Artykuł sponsorowany
Logo jest znakiem, który odpowiada za identyfikację wizualną firmy. Jego głównym zadaniem jest podkreślenie indywidualności firmy i wyróżnienie przedsiębiorstwa na tle konkurentów. Znak ten stanowi pierwszy element, który przyciąga uwagę odbiorców i jednocześnie reprezentuje wartości firmy. Dlatego nie można pominąć go w tworzeniu identyfikacji wizualnej swojej marki. Dowiedz się dlaczego jest takie ważne i jak powinno wyglądać.
Odpowiednio zaprojektowane logo buduje pożądany wizerunek przedsiębiorstwa i wywołuje pozytywne skojarzenia u klientów czy kontrahentów.
Do elementów logo należą:
- logotyp, czyli część typograficzna,
- sygnet – element graficzny
- tagline, czyli slogan.
Co istotne, logo może być reprezentowane zarówno przez jeden element, jak i składać się z ich kompozycji. Trzeba podkreślić, że profesjonalny znak firmy to nie wyłącznie ładna grafika, ale w dużej mierze nośnik informacji na temat marki. Logo mówi bowiem wiele na temat samego charakteru firmy, oferowanych usług czy produktów, sygnalizuje do kogo jest skierowana oferta. Może być statyczne lub dynamiczne, minimalistyczne lub bogato zdobione, nowoczesne bądź klasyczne.
Jak powinno wyglądać logo?
Przede wszystkim powinno współgrać z istniejącymi już wzorcami. Kluczowa jest spójność identyfikacji wizualnej, jeśli chcemy budować świadomość marki. Za każdym razem, gdy klient zetknie się z naszą marką, powinien otrzymać spójny przekaz, by zapamiętać firmę i kojarzyć ją z pożądanymi wartościami.
Odpowiednie logo musi być wyraziste, by zapadać w pamięć, być zrozumiałe dla odbiorcy i posiadać walory estetyczne. Dobrą praktyką jest unikanie zbyt wielu detali, które mogą zaburzyć odbiór całości. Zbyt skomplikowana grafika z pewnością nie będzie czytelna – szczególnie wtedy, gdy będzie niewielkich rozmiarów.
Jednocześnie znak firmowy nie powinien być zbyt prosty. Często błędnie zakłada się, że płacimy za znak, który można stworzyć w zaledwie kilka chwil. Projektowanie logo dla firm to wiele godzin pracy, wybieranie ostatecznej wersji, nanoszenie poprawek. Profesjonalnie stworzone sprawia wrażenie, jakby było łatwe do zaprojektowania. W praktyce jest jednak zupełnie inaczej. Wykreowanie estetycznego, prostego logo, które będzie atrakcyjne, wcale nie jest łatwym zadaniem. W tym przypadku “mniej znaczy więcej”. Czasami dobrym wyborem jest jego odświeżenie. Projekt możemy nieco urozmaicić, zmienić kolory.
Oczywiście częste zmiany wizerunku marki nie są wskazane, gdyż mogą spowodować dezorientację u odbiorcy, a klient nie skojarzy nowej identyfikacji z marką. Istnieją jednak okoliczności, w których warto zmienić logo, np. gdy obecny znak wygląda przestarzale na tle innych projektów lub gdy zmieniamy charakter działalności.
Dlaczego jest ważne?
Logo bez wątpienia jest twarzą każdej firmy i odzwierciedla charakter przedsiębiorstwa. Ma ogromny wpływ na to, czy dana marka jest rozpoznawalna i jak odnoszą się do niej klienci.
Niestety, często firmy mają tendencję do bagatelizowania sprawy i nie decydują się na indywidualne projektowanie logo, zamiast tego wybierając gotowe wzory. Ta czynność może odbić się bardzo negatywnie na reputacji firmy. Logo stanowi podstawowy element identyfikacji, a jeśli wygląda amatorsko, źle świadczy o samym przedsiębiorstwie. To dlatego inwestycja w profesjonalne projektowanie logo dla firm ma kluczowe znaczenie dla ich sukcesu.
Zapadające w pamięć
Jak mówi wiele badań, ludzie rozpoznają, a jednocześnie wiążą się z obrazami znacznie szybciej niż z tekstem. We współczesnym świecie multimediów ta zasada jest niezwykle istotna. Niestety, posiadanie jakiegokolwiek logo nie jest wystarczające, by zapaść w pamięć odbiorcy. Jedynie znak firmowy skrojony na miarę potrzeb pozwoli na stworzenie tożsamości marki, odpowiednie komunikowanie się z odbiorcami i przekazanie wartości firmy.
Należy podkreślić, że zanim klient skontaktuje się z daną firmą, posiada już jakieś wyobrażenie o niej, które opiera się na jej logo. Należy zadbać o to, by kojarzyło się wyłącznie pozytywnie.
Projektowanie logo dla firmy
By mieć pewność, że logo będzie wywoływać przyjemne skojarzenia u odbiorców, warto zaufać profesjonaliście. Często właściciele małych firm, z uwagi na liczenie się z każdą kwotą, rezygnują ze znaku firmowego. Nie powinien być jedną z oszczędności. Projektowanie logo dla firm wcale nie musi kosztować majątku. Nie możemy jednak wybierać amatorskiego grafika, gdyż może nie zrozumieć on naszych wizji, a w efekcie logo nie będzie na zadowalającym poziomie.
Profesjonalista powinien wysłać propozycje w różnych formatach plików – także z wersją wektorową, by możliwe było wykorzystanie logotypu w wielu rozmiarach i w różnych przypadkach. To najpotężniejsze narzędzie marketingowe każdej marki, dlatego nie powinno być sprowadzane na margines.
Gdzie umieszcza się znak firmowy?
W konkurencyjnym świecie biznesu identyfikacja wizualna ma ogromne znaczenie. To właśnie logo jest odzwierciedleniem wizerunku, dlatego powinno znajdować się na wizytówkach, ulotkach, fakturach, a także na stronie internetowej i w mediach społecznościowych. Powinno mieć znaczenie, przedstawiać coś konkretnego, unikatowego – tylko wtedy skutecznie odróżnimy się od konkurentów.
Logotyp umacnia także więzi z klientami. Poprzez powtarzalność, klienci kojarzą markę i stają się lojalni wobec firmy. Logo powinno zdobywać uwagę odbiorców, by zapadło im w pamięć. Za każdym razem, gdy pojawia się nazwa firmy, produktu czy usługi, warto zadbać o to, by towarzyszył im unikatowy znak rozpoznawczy marki. Dzięki temu odbiorcy szybko powiążą ją z daną firmą i zdobędziemy ich zaangażowanie.
O czym pamiętać przy projekcie?
Fachowe projektowanie logo cechuje się kilkoma zasadami, których należy przestrzegać, jeżeli chcemy stworzyć znak na naprawdę wysokim poziomie.
Przede wszystkim:
- nie może to być projekt niedopracowany, skomplikowany, który nie będzie pasował do profilu marki. Niepożądane są także nieestetyczne logotypy.
Każdy projekt zależy od indywidualnych preferencji właściciela firmy, profilu jej działalności. Warto jednak pamiętać o kilku podstawowych wartościach, które determinują to, jak projektujemy emblemat firmowy.
Prostota w projektowaniu
Kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o projektowanie logo, ma prostota. Skomplikowane kształty, duża liczba kolorów czy elementów, jedynie utrudniają zapamiętywanie, o które nam przecież chodzi. Bardzo ważna jest także uniwersalność.
Projekt powinien mieć:
- wszechstronne zastosowanie, a więc musi dobrze wyglądać nie tylko na ekranie komputera, ale także na wszystkich materiałach drukowanych bądź haftowanych;
- zaprojektowany znak firmowy musi być czytelny w małym i dużym formacie;
- całość musi być zgodna z profilem marki;
- należy zastanowić się nad tym, kto jest grupą docelową firmy i co chcemy tej grupie przekazać. To wszystko będzie mieć wpływ na kolorystykę, kształt itp.
Ponadczasowy charakter
Projekt musi łatwo zapadać w pamięć, a więc powinien być rzetelnie przygotowany, a nie zmieniać się pod wpływem aktualnie panujących trendów czy mody. To nieodłączny element wizerunku każdej marki, dlatego warto zadbać o to, by w przyszłości nie była konieczna zmiana znaku firmowego.
Jednocześnie logo musi być także oryginalne, by wyróżniło firmę na tle konkurentów. Nieszablonowy projekt skutecznie działa na naszą korzyść. Oryginalnie zaprojektowane szybciej i łatwiej zapadnie w pamięć odbiorców, wyróżni naszą firmę spośród konkurencji.
Powierzenie prac profesjonalistom
Zaprojektowanie logo, które będzie spełniało wszystkie pożądane kryteria z pewnością nie jest prostym zadaniem, dlatego najlepiej powierzyć pracę profesjonalistom, którzy zrozumieją naszą wizję i stworzą znak skrojony na miarę naszych potrzeb.
Przekazując grafikom wskazówki dotyczące tego, jakiego znaku oczekujemy, znacząco ułatwi plan działania i sprawi, że otrzymamy projekt, który będzie spełniał wszystkie nasze oczekiwania.
Prezentacja wszystkich elementów
Projektowanie logo związane jest z szeregiem różnorodnych decyzji. Przede wszystkim ważna jest odpowiednia prezentacja wszystkich elementów, które podkreślają tożsamość marki w sposób wizualny. Logotyp, poprzez odpowiedni kolor, kompozycję, font, wywołuje określone emocje. Należy zadbać o to, by były one wyłącznie pozytywne. Kolory mogą podkreślać nowoczesny styl firmy, odnosić się do tradycji. Barwy również niosą ze sobą pewne odczucia, np. niebieski – zaufanie, zielony – nadzieja.
Podsumowując
Uniwersalne logo powinno być przede wszystkim oryginalne i funkcjonalne. Odpowiednie to takie, które wygląda efektownie zarówno w wydaniu czarno-białym, jak i kolorowym. Oprócz kolorystyki liczy się także kompozycja, geometria i kształt.
Należy również uwzględnić fakt, że znak firmowy będzie wykorzystywane w różnych sytuacjach, np. na witrynach sklepowych, wizytówkach, kopertach, stronie internetowej. Za każdym razem powinno prezentować się nienagannie.