Artykuł sponsorowany
Koszulki z nadrukiem, etui z nadrukiem, kubek ze zdjęciem – o tym marzy niejeden współczesny fan ciekawych gadżetów. Zrealizować to marzenie to nie żaden problem, bo współczesne możliwości druku ogranicza jedynie fantazja…
Jak to się zaczęło? – historia nadruków
Kto wymyślił koszulki z nadrukiem? Kto w ogóle wymyślił nadruki?
Historia ta jest ciekawa i sięga czasów średniowiecza i druku sitowego. W XII wieku japoński rzemieślnik Yuzensai Myiasaki używał techniki sitodruku do ozdabiania kimon. Formą drukową w tej technice jest szablon nałożony na tkaną (metalową lub z włókien syntetycznych) siatkę. Technika ta polegała na wykonaniu odbitki poprzez przetłoczenie farby przez matrycę.
Z kolei inny Japończyk, Zisukeo Hirose, miał swój własny sposób na sitodruk – nanosił szablon z farbą na siatkę z ludzkich lub zwierzęcych włosów przymocowanych w drewnianej ramie.
Cofnijmy się jednak jeszcze dalej…
Bo historia druku jako takiego sięga starożytnych Chin. Chińczycy wymyślili estampaż, czyli technikę masowego tworzenia odbitek z wyrytych w kamieniu napisów. Z początkiem średniowiecza rozpowszechniły się w Chinach odbitki drzeworytnicze i poligrafia, czyli efektywne powielanie treści graficznych i tekstowych.
Ciekawostka – jeszcze wcześniejsza jest technika odbijania obrazów za pomocą substancji barwiących, jednak tkaniny barwiono wówczas jedynie w celu zdobienia a nie utrwalania informacji. Powielano również tekst i obraz metodami ręcznymi poprzez odciśnięcie kształtu w miękkim materiale albo wypalenie wzoru poprzez odciśnięcie formy rozgrzanej do wysokiej temperatury.
Od mody na t-shirty z nadrukami do… etui z nadrukiem
Pierwsze koszulki z nadrukiem rozpowszechniły się w 1948 roku w USA wraz z rozwojem amerykańskiego przemysłu filmowego. Pojawiła się moda przede wszystkim na napisy takie jak: coca-cola, Kaczor Donald. Modnymi motywami były także: piwo, kreskówki filmowe, wizerunki gwiazd filmowych.
Pierwsze koszulki nie były jednak eksponowane z dumą tak, jak dzisiaj. Moda na eksponowanie koszulek z nadrukiem przyszła w latach 50-tych, a rozpropagowały je takie gwiazdy jak James Dean czy Marlon Brando za sprawą takich kultowych filmów jak Buntownik bez powodu czy Tramwaj zwany pożądaniem. Po modzie na koszulki z nadrukiem, przyszła moda na etui z nadrukiem czy też kubek ze zdjęciem.
Ciekawostka – pierwowzorem t-shirta były… koszulo-majtki, przypominające dziecięce body. Pierwszy t-shirt miał formę jednoczęściowej bielizny męskiej w białym kolorze i był zapinany na guziki. Formę tę zmodyfikowano w 1902 firma, robiąc cięcie na wysokości pasa. Następnie dodano ściągacz i mniejsze wcięcie, w wyniku czego koszulka zaczęła przypominać charakterystyczny kształt litery T – stąd nazwa T-shirt.
Technologie
A oto technologie wykorzystywane w nadrukach…
- Druk DTG – bezpośredni druk cyfrowy na tkaninach, czyli drukowanie na torbach, podszewkach, bluzach, poduszkach, wykrojach.
- Sublimacja – nanoszenie wydruków na kubki (kubek ze zdjęciem), butelki, szklanki, kieliszki, koszuli sportowe i i na inne przedmioty.
- Druk na mediach płaskich – solwentowy lub lateksowy zadruk tworzyw z roli do szerokości 3,2 m. Tutaj zastosowanie jest jeszcze szersze, bo druki nanosimy na banery, folie samoprzylepne lub magnetyczne, na płótna typu canvas czy też plakaty papierowe.
- Druk UV – na powierzchnie płaskie. Czyli drukowanie na szkle, płytach meblowych, pcv, plexi, drewnie, aluminium, gumie, ekologicznej skórze, a także na kryształach, płytach nd, na obudowach telefonów, kartach chipowych, zapalniczkach czy innych niewielkich przedmiotach.
- Druk UV LED – na gadżetach i wszelkich przedmiotach z płaską powierzchnią, które są wykonane ze sklejek (na przykład skrzynki na wino), plexi, pcv, drewna, gumy, ekologicznej skóry lub ze szkła (butelki).