Jednym z elementów budowania strategii wizerunku marki w sieci jest zwiększenie jej rozpoznawalności i pozytywnego odbioru wśród konsumentów. Do tego celu służy zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach (ang. Search Engine Reputation Management, w skrócie – SERM) obejmujące szereg działań dążących do uzyskania przez firmę poprawy wizerunku i pozycji w wyszukiwarkach internetowych na zapytania brandowe, powiązane z nazwą marki czy firmy.
Znaczenie SERM
Zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach jest procesem wspierającym tradycyjne działania SEO, stąd często określa się je mianem SEO PR. Podobnie jak tradycyjne pozycjonowanie, SEO PR jest procesem długotrwałym, a polega na stopniowym budowaniu zaufania do marki poprzez kreowanie pozytywnych opinii na temat jej produktów i usług.
W rezultacie działań podejmowanych w ramach SERM, po wpisaniu przez użytkownika zapytania brandowego, w wynikach wyszukiwania będzie pojawiać się nie tylko strona internetowa marki, ale też jej rekomendacje, zamieszczone w cieszących się wysokim zaufaniem serwisach, co wzmocni pozytywny przekaz kierowany do klienta.
Zakres działań SERM
Wśród działań podejmowanych w ramach zarządzania reputacją w wyszukiwarkach znajdują się między innymi:
– pozycjonowanie treści pozytywnych i depozycjonowanie negatywnych (np. artykułów i komentarzy w serwisach informacyjnych i na blogach);
– content marketing (tworzenie atrakcyjnych infografik, e-booków, raportów oraz artykułów sponsorowanych o pozytywnym wydźwięku wobec marki);
– prowadzenie kampanii w mediach społecznościowych;
– tworzenie i prowadzenie blogów tematycznych;
– zamieszczanie wpisów na tematycznych forach internetowych, blogach i pod artykułami o tematyce branżowej.
Do kogo kierowane jest zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach?
Kampanie SERM służą przede wszystkim firmom, które chcą budować pozytywny wizerunek w sieci, zwiększyć rozpoznawalność i popularność swojej marki, a także zmniejszyć skutki negatywnych działań nieuczciwych konkurentów. Z zarządzania reputacją w sieci bardzo często korzystają również osoby zaufania publicznego, politycy, wysokiej rangi urzędnicy, biznesmeni i artyści, którym zależy na wykreowaniu pozytywnego i profesjonalnego wizerunku.
Opracowanie: Agencja SEO SEMTEC