Artykuł sponsorowany
Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, w ciągu ostatnich lat stało się popularną metodą zdobywania finansów na realizację projektów artystycznych czy rozpoczęcie działalności gospodarczej. Środki wpłacane są dobrowolnie na realizację konkretnego celu, a jeśli w ciągu krótkiego czasu projektu nie uda się sfinansować – są zwracane wpłacającym. To świetna metoda nie tylko na pozyskanie potrzebnych środków, ale także zbadanie rynku – jeśli nie udało się sprzedać pomysłu, to prawdopodobnie i jego realizacja byłaby nieopłacalna.
Crawdfunding: finansowanie
Założony projekt, zgodnie z zasadami crowdfundingu, finansowany jest przez pewną społeczność, która organizuje się wokół tego jednego celu. Przedsięwzięcie jest realizowane przez dużą ilość drobnych, dobrowolnych wpłat. Idea, powstała w 1997 roku, upowszechnia się dzięki prężnemu rozwojowi Internetu. Również metody dokonywania płatności są coraz łatwiejsze i szybsze, dzięki czemu łatwiej skłonić społeczność do realizacji przelewu.
O ile płatności cykliczne, czyli stałe zlecenia zapłaty pewnej kwoty na rzecz konkretnego odbiorcy, sprawdzają się świetnie w przypadku darowizn na rzecz fundacji, tak w tym przypadku nie mają raczej zastosowania. Zbiórki środków trwają bowiem zwykle stosunkowo krótko, jeśli jednak pomysły konkretnego realizatora nas przekonują, warto pomyśleć o zdefiniowaniu płatności cyklicznych na jego rzecz. W przeciwieństwie natomiast do zbiórek publicznych, kiedy darowujemy pewną sumę na zadeklarowaną działalność czy projekt, w przypadku crowfundingu wiemy dokładnie, na jaki cel kwota zostanie przeznaczona – pieniędzy nie wrzucamy do puszki, lecz przesyłamy na konkretne konto bankowe i mamy gwarancję zwrotu, jeśli z projektu nic nie wyjdzie.
Crawfunding: nie tylko darowizna
Aby skuteczniej namówić większą ilość osób do wpłaty choćby niewielkiej kwoty na określony projekt, stosuje się dodatkowe metody przyciągania, np. w formie drobnych upominków. Zwykle forma nagrody uzależniona jest od zapłaty określonej kwoty – przykładowo jeśli wpłacisz 20 zł dostaniesz promocyjny kubek, jeśli 50 zł – płytę z gotowym filmem, na realizację którego zbierane są środki.
Aby akcja zbierania pieniędzy była skuteczna, konieczne jest zebranie wokół idei kilku entuzjastycznie nastawionych osób, które zajmą się promowaniem projektu. Pomysł trzeba skutecznie rozpowszechnić w Internecie, do czego potrzebny jest czas i cierpliwość. Ważny jest też kontakt z darczyńcami – odpowiadanie na ich pytania, a także informowanie o fazach realizacji projektu. Nie tylko zwiększa to wiarygodność wykonawców projektu, ale i motywuje do wpłacania dodatkowych kwot na rzecz określonego pomysłu.