Zack Rusin zaprezentował na swoim blogu technologię graficzną Gallium3D, czyli nowy model sterowników Mesy. Jego podstawowe założenia to uproszczenie i zmniejszenie rozmiaru samych sterowników, dostosowanie do nowoczesnego sprzętu graficznego oraz obsługa wielu API graficznych.
Nowa architektura ma zapewnić:
- szybsze działanie podsystemu grafiki
- lepsze i bardziej stabilne sterowniki
- obsługę OpenGL 3 (którego API znacznie się różni od tego z OpenGL 1.x/2.x)
- jednolitą obsługę różnych API (np. OpenVG do grafiki wektorowej)
Pierwszym sterownikiem rozwijanym pod Gallium3D jest i915. Docelowo ma on zapewnić taka samą funkcjonalność i wydajność, co obecny i915tex, ale przy mniejszej ilości kodu (ok. 10 tys. wierszy).
Więcej na temat budowy nowej Mesy — z dużą ilością schematów — znajdziecie w prezentacji Keitha Whitwella z X Developers’ Summit 2007.