Artykuł partnera
Facebook jest źródłem newsów dla większości dorosłych Amerykanów. W Polsce natomiast stanowi on jedno z najczęściej cytowanych w prasie źródeł informacji. Portal stworzony w 2014 roku ma ponad półtora miliarda aktywnych użytkowników.
Życie polityczne kwitnie na Facebooku
Badanie przeprowadzone przez Pew Research Center wykazało, że Facebook oraz Twitter stają się źródłem newsów i wiadomości ze świata dla coraz większej liczby dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Za pośrednictwem tych portali w 2015 r. informacje pozyskiwało 63% dorosłych Amerykanów. W przypadku Facebooka liczba tych osób wzrosła od 2013 roku o 16%, w przypadku Twittera o 9%. Aż 31% Amerykanów poszukuje na Facebooku tzw. informacji z ostatniej chwili (breaking news), 61% – czerpie z Facebooka wiadomości o polityce wewnętrznej kraju, 51% – wiadomości ze świata, 41% – informacji biznesowych, a 55% – informacji sportowych. Badania pokazały również, że aktywność użytkowników na Facebooku różni się od ich aktywności na Twitterze pod względem rodzaju reakcji na treści polityczne. Użytkownicy Twittera chętniej obserwują profile zamieszczające informacje z dziedziny polityki, natomiast użytkownicy Facebooka są bardziej skłonni do zamieszczania takich treści oraz komentowania wpisów publikowanych przez innych. Można zatem powiedzieć, że Facebook sprzyja obywatelskiej aktywności politycznej.
Badania na temat popularności portali społecznościowych jako źródła informacji przeprowadzono także w Polsce. Z opublikowanego w 2012 r. przez Instytut Monitoringu Mediów raportu poświęconego najbardziej opiniotwórczym mediom społecznościowym w Polsce wynikało, że Facebook jest jednym z najczęściej cytowanych przez media tradycyjne źródeł informacji. Treści zamieszczane na Facebooku najczęściej przytaczane były w prasie.
Serwisy informacyjne są popularne na Facebooku
Facebook pozostaje najpopularniejszym na świecie społecznościowym portalem internetowym. Jak wynika z danych opublikowanych przez portal statystyczny Statista.com, w pierwszym kwartale 2016 roku codziennie logowało się na nim 1,65 miliarda użytkowników z całego świata. Liczba użytkowników portalu systematycznie wzrasta (w pierwszym kwartale 2011 roku było ich „zaledwie” 372 miliony).
Do najpopularniejszych stron na Facebooku należą strony internetowych portali informacyjnych. Zamieszczane na nich newsy docierają często do milionów odbiorców. Zagraniczne portale, takie jak CNN International, The New York Times oraz Fox News, śledzi po kilkanaście milionów użytkowników Facebooka z całego świata. Fanpage BBC News miał w połowie 2016 roku ponad 30 milionów fanów.
Facebook Safety Check – wiadomość dla bliskich z miejsca katastrofy lub ataku
Facebook nie tylko przekazuje wiadomości ze świata, ale też reaguje na nie. W 2011 roku, po trzęsieniu ziemi u wybrzeży Honsiu Facebook po raz pierwszy aktywował funkcję Safety Check. Umożliwia ona przesłanie bliskim i znajomym powiadomienia, że jest się bezpiecznym. Safety Check było uruchamiane po atakach terrorystycznych: w listopadzie 2015 roku w Paryżu, w marcu 2016 roku w Brukseli, a także w czerwcu 2016 roku po strzelaninie w Orlando. Dzięki tej funkcji użytkownicy Facebooka, których bliscy znajdowali się w rejonie katastrofy lub ataku, mieli szansę poznać informacje na temat ich stanu jeszcze zanim dowiedzieli się o liczbie poszkodowanych z innych źródeł.