Artykuł partnera
Technologie IT są obecne niemal we wszystkich dziedzinach naszego życia. Bez wątpienia wprowadzają liczne ułatwienia, jednak pociągają za sobą również pewne ryzyko związane głównie z cyberprzestępczością. Bezpieczeństwo systemów informatycznych jest szczególnie istotne w kontekście firm. Wyciek danych może znacząco wpłynąć na reputację przedsiębiorstwa i jednocześnie przynieść ogromne straty finansowe. Jak powinny wyglądać procesy związane z cyberbezpieczeństwem w miejscu pracy? O co warto zadbać?
Cyberprzestrzeń jako szczególny obszar zagrożeń
O tym, jak istotna jest kwestia bezpieczeństwa w sieci świadczy chociażby fakt, iż podczas szczytu NATO w 2016 roku w Warszawie zakwalifikowano cyberprzestrzeń do jednego z pięciu obszarów traktatowej odpowiedzialności. Działania hakerskie nieustannie ewoluują, przez co niemożliwe staje się wdrożenie jednego rozwiązania, które pozwoli na uzyskanie pełnego zabezpieczenia naszych systemów, infrastruktury czy zasobów sieciowych. Cyberbezpieczeństwo powinno przyjmować zatem formę procesu długofalowego, który nieustannie podlega weryfikacji i ulepszeniom. Wystarczy przyjrzeć się bliżej danym – z raportu PwC dotyczącego bezpieczeństwa w sieci wynika, że w 2017 roku aż 44% polskich przedsiębiorstw poniosło straty finansowe w wyniku cyberataków.
Cyberbezpieczeństwo – na czym to polega?
Cyberbezpieczeństwo sprowadza się do zapewniania bezpieczeństwa działań w sieci. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku stosowanie systemów zabezpieczających, które umożliwiają ochronę danych. Równie duże znaczenie ma prowadzenie szkoleń, których celem jest zwiększenie świadomości odnośnie zagrożeń, jakie niesie ze sobą cyberprzestrzeń.
Coraz częściej poruszany jest temat cyberbezpieczeństwa w kontekście zapewnienia stabilności biznesu. Nie ulega wątpliwości, że kapitał, informacje czy infrastruktura IT stanowią niezwykle ważne zasoby w każdym przedsiębiorstwie. Właśnie z tego względu duży nacisk na bezpieczeństwo w sieci, kładzie się w branżach, gdzie przetwarza się ogromne ilości danych o użytkownikach czy firmie bądź wykorzystuje się rozbudowane systemy. Należy jednak mieć na uwadze, że kwestie związane z cyberbezpieczeństwem muszą być rozpatrywane w odniesieniu do konkretnych strategii i procesów biznesowych przedsiębiorstwa. Oznacza to więc, że istotne są również kwestie relacji międzyludzkich i komunikacji, tym bardziej, że to właśnie aktualni pracownicy są najczęstszym źródłem incydentów związanych z bezpieczeństwem.
Jakie skutki wiążą się z atakiem cybernetycznym?
Skutki ataków cybernetycznych mogą okazać się bardzo poważne. Cyberprzestępcy niszczą architekturę IT, paraliżują funkcjonowanie organizacji, przechwytują kapitał, a nawet kopiują bądź kradną dane. W tym miejscu warto ponownie przyjrzeć się danym ze wspomnianego raportu PwC. Jak się okazuje, nawet 20% cyberataków kończy się utratą lub uszkodzeniem danych, a 11% kradzieżą własności intelektualnej. Co więcej, 21% dotyczy przypadków zainfekowania systemów, zaś co 10 atak kończy się wyciekiem danych o klientach.
Strat nie da się przeliczyć wyłącznie na pieniądze. Utrata wizerunku może okazać się znacznie bardziej dotkliwa wiążąc się z masowym odejściem klientów.
Jak chronić się przed zagrożeniami w sieci?
Zagrożenia wynikające z cyberprzestępczości bardzo często powiązane są z nieodpowiedzialnym działaniem pracowników, dlatego też pierwsza i podstawowa kwestia to edukacja. Zapewnienie pracownikom obowiązkowych, cyklicznych szkoleń powinno zbudować świadomość najczęściej występujących ryzyk i ich przyczyn. Należy stworzyć także zrozumiałe procedury reagowania w sytuacji wystąpienia ewentualnych zagrożeń, aby zminimalizować ich efekty.
Warto również rozważyć przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa oraz tzw. testów penetracyjnych. Takie działania pozwalają na wykrycie nieszczelności posiadanych systemów zabezpieczeń.
Cyberbezpieczeństwo to proces ciągły. Konieczne jest stałe monitorowanie podejrzanych ruchów sieciowych, aby możliwe było podjęcie szybkiej reakcji.