine marketing wants a good search engine optimizer plan. Simply considered one of these strategies can make a big distinction in your websites place and firm your web site brings you.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Andrew Pelt  12 kwietnia 2011 o godz. 20:08 #
Gravatar

loved what you are doing with the blog man if you are looking for ill clothes come check out Hm Clothing

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek jaguar for sale florida  12 kwietnia 2011 o godz. 20:18 #
Gravatar

That is the fitting weblog for anyone who desires to search out out about this topic. You understand so much its virtually hard to argue with you (not that I truly would need…HaHa). You positively put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, simply nice!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Vanessa U. Yu  12 kwietnia 2011 o godz. 20:44 #
Gravatar

Very helpful

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek driving instructor training  12 kwietnia 2011 o godz. 21:24 #
Gravatar

How do you fancy becoming your individual boss, picking out your individual working hours and meeting new people today just about every day? Would you like to make very good revenue and have the satisfaction of helping folks master one thing new? It really is straightforward to determine why countless people today from every single walk of life wish to be a driving instructor.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanser  12 kwietnia 2011 o godz. 21:32 #
Gravatar

What i discover difficult is to find a blog that can seize me for a minute however your blog is different. Bravo.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek h1n1 facts  12 kwietnia 2011 o godz. 22:14 #
Gravatar

The prostate cancer will be the abnormal growth of cells inside the prostate gland which will be part of male reproductive procedure. Prostate cancer symptoms might or might not manifest in a man struggling with this condition. Being a slow developing kind of cancer, some men who hold the disease might not even know that they have it.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek posters  12 kwietnia 2011 o godz. 23:05 #
Gravatar

I am not real fantastic with English but I come up this real easy to read .

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek gender prediction quiz  13 kwietnia 2011 o godz. 0:50 #
Gravatar

Cool

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Aquarium Zubehoer  13 kwietnia 2011 o godz. 0:58 #
Gravatar

Hello, I used to be researching the web & I discovered your own web site. Keep up the superb work.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanse review  13 kwietnia 2011 o godz. 1:07 #
Gravatar

I know this isn’t precisely on topic, but i’ve a website online utilizing the same program as effectively and i get troubles with my comments displaying. is there a setting i’m missing? it’s attainable chances are you’ll help me out? thanx.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Christening gifts  13 kwietnia 2011 o godz. 1:18 #
Gravatar

Great thanks

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanse  13 kwietnia 2011 o godz. 3:44 #
Gravatar

Just killing some in between class time on Digg and I discovered your article . Not normally what I desire to examine, however it was absolutely price my time. Thanks.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Przewozy Autokarowe Gdynia  13 kwietnia 2011 o godz. 11:13 #
Gravatar

I’m impressed furthermore you mastered this topic. It is not often I come across a web with attractive articles like yours. I’ll bookmark your feed to keep up to date with your future updates. Prefer it and do keep up the entire work.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek british silver  13 kwietnia 2011 o godz. 12:53 #
Gravatar

The original Sovereign coins contains twenty-three karat gold, which is ninety six percent pure, and contained 17. 6 grams of gold, or any half-troy oz.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Firma autokarowa Gdynia  13 kwietnia 2011 o godz. 13:18 #
Gravatar

I am usually to running a blog and i actually recognize your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and preserve checking for new information.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek colon cleanse reviews  13 kwietnia 2011 o godz. 14:06 #
Gravatar

Highly rated post. I study one thing totally new on completely different blogs everyday. Deciding on one . stimulating to read the paper content from different writers and study a bit of something from their website. I’d like to apply sure of this content on my blog you’re mind. Natually I’ll give a hyperlink right here we’re at your internet-site. Admire your sharing.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek info domains  13 kwietnia 2011 o godz. 15:30 #
Gravatar

Buy a domain names and site internet hosting for less than GoDaddy, Network Answers, OrderYourname.com or Register.com. Your obtain for everything domain name related.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Mikel Thorsted  9 września 2011 o godz. 18:21 #
Gravatar

I truly enjoy reading through on this web site , it has got good content .

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Clemente Griego  17 marca 2012 o godz. 23:14 #
Gravatar

I retain speaking euphemistically in relation to ‘a put, ‘ the 55-year-old Blagojevich explained about one hour before stepping into prison, during a stop at a in close proximity restaurant. I evaluate it like My business is reporting with regard to military provider. That is really a game We play by using myself. But this sad certainty is what a prison that I can walk into shortly.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek fake oakley sunglasses  14 kwietnia 2012 o godz. 10:45 #
Gravatar

Your website is beautiful, which is popular among customers. I’ll come to visit again. Thank you very much!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia