Artykuł partnera
Branża marketingowa coraz więcej zaczyna mówić o wyszukiwaniu głosowym. Nic dziwnego, to jedna z bardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi nowych technologii. Wiele firm projektuje wyszukiwanie głosowe jako kolejną wielką innowację. Czy tak będzie wyglądała przyszłość czy w rzeczywistości jest to jedynie kolejna sezonowa nowinka, jedynie zakłócający dojrzały rynek?
Coraz więcej specjalistów skłania się ku poglądowi, że wyszukiwanie głosowe prawdopodobnie nie będzie kolejnym wielkim przełomem, na który czeka branża.
Głównie dlatego, że wyszukiwanie głosowe zakłóca wyszukiwania tekstowe. Ale jedno nie wyklucza drugiego, powiedziałby niejeden. Jednak nasz głos i sposób zadawania urządzeniu pytań jest tylko małą częścią wspomnianych zakłóceń.
Zgadzam się z tym, że wyszukiwanie głosowe ne jest kluczowym problemem w tej sytuacji. Staje się nim algorytm sztucznej inteligencji, odpowiedzialny za odczytywanie i przetwarzanie pytań użytkowników.
Problem zrozumienia słów i kontekstu przez sztuczną inteligencję jest tym, co naprawdę wpływa na zachowania użytkowników, a wyszukiwanie głosowe jest tylko jednym z wielu elementów składowych.
Trudno jest odróżnić wyszukiwanie głosowe od konwersacyjnego AI. Tak więc moim zamiarem jest zarysowanie różnic między tymi dwiema technologiami i wyjaśnienie, co, jako marketingowiec, musisz zrobić, aby skorzystać z dobrodziejstw obu.
Wyszukiwanie głosowe a konwersacyjne AI
Kiedy mówi się o wyszukiwaniu głosowym, to tak naprawdę nie mamy do czynienia z żadną przełomową technologią. Technologia przetwarzania języka naturalnego oparta na sztucznej inteligencji, która umożliwia wyszukiwanie głosu, jest niesamowita, ale ma już swoje lata. Jednak wyszukiwanie głosowe jest tylko sposobem, w którym ludzie wykorzystują wyszukiwarki internetowe.
Istnieją trzy sposoby, dzięki którym ludzie mogą wyszukiwać konkretne zapytania za pomocą wyszukiwarek internetowych. Mogą angażować się poprzez pisanie lub tekst, głos lub rozmowę oraz obrazy. Wyszukiwanie głosowe polega zasadniczo na wykonaniu zapytania za pomocą głosu zamiast tekstu. Zasadniczo, to jedyna różnica.
Kiedy mówimy o różnicy między wyszukiwaniem głosowym i konwersacyjną AI, ważne jest, aby pamiętać, że ludzie na całym świecie korzystają z wyszukiwania cały czas. Używają wyszukiwarek internetowych, a wyniki, które uważają za wystarczająco wyczerpujące wpływają bezpośrednio na kolejne, innych użytkowników.
Konwersacyjna sztuczna inteligencja polega na używaniu głosu w celu nawiązania kontaktu z technologią tak często nazywaną obecnie “smart”. Asystent cyfrowy, chatboty lub potencjalnie nawet wiadomość głosowa – celem jest zadanie pytania aby dostać szybką odpowiedź lub kontrolować inną aplikację czy technologię. Nierzadko będącą częścią internetu rzeczy.
To bardzo duża zmiana, jaka zaszła na internetowym rynku. Zamiast używać Google, teraz zadajemy pytania i rozmawiamy z takimi inteligentnymi asystentami jak Alexa, Cortana, Google Assistant, czy Siri.
Asystenci angażują się bezpośrednio w korespondującą z nimi wyszukiwarkę, aby skorzystać z wykresu wiedzy, a także z ich specyficznego repozytorium, a następnie udzielają użytkownikowi poprawnej odpowiedzi. Sam proces wyszukiwania staje się platformą zasilają inteligentnych agentów.