Artykuł sponsorowany
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu, nikt nie pomyślałby nawet, że za pomocą komputera będzie można zrobić zakupy i to bez wychodzenia z domu. Dziś już wiele osób nie tyle korzysta z tej możliwości, ale także nie wyobraża sobie zakupów jedynie w sklepach stacjonarnych. Sklepy internetowe oferują bowiem często o wiele szerszy zakres usług i większy asortyment produktów. Bezpieczeństwo, szybkość i niewyobrażalna wygoda – wszystko to zyskujemy robiąc zakupy przez Internet.
Czym jest e-commerce?
Handel elektroniczny, występujący również pod nazwą e-commerce to dość młoda gałąź gospodarki. Wciąż jest poddawana licznym przemianom – bardzo dynamicznie ewoluuje. W wirtualnym świecie kupić można już praktycznie wszystko. Często trzeba przejść długą drogę, aby kupić jedynie rzecz, której szukamy, nie dodając do koszyka niczego niepotrzebnego po drodze. Wnioskując – wirtualne zakupy niewiele różnią się od tych w sklepach stacjonarnych. Jaka jest więc różnica? Cały asortyment jest dostępny naraz – nie musimy chodzić i szukać. Wpisując nazwę interesującej nas rzeczy w wyszukiwarce, istnieje prawdopodobieństwo, że na nią trafimy.
Jak skutecznie sprzedawać w internecie?
Przestrzeń internetową możemy więc nazwać globalnym bazarem, skupiającym wielu sprzedawców oraz niezwykle dużą liczbę klientów. Druga grupa jest niezwykle zróżnicowana. Różni się więc również sposób dokonywania przez nich zakupów. Proces zakupowy zależy od wielu czynników, takich jak wiek, płeć, wykształcenie, dochody, wielkość miejscowości, którą zamieszkują, klimat, kultura oraz czynników psychologicznych, takich jak styl życia, przynależność do konkretnych subkultur oraz światopoglądu.
Zachowania konsumentów są bardzo zróżnicowane. Wyróżnić można kilka podstawowych typów klientów – jednym z nich jest konsument entuzjasta, którego nie interesują szczegóły – nie docieka, nie dopytuje, nie myśli za długo nad zakupem i co najważniejsze – zawsze jest zadowolony. Tacy klienci są najbardziej pożądani przez sprzedawców. Innym typem klienta jest konsument skoncentrowany – jest on dość niepozorny, ale dla niego liczy się przede wszystkim bezpieczeństwo zakupów w Internecie. Ten typ klienta dokładnie wie, czego szuka i jaki produkt mu odpowiada. Kolejnym typem konsumenta jest myśliwy. Uwielbia on targować się ze sprzedawcą i zadawać mnóstwo pytań. Poszukuje różnego rodzaju okazji i wyprzedażowych, niskich cen. Innym typem jest tradycjonalista, który pozostaje wierny jednej marce i kupuje zazwyczaj u jednego, sprawdzonego sprzedawcy. Nie lubi zmieniać przyzwyczajeń. Jest stałym klientem nawet przez kilka lat.
Podział ten jest oczywiście trochę wyolbrzymiony, aby w pełni ukazać różnorodność klientów, z którymi możemy spotkać się w e-commerce. Poszczególni klienci reprezentują nie typy, ale raczej ich połączenie.
Aby zacząć skutecznie sprzedawać, warto podjąć stałą współpracę ze specjalistami z tej dziedziny. Profesjonalna agencja e-commerce zajmie się Twoim sklepem kompleksowo. Tego typu instytucja może zaoferować Ci udogodnienia, takie jak: shopify polskie płatności, shopify Przelewy24 czy Shoper konfiguracja.