Z roku na rok świadomość społeczeństwa diametralnie wzrasta. Dotyczy to praktycznie każdej dziedziny życia. Z pewnością obecnie świadomość zarówno klienta jak i sprzedawcy wydaje się być bardzo wyrównana. Można by wręcz rzec, że skończyły się czasy naiwnego klienta, który zwyczajnie niejednokrotnie „dawał się nabijać w butelkę”.
Ostatnimi czasy specjaliści przeprowadzają wiele badań, które świetnie obrazują powyższe założenia. Wyniki badań z reguły są jednoznaczne, a ich interpretacja nie wymaga dodatkowych umiejętności. Jednym z niedawno przeprowadzonych badań jest ,,Building the business case for a unified commerce platform”. Wyniki jasno pokazują, iż podstawą osiągnięcia sukcesu jest połączenie zarówno wielu kanałów sprzedaży jak i form reklamy. Ponad połowa badanych osób zaznaczyła, że w niedalekiej przyszłości wcieli w życie zintegrowane platformy handlowe. W dłuższym okresie przeszło 86 procent respondentów chce dokonać takich zmian. Według wielu specjalistycznych prognoz, znaczenie światowego rynku e-commerce wzrośnie aż o 15 procent (do równowartości około 31 miliardów złotych).
Znaczenie e-commerce jest również bardzo widoczne w polskich wynikach wyszukiwania Google. W stosunku do roku ubiegłego wzrost sklepów internetowych sięga już 10 procent i nadal nieustannie rośnie, a wraz z nim rośnie świadomość konsumenta. Wymagania klienta niemalże z dnia na dzień stają się większe. Przede wszystkim konsument zmienił dawno utarte już zwyczaje zakupowe. Świadomy konsument dokonuje zakupów o dowolnej porze dnia, z dowolnego miejsca, w trybie zarówno online jak i offline. Mało tego korzysta z nowoczesnych technologii mobilnych, i aplikacji. W związku z tym podstawą jest korzystanie z narzędzi statystycznych, analitycznych a także kierowanie ofert dopasowanych do indywidualnych potrzeb konsumenta.
W przeprowadzonych badaniach niemal połowa respondentów wyraziła swoje niezadowolenie co do otrzymywanych ofert i obiecanych promocji. Nie tylko są bardzo ogólne ale często nie są odpowiedzią na potrzeby nabywcy. Aby zdiagnozować potrzeby użytkownika i dotrzeć do właściwej grupy docelowej, warto analizować witryny po których użytkownik się poruszał, jakie produkty wzbudziły jego zainteresowanie a także bezwzględnie umiejętnie korzystać z narzędzi analitycznych. Powyższa analiza potrzeb pozwoli dopasować indywidualną ofertę dostosowaną na miarę potrzeb klienta. Może ona wpłynąć na pozytywne odczucie konsumenta, wezwać go do działania a co najważniejsze zwiększyć szanse na sprzedaż. Sprzedaż z kolei przekłada się na wzrost konwersji, zwiększając jednocześnie wskaźnik rentowności ROI (zwrotu z inwestycji).
Wyraźnie widać, iż personalizacja ofert dopasowana do konkretnie stargetowanego odbiorcy, zawsze przyniesie większe efekty niżeli reklama ogólna kierowana niejako „na oślep”. Z pewnością warto również dopasować się do najnowszych trendów i wymagań i stać się „Mobile Friendly”, co ma również bardzo duże znaczenie z punktu widzenia coraz bardziej świadomego konsumenta.
Autorem artykułu jest Agencja Trends oferująca tworzenie stron www