Artykuł partnera
Firmy, które chcą liczyć się na rynku i skutecznie walczyć z konkurencją, muszą zmienić sposób funkcjonowania. Rozwiązaniem jest cyfrowa transformacja. Co rozumie się przez ten termin?
Na dzisiejszym coraz bardziej konkurencyjnym rynku cyfrowa transformacja staje się zjawiskiem nieuniknionym. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z konieczności informatyzacji procesów biznesowych. Już teraz firmy wydają rocznie ogromne sumy na rozwiązania IT. Według firmy analitycznej Gartner, do 2022 roku te wydatki mogą wzrosnąć do 4,1 mld dolarów (źródło: https://www.gartner.com/en/documents/3897276/gartner-market-databook-4q18-update). Natomiast analitycy IDC prognozują, że już w 2020 roku 60% przedsiębiorstw będzie wdrażało nowe technologie w (źródło: https://www.idc.com/itexecutive/research/dx). Coraz częściej konieczne jest zatem łączenie wiedzy biznesowej z technologią.
Czym jest cyfrowa transformacja?
Jeśli chcielibyśmy opisać najlepiej transformację cyfrową, należałoby wyjaśnić, że to po prostu zmiana sposobu pracy osób zatrudnionych w danej firmie. Byłoby to jednak niepełne wyjaśnienie. Wszystko dlatego, że cyfrowa transformacja to również zmiana w sposobie wykorzystania danych i zmiana w realizacji procesów mających miejsce w danej organizacji. Cyfrowa transformacja sprawia, że wszystkie aspekty działania firmy są wspomagane przez technologie cyfrowe. W ten sposób gruntownej transformacji podawane są procesy i modele biznesowe, zmienia się środowisko pracy, komunikacja, a technologia cyfrowa integruje się z procesami biznesowymi. W nowoczesnym biznesie fizyczne zasoby są coraz częściej zastępowane cyfrowymi w różnych obszarach działania przedsiębiorstwa.
Obszary transformacji cyfrowej
Transformacja cyfrowa dotyczy tak naprawdę wszystkich aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Można jednak wyróżnić kilka kluczowych obszarów, które w pierwszej kolejności powinny zostać poddane cyfrowej transformacji. Bez wątpienia takim obszarem są dane. Należy zdawać sobie sprawę, że cyfryzacja oznacza znaczne zwiększenie ilości danych. Trzeba je nie tylko szybko gromadzić i bezpiecznie przechowywać, ale również mieć do nich łatwy i szybki dostęp oraz narzędzia do odpowiedniej analizy danych. Potrzebne jest zatem narzędzie, które potrafi scalić różne źródła danych. W takim przypadku sprawdzi się dobrze nowoczesne rozwiązanie klasy ERP jak na przykład Dynamics 365 Business Central Microsoft. To przykład systemu, który łatwo dostosować do potrzeb określonej firmy.
Cyfrowa transformacja musi uwzględniać także procesy związane z kontaktem z klientem i jego komunikacją z marką, wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, transformację produktu i procesów związanych z jego produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą.
Tak naprawdę nowoczesne firmy, jeśli chcą takie pozostać i zachować silną pozycję na rynku, muszą otworzyć się na rozwiązania cyfrowe i dostosować do nich wszystkie kluczowe procesy. Kto tego nie zrobi, pozostanie w tyle i zapewne szybko zniknie z rynku.