Liczba dostępnych kanałów komunikacji marketingowej nigdy wcześniej nie była tak duża, jak obecnie. To sprawia, że z każdej strony atakowani reklamami konsumenci próbują się na nie uodpornić, na przykład za pomocą AdBlocków, przez co markterom coraz trudniej jest do nich dotrzeć za pomocą działających do tej pory metod. Na szczęście z każdej sytuacji jest wyjście. W przypadku skutecznej komunikacji i długofalowego budowania więzi content marketing okazuje się być strzałem w dziesiątkę.
Dobry content marketing — czym jest?
Dobry content marketing to tworzenie wysokiej jakości, angażujących, wartościowych i rzetelnych treści i dystrybuowanie ich do odpowiedniej grupy odbiorców, którzy charakteryzują się konkretnymi potrzebami i znajdują się na konkretnym etapie lejka sprzedażowego. By zacząć tworzyć tego typu content, należy przede wszystkim jak najlepiej poznać potencjalnych klientów. W tym celu pomocne może okazać się zbudowanie person, czyli sylwetek wzorcowych klientów. Ważne, by na personę patrzeć szerzej niż tylko przez pryzmat swojej oferty. Przeanalizowanie różnych aspektów życiowych pozwoli bowiem znaleźć związki przyczynowo–skutkowe, które decydują o postrzeganiu odbiorców, ich zachowaniach oraz decyzjach zakupowych. Dystrybuowane treści mogą mieć formę: video, infografik, grafik, artykułów, e–booków, podcastów, webinariów itd. Bez względu na to, na który rodzaj się zdecydujemy, najważniejsze, by stworzony content był cenny dla docelowego odbiorcy i trafiał do niego w momencie, gdy naprawdę go potrzebuje.
Generowanie większej liczby leadów
Jednym z powodów, dla których inwestowanie w dobry content marketing się opłaca, jest to, na czym zależy największej liczbie firm, a więc generowanie sporej liczby rozgrzanych leadów. Odbiorca, któremu będziemy serwować przydatne, z pieczołowitością stworzone treści edukacyjne w momencie, gdy próbuje rozwiązać jakiś problem lub znaleźć odpowiedź na jakieś pytanie, z chęcią dołączy do naszych subskrybentów i będzie gotowy wracać. Poznając jego potrzeby i zachowania będziemy w stanie doprowadzić go do momentu, gdy stanie się do czerwoności rozgrzanym leadem, który będzie mógł zostać przejęty przez sprzedawcę i skonwertuje na klienta.
Budowanie społeczności
Zachęcenie odbiorców do subskrypcji wartościowych treści (np. za pomocą newslettera, notyfikacji push czy RSS) sprawi, że będziemy mogli być z nimi w stałym kontakcie i na tej bazie pielęgnować relację. W ten sposób zbudujemy społeczność, która będzie nie tylko regularnie konsumowała nasz content, ale również — dzięki swojemu zadowoleniu — przyciągnie kolejnych odbiorców. Warto cały czas badać potrzeby odbiorców i dostosowywać do nich tworzone i dystrybuowane treści. W ten sposób, za pomocą content marketingu, po jakimś czasie zauważymy pozytywny skutek uboczny naszych działań, w postaci ruchu organicznego z wyszukiwarek.
Przyspieszanie decyzji zakupowych klientów
Często zdarza się, że choć konsument wie, z jakim problemem się boryka, nie potrafi dokładnie go sprecyzować, przez co nie wie, gdzie powinien szukać pomocy i — zanim ostatecznie ją znajdzie — długo błądzi. Dzięki content marketingowi można wychodzić na przeciw odbiorcy na każdym etapie podejmowania przez niego decyzji. Pokazując treściami, że dobrze rozumiemy jego problem i serwując gotowe rozwiązania, możemy sprawić, że decyzja zakupowa zostanie podjęta przez klienta o wiele szybciej.
Kreowanie eksperckiego wizerunku marki
A skoro już mowa o rozumieniu klienta i pokazywaniu mu, że marka dokładnie wie, jakie kroki powinien podjąć, by rozwiązać problem, content marketing to doskonałe narzędzie do budowanie wizerunku eksperta. Jeśli raz pokaże się odbiorcy, że jest się mu w stanie pomóc, będzie chętnie wracał do tego samego, zaufanego źródła wiedzy i szybko stwierdzi, że trafił na markę ekspercką, wobec której warto być lojalnym i którą warto polecać dalej.
Prosta mierzalność
Działania marketingowe powinny być mierzone nie tylko po to, by nie przepalać budżetu, ale również — czy przede wszystkim — po to, by wyciągać wnioski prowadzące do stosowania najlepiej konwertujących metod. Skuteczność treści content marketingowych można zmierzyć w prosty sposób, korzystając z UTM czy skracarek linków, które dają dostęp do chociaż podstawowej analityki. Można stosować również heatmapy, scrollmapy, clickmapy i inne narzędzia analityczne. Jeśli prowadzimy na przykład firmowego bloga, warto zaimplementować Google Analytics, by mierzyć zasięg treści, liczbę unikalnych użytkowników, którzy się z nimi zapoznali, czas sesji, wskaźnik odrzucać i wszystkie inne, dostępna wskaźniki zaangażowania. W mediach społecznościowych warto zwracać uwagę nie tylko na liczbę polubień, ale również na komentarze i przejścia na stronę docelową. W przypadku e–booków, patrzmy na liczbę pobrań i liczbę zapytań, jakie pojawią się po jego publikacji, natomiast, jeśli chodzi o wszelkie formy video (w tym webinaria czy live’y), interesować powinna nas liczba wyświetleń oraz ewentualnych interakcji. Poza metryką ROI (zwrot z inwestycji) warto też posługiwać się KPI (kluczowe czynniki sukcesu), które należy określić jeszcze przed rozpoczęciem działań, by ostatecznie było się do czego odnieść.