Artykuł partnera
Szacuje się, że wartość polskiego rynku e-commerce to 40 mln złotych. Jaka część jest Twoja? Każdego roku powstaje jeszcze więcej sklepów internetowych niż w roku poprzednim. To sprawia, że powoli pomysły na ich nazwy się kończą. A co, jeśli ktoś użył takiego samego słowa do oznaczania swojego sklepu jak Ty? To realne zagrożenie dla każdego, kto inwestuje czas i pieniądze w rozwój swojego biznesu online. Boisz się, że spotka to Ciebie? Zarejestruj znak towarowy w Urzędzie Patentowym!
Znak towarowy a marka firmy
Można wprost powiedzieć, że nazwa sklepu to nasza marka. To, jak ważna ona jest pokazują słowa Johna Stuarta, dyrektora korporacji Quake “Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę – i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej”. Musimy o markę dbać i chronić ją przed konkurencją.
Trzeba rozróżnić nazwę firmy i markę, ponieważ nie muszą się odnosić do tego samego. Przedsiębiorca działa zawsze pod jedną nazwą wpisaną do CEIDG lub KRS. Może jednak posiadać kilka marek produktów, które będą sprzedawane w należących do niego różnych sklepach online. A każdy ze sklepów będzie miał swoją własną oryginalną nazwę.
I właśnie nazwę firmy, produktu, usługi czy właśnie sklepu internetowego można chronić, rejestrując ją jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym. W poniższym artykule wymieniono ponad 20 korzyści wynikających z takiej ochrony: https://znakitowarowe-blog.pl/dlaczego-warto-zastrzec-marke-firmy/
Co to jest znak towarowy?
Z definicji znajdującej się w ustawie Prawo własności przemysłowej wynika, że znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które nadaje się do odróżniania towarów czy usług jednego przedsiębiorcy od drugiego. W praktyce przedsiębiorcy najczęściej zastrzegają w tej formie firmową nazwę i logotyp.
W przypadku sklepu online znakiem towarowym może być jego nazwa, domena internetowa, logo, sygnet, a nawet charakterystyczne rysunki i grafiki użyte na stronie czy na opakowaniach Twoich produktów. Możesz nawet zastrzec formy przestrzenne, kompozycję, prezentacje multimedialne.
Jednym słowem to wszystko, czym Twój sklep odróżnia się od konkurencji i po czym zapamiętują Cię klienci. Przykładowo operator komórkowy Orange zastrzegł kolor pomarańczowy, a Orlen wygląd swoich stacji benzynowych.
Ile czasu zajmuje rejestracja znaku towarowego?
Niestety jako przedsiębiorca bardzo często musisz odwiedzać urzędy i wypełniać różne dokumenty co może wydawać Ci się stratą czasu. Urząd Patentowy to instytucja, która z założenia ma pomagać przedsiębiorcom chronić ich własność intelektualną. Choć potocznie kojarzy się z patentowaniem wynalazków, to najwięcej spraw dotyczy właśnie zastrzegania znaków towarowych.
Procedura rejestracji znaku towarowego w Polsce trwa około 6 miesięcy. Można też zdecydować się na rejestrację znaku unijnego, gdzie procedura trwa około 4 miesięcy.
Myślisz, że to długo? Faktycznie trzeba czekać wiele miesięcy, ale sama ochrona przyznawana na 10 lat! Oczywiście masz też możliwość po upływie tego czasu przedłużyć ochronę. Jako ciekawostkę można dodać, że w latach 90. na decyzję o przyznaniu ochrony czekało się do 5-ciu lat.
Gdzie zarejestrować znak towarowy?
Wszystko zależy od tego, na jakim terytorium planujemy działać.
Jeżeli tylko w Polsce, zgłoszenia powinniśmy zrobić w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie.
W przypadku wejścia na rynki europejskie atrakcyjna może się okazać rejestracja znaku unijnego w Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej w Alicante w Hiszpanii. Jednym zgłoszeniem ochroną obejmiemy 28 krajów w tym Polskę. Jest to zdecydowanie tańsze niż oddzielne zgłoszenia w każdym z tych krajów.
Jeżeli działasz na rynkach zagranicznych, wykraczających poza terytorium Unii Europejskiej, to warto rozważyć rejestrację międzynarodową przez Biuro Światowej Organizacji Własności Intelektualnej. W tej procedurze rozszerza się ochronę znaku już zarejestrowanego (np. w Polsce lub UE) na wybraną wiązkę krajów. Przykładowo na Rosję, Stany Zjednoczone czy Japonię.
Czy warto zlecić rejestrację rzecznikowi patentowemu?
Tak jak w sądzie nie ma obowiązku korzystać z usług adwokata, tak przed Urzędem Patentowym możemy działać samodzielnie. Rejestracja znaku towarowego nie jest jednak zwykłą formalnością. Z naprawdę wielu powodów ekspert może odmówić nam przyznania ochrony. Korzystając z pomocy rzecznika patentowego, maksymalizujemy szanse na pomyślne zakończenie całej procedury.
Rzecznik patentowy będzie w stanie przed zgłoszeniem zrobić analizę prawną naszej marki. Jeżeli uzna, że może pojawić się problem z jej rejestracją, wskaże jak go obejść. Ewentualnie jakich zmian w znaku należy dokonać, aby obejść kolizję.
Zastępując Cię w Urzędzie Patentowym rzecznik patentowy, będzie prowadził korespondencję z ekspertami oraz przypilnuje dla Ciebie terminów. Jeżeli bowiem przegapisz okres na wniesienie opłaty za rejestrację, ochrona nigdy nie będzie Ci przyznana. Jeżeli po 10 latach jej nie przedłużysz – wygaśnie.
Korzystając z pomocy eksperta dostaniesz informację, jaką strategię ochrony marki nalepie przyjąć. Czy lepiej zastrzec nazwę czy logo oraz na jakim terytorium i w zakresie jakich towarów i usług. Jak to się mówi, diabeł tkwi w szczegółach. To one często będą decydować o tym, czy utrzymasz przewagę nad konkurencją, czy nie.
Rejestracja znaku towarowego – opłaty urzędowe
Za rejestrację znaku towarowego należy wnieść określone opłaty urzędowe. Jakiej wysokości? To wszystko zależy od:
- terytorium ochrony;
- ilości wskazanych klas towarowych i usługowych;
- tego czy zgłaszamy znak słowny, czy słowno-graficzny.
Szczegółowe informacje na temat kosztów znajdują się w poniższym nagraniu:
Jak chronić niezarejestrowany znak towarowy?
Być może zdajesz sobie sprawę z tego, że wedle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji twoja marka jest jakiś sposób chroniona. W tym zakresie możesz się też oprzeć na przepisach kodeksu prawa cywilnego. Także Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest źródłem ochrony dla przedsiębiorców, jednak dotyczy w gruncie rzeczy firmowego logo, ale już nie nazwy.
Musisz też wiedzieć, że samo założenie firmy i uzyskanie wpisu do CEIDG czy KRS nie daje Ci na nią wyłączności. Pewna ochrona powstaje, ale w następstwie komercyjnego używania takiej nazwy. Jest ona jednak ograniczona terytorialnie. W sądzie będziesz zmuszony na podstawie dowodów wykazać, jaki jest zakres takiej ochrony. Nie jest to zadanie łatwe.
Ochrona marki bez rejestracji znaku towarowego – wady i zalety
Co zrobić, aby uchronić się przed podkradaniem nazwy przez innych? Najlepszą ochroną jest rejestracja znaku towarowego w urzędzie patentowym. Można też znaleźć przepisy prawne gwarantujące, choć minimum ochrony. Jednak zachodzi pytanie co jest lepsze?
Największą zaletą ochrony marki bez rejestracji znaku towarowego jest brak kosztów. Tymczasem opłaty urzędowe i usługi rzecznika patentowego kosztują. Są to pieniądze wydane raz na 10 lat i masz za to pewność, że marka jest Twoja i nikt Ci jej nie ukradnie.
Jak różni się ochrona nazwy sklepu internetowego bez rejestracji w stosunku do zastrzeżonego znaku towarowego, dowiesz się z poniższego nagrania:
Dlaczego warto zastrzec markę prawnie?
Czy wiesz, że ukraść markę może Twój były pracownik, klient, a nawet konkurencja? Wystarczy, że taka osoba zarejestruje Twój znak towarowy na siebie.
Jako przedsiębiorca powinieneś wiedzieć, że mimo iż to Ty wymyśliłeś nazwę swojej firmy to, dopiero rejestracja znaku sprawia, że uzyskujesz do niej pełne prawa! To też najlepszy sposób na zabezpieczenie się przed osobami, które będą chciały przejąć twoją markę lub zbytnio się do niej przybliżyć. Właściciel praw do znaku może zakazać konkurencji posługiwania się identycznym, bądź nawet podobnym określeniem.
W ewentualnym sporze wykazanie praw do marki jest proste i ogranicza się do przedłożenia świadectwa ochronnego. W świadectwie będziesz wymieniony jako właściciel. Znajdą się tam również informacje czy chronisz nazwę, czy logo sklepu oraz w zakresie jakich towarów i usług. Sama ochrona obejmie przynajmniej terytorium Polski.
Podsumowując
Prawo chroni przedsiębiorców tylko wtedy, kiedy umiemy z niego skorzystać. Jeśli chcesz mieć pewność, że promowana przez Ciebie marka będzie bezpieczna – zarejestruj znak towarowy. Większość osób nie robi tego, aby atakować konkurencję, ale aby w spokoju rozwijać swój biznes.