Kategorie:
26

Chrome na Linuksie i Maku najwcześniej w drugiej połowie 2009

Wielkie nadzieje przyniosło opublikowanie deweloperskiej wersji przeglądarki internetowej Google Chrome w wersji 2.0.156.1. Wydanie to różni się znacząco (biorąc pod uwagę kod przeglądarki) od poprzednika między innymi rezygnacją z jednoplatformowych rozwiązań (Windows), zastępując je wieloplatformowymi. Mimo to na wersję dla alternatywnych systemów operacyjnych przyjdzie nam poczekać przynajmniej do drugiej połowy 2009 roku.

Menadżer projektu przeglądarki Chrome, Brian Rakowski powiedział, że priorytet prac nad wydaniem wersji na Mac OS X jest taki sam jak wydanie wersji na Linuksa. Chrome jako tako działa na tych systemach, lecz nie ma znacznej części swojej funkcjonalności z wersji windowsowej. Sam postęp prac w wersji na Linuksa możemy śledzić pod tym adresem. Dodał też, że cały wysiłek programistów skupia się na stworzeniu stabilnej architektury przeglądarki. Po wydaniu wersji na alternatywne systemy, sytuacja przeglądarki powinna się poprawić, zaś samo Google sponsoruje projekt popularnego rozszerzenia do blokowania reklam – Adblock w wersji na przeglądarkę Chrome.

Więcej informacji: http://news.cnet.com/8301-17939_109-1013...388-2.html

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

46 komentarzy

zwiń wątek adrian5632  12 January 2009 o godz. 20:37 #
Gravatar

Maku…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek czepol  12 January 2009 o godz. 20:39 #
Gravatar

o ponad milion więcej wyników w Google dla Maku, więc chyba masz rację ;) Poprawiam migusiem

zwiń wątek Paweł Ciupak  13 January 2009 o godz. 13:17 #
Gravatar

A ja tam bym napisał „na MacOS X” – i nie ma problemu ;) .

zwiń wątek random  13 January 2009 o godz. 14:14 #
Gravatar

Jest problem, bo pisze się "Mac OS X". Ze spacją.

 
zwiń wątek bartz  13 January 2009 o godz. 19:37 #
Gravatar

Mac'u

 
zwiń wątek el.pescado  13 January 2009 o godz. 20:29 #
Gravatar

Ja już, to chyba bardziej Mac-u.

 
zwiń wątek Adam  13 January 2009 o godz. 21:21 #
Gravatar

Polska język trudna język ;)

Odmienia się tak samo jak Linux – Linuksa czyli Mac – Maka – Maku

 
zwiń wątek Emil  15 January 2009 o godz. 9:50 #
Gravatar

No wlasnie ze sie mylisz. Slowo "Linux" mozna odmieniac i nie zamieniac "x" na "ks" czyli poprawnie jest napisac -> "Linuxa" i jest to prawidlowa odmiana.

Dowod:

"Katarzyna Kłosińska: Jeśli Rada Języka Polskiego zmienia ortografię, to wypełnia lukę, doprecyzowuje coś, co nie było uregulowane, albo dostosowuje zasady ortograficzne do użycia. Nie można lekceważyć użytkowników języka: jeżeli coraz częściej spotyka się pisownię typu „z Hortexem” (przez „x”), to już niech tak będzie. Dlatego na ostatnim posiedzeniu przyjęliśmy, że jeżeli słowo kończy się na „x”, to w przypadkach zależnych nie musimy zamieniać „x” na „ks”, czyli jeśli ktoś ma na imię Max, to można pisać „nie ma Maksa”, ale i „nie ma Maxa”."

Doktor Katarzyna Kłosińska pracuje na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jest sekretarzem naukowym Rady Języka Polskiego przy prezydium PAN.

wiecej:
http://wiadomosci.wp.pl/page,6,title,Wolisz-ogure…

 
 
 
 
zwiń wątek ekukuku  12 January 2009 o godz. 20:52 #
Gravatar

Tylko po co to komu?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Taki jeden  13 January 2009 o godz. 10:58 #
Gravatar

A ja bym chętnie zobaczył Chrome dla Linux, bo to całkiem fajna przeglądarka. Szczególnie jak ma się mniesze ekrany w laptopie :)

zwiń wątek rjc  13 January 2009 o godz. 12:48 #
Gravatar

Jak sie ma maly ekran w laptopie to chowa sie wszystkie niepotrzebne paski narzedzi, statusu, adresu, etc. i uzywa sie menedzera okien z minimalnymi ramkami lub bez nich.

zwiń wątek Taki jeden  13 January 2009 o godz. 14:32 #
Gravatar

Prawda, mam tylko wąski pasek na dole i tyle, ale i tak Chrome "standardowo" ma więcej miejsca.

 
zwiń wątek el.pescado  13 January 2009 o godz. 20:30 #
Gravatar

Wystarczy nacisnąć F11 w Firefoksie.

 
 
 
zwiń wątek l30n  13 January 2009 o godz. 14:22 #
Gravatar

Faktycznie, IE wystarczy wszystkim do szczescia… ;]

 
zwiń wątek olo  14 January 2009 o godz. 14:07 #
Gravatar

Działa znacznie szybciej niż inne przeglądarki, szczególnie aplikacje AJAX w rodzaju Google Docs i GMail.

Segfault pluginu flash wywala tylko obszar obiektu flash na stronie, a nie całą przeglądarkę.

Zalet jest zresztą dużo więcej.

 
 
zwiń wątek Plichu  12 January 2009 o godz. 20:54 #
Gravatar

haha niech sobie bedzie nawet i za rok – nie mam zamiaru uzywac..

podpisano

egoista

:P

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek maciek  13 January 2009 o godz. 12:47 #
Gravatar

I tak jest to oprogramowanie niewolne.

zwiń wątek rjc  13 January 2009 o godz. 12:50 #
Gravatar

Sama przegloadarka chrome – nie; chromium – tak i do tego na licencji BSD.

 
zwiń wątek J  14 January 2009 o godz. 3:50 #
Gravatar

> I tak jest to oprogramowanie niewolne.

Pitolenie, chrome to chromium (open source) + parę obrandowanych obrazków. Tak samo niewolne jak firefox – też ma logo chronione prawami autorskimi – i przez to się pałuja z ludźmi od debiana.

 
 
 
zwiń wątek morsik  12 January 2009 o godz. 22:38 #
Gravatar

Product manager przeglądarki Chrome

Kurde… chciałem przypomnieć, że jesteśmy w polsce, i po polsku chyba by to zabrzmiało:

"Menedżer projektu/produktu przeglądarki Chrome."

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek MiszczQ  13 January 2009 o godz. 1:05 #
Gravatar

Popieram tok myślenia kolegi. :D

Dla mnie już na zawsze SuperVisor pozostanie SuperZwisem. :D Ja już jestem spaczony, wy możecie się jeszcze odratować. :D

 
zwiń wątek abcman  13 January 2009 o godz. 14:27 #
Gravatar

Ja też popieram Miszcza Q.

 
 
zwiń wątek mmm  13 January 2009 o godz. 12:10 #
Gravatar

A ja moze bym sie skusil na Chrome.

Jestem uzytkownikiem KDE 4.X. Mam do dyspozacji Konquerora, ktory jest calkiem niezly ale brakuje mu wtyczek(o XSLT nie wspomne). W takiej sytuacji jestem zmuszony do uzytkowania Firefox-a ktory juz tak szybko nie startuje jak na gnomie… a minimalizacja i pojawienie sie z powrotem okna daje niemile artefakty i troche zajmuje! (w konkuerorze tego nie ma).

Jesli chrome bedzie urachamial sie szybciej, bardziej integrowal wizualnie ze srodowiskiem (bez pluginow jak w FF – efekt i tak nie jest doskonaly) to przejde nań bez wachania.

PS

Uzytkowalem niegdys tez opere ale podobnie: brak wtyczek = nie chce tego programu:)

PS2

Wiem ze Chrome JESZCZE wtyczek nie obsluguje ale mozemy sie tego spodziewac lada dzien – najbardziej zalezy mi na: firebug, adblock, firegestures…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  13 January 2009 o godz. 13:57 #
Gravatar

blokowanie jest w operze bez dodatków, gesty też są, więc w czym problem? wiem czepiam się…

zwiń wątek oldfield  13 January 2009 o godz. 14:40 #
Gravatar

Generalnie w moim przypadku jest tak:

Korzystam z FF i po jakimś czasie korzystania z Internetu zaczynam poszukiwać, czegoś co mogłoby to korzystanie usprawnić/urozmaicić, więc wchodzę w dodatki i poszukuje nowych rozszerzeń, bo okazuje się, że to co ja nazywam usprawnieniem/urozmaiceniem ktoś już wcześniej przewidział i wypuścił jako wtyczkę. I nawet, gdy jest to mała "pierdółka", która koloruje taby, czy skraca linki w pasku adresu, to dla mnie (i pewnie dla wielu innych) warto ją mieć.

W przypadku Opery nie masz takiej możliwość, aby po prostu pobrać z Internetu coś fajnego, co umili/usprawni korzystanie.

Żeby nie było, nie jestem jakimś fanatycznym wyznawcą FF. Korzystam też czasem z Opery (jakaś wersja testowa 10.x na QT4), bo to również jest jakaś odmiana w korzystaniu z Internetu.

Ja obydwie przegladarki traktuje jako narzędzie, które ma umilać mój czas, usprawniać moje działania w sieci, nie natomiast jako narzędzie kultu i czci.

Dodam jeszcze tylko od siebie, że Opera 10.x jest u mnie, gdyż super się integruje z QT4, działa szybciej, również ma adblocka, a teraz dodatkowo dorobiła się sprawdzania pisowni bezpośrednio w formularzach (tak jak FF).

Jeżeli Chrome będzie miało coś, co powali na kolana inne przeglądarki to również będe z niej korzystał….

Zresztą zawsze wybieram to co z jakiś względów jest bardziej wygodne dla mnie (niekoniecznie popularne) – dzięki temu teraz siedzę na Linuksie, a nie na Windowsie.

 
zwiń wątek mmm  13 January 2009 o godz. 16:25 #
Gravatar

Gesty, ktorych latwo sie nie da skonfigurowac; blokowanie nie laczace sie z wybranymi bazami danych blokowanych elementow ;) Moge wymieniac dalej…

zwiń wątek marcinsud  13 January 2009 o godz. 19:00 #
Gravatar

bazy danych? coś jak listy filtrów do adblocka? Bo jeśli o to chodzi to oczywiście można sobie taką zrobić. Nie korzystam z opery na co dzień, a co do firefoxa w kde wystarczy pobrać jakiegoś skina i już taby ładnie wyglądają.

 
 
 
 
zwiń wątek Magnes  13 January 2009 o godz. 13:26 #
Gravatar

Krok bardzo niebezpieczny. Mam nadzieję, że zablokują robienie wtyczek ograniczonych do jednego systemu, bo jak nie, to jak wydadzą wreszcie wersję na alternatywne systemy, to już będzie multum wtyczek, ale żadna na owej wersji działać nie będzie.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek garulf  13 January 2009 o godz. 14:16 #
Gravatar

Wolałbym żeby wpuścili fork Chrome – Iron (SRWARE) dla Linuksa, bo nie zawiera modułów szpiegujących taka jak przeglądarka Google.

Poza tym pod linuksem jest dużo dobrych przeglądarek: Epiphany, Firefox/Iceweasel, Seamonkey/Iceape, Mozilla Suite,Galeon, Kazehakase, Konqueror, Opera, Dillo, Lynx, Linx, Flock, Salamander, Skipstone, Tavia etc.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek zZzZ  13 January 2009 o godz. 18:25 #
Gravatar

Ok, wymieniłeś 15 przeglądarek. Ile z nich jest używalne w takim stopniu jak FF czy Opera? Bo jak dla mnie to 2 – już je wymieniłem. Ostatecznie jeszcze do czegoś nadaje się Konqueror..

zwiń wątek Tor  14 January 2009 o godz. 2:36 #
Gravatar

Epiphany jest ok, sam czasem używam. Brakuje jej tylko kilku zachowań z ff, może da się ustawić jakoś…

 
 
zwiń wątek D4N  13 January 2009 o godz. 20:01 #
Gravatar

nie Linx tylko Links i jeszcze zapomniales o Elinks

 
 
zwiń wątek aree1987.openid.pl  13 January 2009 o godz. 14:23 #
Gravatar

W środe pierwsza wersja Google Chrome z rozszerzeniami. :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek novi  13 January 2009 o godz. 15:54 #
Gravatar

Brian Rakowski, Chrome's product manager, said the company wants to release Chrome for Mac and Linux before the first half of 2009 is up.

to zdanie oznacza, że ma być w 1 połowie roku, a nie 2 jak wskazuje tytuł newsa…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek and  13 January 2009 o godz. 17:30 #
Gravatar

Prawda jest taka, że Google przez swoją dominację może zniszczyć wspaniały projekt jakim jest Firefox. To, że mają najlepszą wyszukiwarkę, wcale nie oznacza, że mają dobre programy! Ja na pewno nie zainstaluje tego ustrojstwa od nich. Przecież w sumie czym tu się podniecać. Nie dawno było pełno artykułów, że najgorsze przeglądarki to Safari i właśnie Chrome!!! Lepiej by zrobili gdyby wspierali nadal projekt Mozilli, a nie wypuszczali swoje badziewie. Czym tu się podniecać? Bo Google zrobiło przeglądarkę? Ja nie mówię, że konkurencja jest zła, ale po co tworzyć coś nowego, swojego, jak można było doprowadzić do umniejszenia udziałów IE najpierw.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek tockar  13 January 2009 o godz. 18:21 #
Gravatar

1. W czym Firefox jest taki wspaniały? W tym, że jest Open Source? Chrome jest na licencji BSD.

2. Popularność takich produktów jak GMail, Google Reader, Google Earth świadczy o czymś innym.

3. Udziały IE zostały znacznie zmniejszone. A Polska to najlepszy przykład na to.

Ja, niegdyś fanatyczny wręcz użytkownik Opery, przechodzę na Chrome jak tylko dorobi się Adblocka, DownthemAll! (te zostały zapowiedziane) i czegoś do gestów myszy, np. FireGestures. Chrome miażdży wszystkie inne przeglądarki (Safari w akcji nie widziałem) szybkością wczytywania się stron. Jest znacznie lżejszy od Firefoksa (na starym komputerze się to czuje) i jak tylko dorobi się tych rozszerzeń to bye bye, Opera i Firefox.

 
zwiń wątek J  14 January 2009 o godz. 3:55 #
Gravatar

> Prawda jest taka, że Google przez swoją

> dominację może zniszczyć wspaniały projekt

> jakim jest Firefox.

Cała historia opensource potwierdza, że wydawanie innych/alternatywnych programów niszczy wszystkie inne.

> Czym tu się podniecać? Bo Google zrobiło przeglądarkę?

> Ja nie mówię, że konkurencja jest zła, ale po co tworzyć

> coś nowego, swojego, jak można było doprowadzić do

> umniejszenia udziałów IE najpierw

No i musisz poprawić swe talenta konwersacyjne, bo trochę bełkoczesz.

 
 
zwiń wątek and  13 January 2009 o godz. 18:11 #
Gravatar

wstawiajcie dzieci linuksa wiecej minusików, lubicie się podniecać każdą małą nowością! No ale co tu się dziwić, tak mało tego macie w tych SWOICH LINUKSACH, czujecie się zapewne tacy niedocenieni,że az mi was żal!

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek w.p.  13 January 2009 o godz. 19:14 #
Gravatar

Chrumka nigdy nie używałem i słusznie jak się potem okazało. Używam FF albowiem:

- w FF można zaznaczyć tekst w przeglądarce i przeciągnąć do okienka szukania

- Opera zajmuje dużo więcej na ekranie niż FF – przy laptopie 14 cali i 1024×768 każdy piksel jest cenny :)

- niestety strony są robione głównie pod FF i IE i nie jest rzadkością zrąbanie strony przez Operę.

Jeśli Chrome będzie lekki jak Opera i wygodny jak FF to może i przejdę. Choć nie używam gmaila i ogólnie jestem bardzo ostrożny jeśli chodzi o Google. Najciemniej pod latarnią.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek kell99  13 January 2009 o godz. 19:40 #
Gravatar

Po prostu kolejna przegladarka. Dzieki Mozilli na szczescie www stalo sie duzo bardziej 'uniwersalne' i malo jest juz stron ktore wymagaja okreslonej przegladarki. Co do 'lekkosci' to jest to bardzo dyskusyjne co uwazasz za 'lekkie' a co nie – szczegolnie, ze w na w miare nowym komputerze nie odczujesz az takiej wielkiej roznicy miedzy FF3, Opera czy np Epiphany/Webkit – przynajmniej dla mnie koszmarne czasy gdy uzywalem Mozille 0.x na p2-233 dawno juz minely – w porownaniu do tamtych czasow FF3 smiga jak szalony.

Moze jestem malo wymagajacy ale FF3 dla mnie dziala praktycznie tak samo szybko na 5 letnim Athlonie XP jak i na nowym core i7 – za to duza roznice odczuwam miedzy FF3 i (wiekszoscia) nightly builds.

Orientuje sie ktos na czym bedzie bazowal interface Chrome? gtk+/qt/jakas proteza jak google earth/picasa?

 
zwiń wątek Bastek  13 January 2009 o godz. 21:28 #
Gravatar

- Opera zajmuje dużo więcej na ekranie niż FF

Właśnie sprawdziłem operę 9 i ff 3 przy domyślnych ustawieniach. Górna belka w operze jest większa o 6 pikseli, a dolna o 1 mniejsza. W sumie różnica w wysokości strony to 5 pikseli. Reczywiście dużo więcej. Słyszałeś o skrócie F11?

zwiń wątek rjc  14 January 2009 o godz. 19:17 #
Gravatar

Właściwie to Alt+v, t i pochować wszytkie paski, do tego Alt+F11 by ukryć menu.

Samo F11 w Operze służy do czegoś innego i rózni się od innych F11 znanych z IE czy FF.

 
zwiń wątek porky  19 January 2009 o godz. 20:35 #
Gravatar

+ skorka breeze

 
 
zwiń wątek trasz  14 January 2009 o godz. 9:29 #
Gravatar

@w.p.: W Operze nie musisz przeciagac; po prostu zaznaczasz, klikasz prawym przyciskiem myszy i wybierasz 'wyszukaj'.

 
 
zwiń wątek Tom  14 January 2009 o godz. 21:53 #
Gravatar

Ale mam nadzieje że będzie całkowity open source !!! I tak są już takie wałki na Chrome na platformę Win. Nie chcę być dymany bez mydła przez taką chmurę obliczeniową

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek clivler  5 February 2009 o godz. 14:54 #
Gravatar

Już na pewno lepszą przeglądarką jest SRWare Iron. Prawie to samo tylko nie wysyła tyle wiadomości na nasz temat do Google. :D

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia