Artykuł sponsorowany
W service design, czyli projektowaniu usług niezwykle ważna jest elastyczność poszczególnych członków zespołu, który realizuje dany projekt. Specjaliści zajmujący się projektowaniem usług muszą być empatyczni i umieć spojrzeć na problem oczami klienta, który projekt zlecił, ale – może przede wszystkim – również oczami odbiorców, którzy finalnie z tej usługi będą korzystać.
W różnorodności siła
Usługa to pojęcie bardzo szerokie, ale jej uniwersalną wartością zapewne jest to, że ma trafiać w potrzeby odbiorców, do których jest kierowana. I tu należy pochylić się nad tymi odbiorcami. Kim są? Co lubią? Co ich denerwuje, a co im się podoba? Jak sprawić, by obdarzyli sympatią coś, co chcemy im zaoferować? I w tych rozważaniach oczywiście powstanie model, superodbiorca. Odpowie on swoją osobą na wszystkie zadane pytania. Warto jednak pamiętać, że to teoria. Zapewne taka, która często będzie się sprawdzać. Często, ale nie zawsze.
Dlatego w service design tak bardzo potrzebna jest różnorodność i wiele punktów widzenia! Warto przyjąć co najmniej kilka, może kilkanaście założeń, bo to pozwoli daną usługę dopasować do jak największej grupy odbiorców. W tym celu jednak wymagane jest interdyscyplinarne podejście, które ciężko skumulować w jednej osobie. Im więcej specjalistów w zespole, tym mocniej w szczegółach dopracowany projekt.
Specjalizacje są potrzebne
Nie bez przyczyny w zespole zajmującym się projektowaniem usług powinni znaleźć się specjaliści z różnych dziedzin. Tylko tak można mieć pewność, że każdy szczegół danego projektu zostanie odpowiednio dopracowany. Service design to wymagające zajęcie, w którym – obok umiejętności miękkich – niezwykle ważne są także umiejętności technologiczne. Czasem trudno znaleźć jest osoby, które mają jedno i drugie. Dlatego warto je łączyć w ramach jednostki organizacyjnej, ale pozwolić im na w miarę samodzielną pracę.
Service design to co najmniej kilka etapów, które finalnie pozwolą na stworzenie nowej usługi. Jednak na każdym etapie wymagane są inne umiejętności, potrzebny jest inny specjalista. Dotyczy to nie tylko samego procesu przygotowywania i wdrażania usługi, ale również udoskonalania jej już w momencie użytkowania. Bo trzeba pamiętać, że proces projektowania usługi w zasadzie się nie kończy. Jeden etap ściśle powiązany jest z drugim i wymaga mocnej, umiejętnej współpracy poszczególnych członków zespołu. Wykorzystanie ich umiejętności pozwoli na zbudowanie usługi, która trafi w samo sedno odbiorcy.