Artykuł sponsorowany
Jednym z kluczowych elementów działalności każdej firmy jest pozyskiwanie wciąż nowych klientów. Z czasem staje się to jednak coraz trudniejsze. Dlatego każdy właściciel biznesu powinien szukać sposobu, aby maksymalnie wykorzystać posiadane zasoby. Co należy przez to rozumieć? Jednym z zagadnień, które może w tym pomóc, jest tzw. wzrost współczynnika konwersji. Czym jest owa konwersja i jakie działania mogą ją podnieść? O tym poniżej.
Czym jest tytułowa optymalizacja konwersji?
W największym uproszczeniu konwersja to zdarzenie, na którym zależy przedsiębiorcy. Może to być np. wejście na stronę internetowego sklepu, zapisanie się na newsletter, wypełnienie formularza kontaktowego, pobranie oferty i co najważniejsze dokonanie zakupu lub zamówienie usługi np. umówienie wizyty u fryzjera. Proces optymalizacji konwersji to wprowadzenie różnego rodzaju usprawnień, które mają podnieść liczbę pożądanych działań podjętych przez klientów. Już ten wstęp pokazuje, jak ogromne znaczenia ma optymalizacja konwersji.
Im wyższy współczynnik konwersji, tym lepiej
Wyobraźmy sobie sytuację, w której prowadzimy sklep z butami do biegania. Na 1000 osób, które odwiedziły nasz sklep w ciągu ostatniego miesiąca, 100 dokonało zakupu. Wówczas nasz współczynnik konwersji wynosi 10%. W zależności od branży i produktów będzie on bardzo różny. Naszym celem jako właściciela sklepu jest sprawienie, aby podczas przeglądania strony jak najwięcej osób dokonało zakupu. Bywa, że zwiększenie współczynnika konwersji o zaledwie kilka procent przyczynia się do skokowego wzrostu przychodów. Dla przykładu, jeżeli Amazon zwiększyłby konwersje sprzedaży swoich produktów o pół procent to przełożyłoby się to na około 635mln dolarów rocznie.
Kluczem staje się zatem odnalezienie sposobu, aby tego dokonać. Zwiększanie ruchu na stronie internetowej w ramach określonego budżetu ma swój limit. Tym samym ilość potencjalnych klientów jest w skali miesiąca dość ograniczona. To, co możemy natomiast zrobić w celu optymalizacji konwersji to maksymalne wykorzystanie każdej wizyty na stronie za sprawą wprowadzenia szeregu, czasem drobnych poprawek.
Optymalizacja współczynnika konwersji – jakie działania warto podjąć?
Wiemy już, że zwiększenie współczynnika konwersji powinno być jednym z zadań prowadzonych w ramach marketingu internetowego każdej firmy. Na szczęście w dobie ogólnodostępnych narzędzi do analityki internetowej: Google Search Console, mapy cieplne, możemy badać zachowanie użytkowników twojej witryny.
Nawigacja strony, jej dostosowanie do małych ekranów smartfonów to absolutna podstawa. Tak naprawdę proces optymalizacji współczynnika konwersji polega na znajdowaniu i usuwaniu wszelkich przeszkód w drodze do zakupu. Czasem zmiana drobnego elementu potrafi dać oczekiwane rezultaty np. w postaci liczby wysłanych zapytań o dostępność danego produktu.
Optymalizację konwersji można rozpocząć od absolutnych podstaw
Już podstawowa analiza statystyk może dać nam cenne informacje. Jeśli dana strona notuje wysoki współczynnik odrzuceń, może to oznaczać, że zawarte na niej informacje są niepełne lub nie spełnia ona oczekiwań użytkownika. Znaczenie ma również czas ładowania strony. Żyjemy w coraz większym pośpiechu. Każde sekunda jest na wagę złota.
Jedną z bolączek bywają skomplikowane formularze kontaktowe, które skutecznie zniechęcają użytkowników do ich wypełnienia i w rezultacie kończą się wyjściem ze strony. Warto zadbać o wyczerpujące opisy produktów, które mogą ściągnąć na stronę nowych zainteresowanych. Do zapamiętania na koniec – na konwersje wpływa wiele czynników, więc nie próbuj ogarnąć wszystkiego na raz, tylko sprawdzaj krok po kroczki i koryguj kurs, aby osiągnąć pożądany efekt.