Po latach trzymania w tajemnicy algorytmu wyszukiwania, Google ujawnia trochę informacji na jego temat.
Według Udiego Manbera, wicedyrektora inżynierii w Google, firmy zajmujące się wyszukiwaniem informacji często trzymają swoje algorytmy w tajemnicy z dwóch powodów. Jednym jest konkurencyjność, a drugim próba zapobiegania nadużyciom.
Szczegóły algorytmów rankingu są klejnotami koronnymi Google. Jesteśmy z nich dumni i bardzo je chronimy. Ale całkowite trzymanie ich w sekrecie nie jest idealne.
Najsłynniejszym elementem algorytmu wyszukiwania jest PageRank. Jednakże, jak zauważa Manber, jest on częścią o wiele większego systemu.
Pozostałe elementy zawierają modele językowe (synonimy, diakrytykę, literówki itp.), modele zapytań, modele czasowe (niektóre odpowiedzi można znaleźć na stronie która powstała 30 minut temu, a inne na takiej, która przeszła już próbę czasu), czy modele osobiste (nie wszyscy chcą tego samego).
Według Grega Sterlinga z Sterling Market Intelligence, Google jako dominujący dostawca wyszukiwania, chce być bardziej zrozumiały. Sterling uważa, że z powodu niezagrożonej pozycji jako wyszukiwarki, może im się wydawać że nie potrzebują utrzymywać takiego samego poziomu bezpieczeństwa dla swoich algorytmów.