• Home
  • Technologie
    • Bezpieczeństwo
    • Sprzęt
    • Oprogramowanie
    • Mobile
  • Marketing
    • Reklama
    • Social Media
  • Finanse
  • Felietony
  • [IP]
  • Kontakt
    • Reklama w OSnews
    • Pakiet Public Relations
    • Content Marketing w OSnews
OSnews.pl
OSnews.pl
  • Home
  • Technologie
    • Bezpieczeństwo
      Certyfikat SSL, a hosting – dlaczego warto poszukać serwera z darmowymi certyfikatami?

      Certyfikat SSL, a hosting – dlaczego warto poszukać serwera z darmowymi certyfikatami?

      75-latek dorabiał do emerytury na szyfrowaniu cudzych danych

      75-latek dorabiał do emerytury na szyfrowaniu cudzych danych

      Ujawniono najczęściej używane hasła w 2016 roku

      Ujawniono najczęściej używane hasła w 2016 roku

      Mobilny trojan bankowy Faketoken szyfruje dane i atakuje ponad 2 000 aplikacji

      Mobilny trojan bankowy Faketoken szyfruje dane i atakuje ponad 2 000 aplikacji

    • Sprzęt
      Tanie laptopy poleasingowe – czym się charakteryzują i co je różni od nowego sprzętu z marketu?

      Tanie laptopy poleasingowe – czym się charakteryzują i co je różni od nowego sprzętu z marketu?

      Jaki tablet dla dziecka?

      Jaki tablet dla dziecka?

      Pancerne laptopy – sprzęt, który sprawdza się w każdych warunkach

      Pancerne laptopy – sprzęt, który sprawdza się w każdych warunkach

      Zadbaj o swój kręgosłup i spraw sobie wygodne krzesło biurowe

      Zadbaj o swój kręgosłup i spraw sobie wygodne krzesło biurowe

    • Oprogramowanie
      Ta firma potrafi śledzić ruch przy pomocu dźwięku zamiast światła

      Ta firma potrafi śledzić ruch przy pomocu dźwięku zamiast światła

      Dzięki Google nasze smartfony będą na tyle inteligentne, że będą rozpoznawać ludzi i przedmioty w filmach wideo

      Dzięki Google nasze smartfony będą na tyle inteligentne, że będą rozpoznawać ludzi i przedmioty w filmach wideo

      Tłumacz Google wspomagany sztuczną inteligencją działa z trzema nowymi językami

      Tłumacz Google wspomagany sztuczną inteligencją działa z trzema nowymi językami

      Jak i czy warto uruchomić własny portal internetowy?

      Jak i czy warto uruchomić własny portal internetowy?

    • Mobile
      Prawdziwie multimedialny Samsung Galaxy A5 (2017)

      Prawdziwie multimedialny Samsung Galaxy A5 (2017)

      LTE w smartfonie - nie tylko do social media

      LTE w smartfonie - nie tylko do social media

      Nadchodzące premiery smartfonów - Samsung Galaxy S9, LG G7 i inne

      Nadchodzące premiery smartfonów - Samsung Galaxy S9, LG G7 i inne

      Kupujemy smartfon. O czym pamiętać?

      Kupujemy smartfon. O czym pamiętać?

  • Marketing
    • Reklama
    • Social Media
  • Finanse
  • Felietony
  • [IP]
  • Kontakt
    • Reklama w OSnews
    • Pakiet Public Relations
    • Content Marketing w OSnews
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • RSS

50% firmowych działów IT firmy stanowią pracownicy zajmujący się infrastrukturą i operacjami IT. Większość z nich wykonuje codzienne i taktyczne procesy operacyjne. Usprawnianie tych procesów tak, by były jak najbardziej wydajne pozwala optymalizować liczbę zatrudnionych i powiązane z tym koszty, jak również służy poprawie jakości i zarządzania usługą. Zgodnie z raportem IT Governance Institute oraz Stowarzyszenie ds. Audytu i Kontroli Systemów Informatycznych (ISACA) wśród rosnącego zainteresowania metodykami i odpowiednimi certyfikatami – największą popularnością cieszy się ITIL (Information Technology Infrastructure Library), który pozwala podnieść wydajność biznesową ponad 80% tych organizacji, które z niego korzystają.

Eksperci Gartnera (2011) szacują, że 60% światowych wydatków IT jest przeznaczanych na infrastrukturę i operacje IT (Infrastructure & Operations, I&O). Dzięki podjęciu 10 kluczowych działań można wygenerować oszczędności w obszarze I&O rzędu 10% (w 12 miesięcy) 25% (w trzy lata). Jednym z takich działań jest wdrożenie dobrych praktyk dla działów informatyki (ITIL), jako części strategii mającej na celu usprawnienie operacji informatycznych. Jak wynika z ostatniego badania Forrester (2011), ITIL ma pozytywny wpływ na: wydajność (85%), jakość usług (83%), ocenę pracy działów IT (65%) oraz na wygenerowanie oszczędności (41%). Wdrożenie metodyki ITIL pozwala zminimalizować ryzyko, zwiększyć produktywność, przyczynia się do wzrostu satysfakcji klientów oraz podnosi elastyczność w reakcji danej firmy na zmianę rzeczywistości biznesowej.

ITIL (ang. Information Technology Infrastructure Library) to światowy standard w dziedzinie zarządzania usługami IT (ITSM – IT Service Management). Biblioteka ITIL stanowi zbiór najlepszych praktyk, które mogą być stosowane przez organizacje działające w różnych sektorach gospodarki, bez względu na ich wielkość, używane oprogramowanie czy sprzęt. Jak wynika z informacji portalu Openetworks, najlepsze praktyki biblioteki ITIL są wykorzystywane w ponad 15 tysiącach czołowych organizacji na świecie.

– Metodologia ITIL to biblioteka dobrych praktyk i kodeks postępowania pomagający organizacjom w osiąganiu najwyższych standardów usług, zwłaszcza w obszarze IT. ITIL pozwala definiować parametry, do których powinniśmy się odnosić podczas wdrażania określonego rodzaju serwisów. Jednak ze względu na fakt, że biblioteka ITIL nie narzuca określonego rodzaju strategii, może być stosowana w różnych typach organizacji, czy wewnętrznych działach danej firmy. – tłumaczy Piotr Biniewicz, Global Business Intelligence Platforms Operations Manager w Globalnym Centrum Biznesowym Procter & Gamble w Warszawie, które jest jedną z 6 strategicznych jednostek biznesowych P&G oraz jednym z 4 ośrodków globalnego zarządzania danymi (Global Data Management) P&G na świecie – Fazy cyklu danej usługi definiowane przez ITIL dotyczą 5 obszarów – są to Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operations oraz Continual Service Improvement. Na etapie Service Strategy ITIL pozwala nam ustalić, m.in spójną strategię i wizję usługi, jej odbiorcę, szczegółowe parametry, a nawet określić popyt, aspekty finansowe z nią związane czy to, w jaki sposób będzie reagować na różnego rodzaju czynniki zewnętrzne. Service Design pomaga zidentyfikować parametry ilościowe i jakościowe prawidłowo wykonanej usługi, czyli tzw. Service Level Agreement (SLA), natomiast Service Transitions to zbiór praktyk wspierających proces przeniesienia danego serwisu do obszarów operacyjnych oraz ustalenie dedykowanych grup wsparcia. Service Operations określa zasady eksploatacji danej usługi, a Continual Service Improvement odpowiada za regularne jej usprawnianie, aktualizowanie i wychwytywanie ewentualnych błędów. Warto dodać, że jeszcze 3 lata temu, ITIL był utożsamiany głównie z etapem Service Operations. Rozbudowanie tej metodologii aż do 5 stadiów ma związek z dynamicznych przechodzeniem usług w stronę kompleksowych procesów typu end–to-end. Które z procesów tej metodologii są najczęściej implementowane w organizacjach? Są to przede wszystkim: Incident Management – stosowany np. w call centers różnych firm, który pozwala na zarządzanie reklamacjami oraz reagowanie na ewentualne defekty usługi, tzw. Problem Management pozwalający ustalić m.in. wspólny mianownik błędów w ramach różnych serwisów oraz Change Management, umożliwiający efektywne zarządzanie zmianą w ramach danej usługi, tak by odpowiednio ją udokumentować oraz zaimplementować – dodaje
Globalne Centrum Usług Biznesowych Procter & Gamble w Warszawie jest przykładem na skuteczną implementację tej metodologii. Biblioteki ITIL pozwalają na efektywne zarządzanie relacjami z partnerami organizacji.

– W bibliotece ITIL można znaleźć informacje dotyczące m.in. etapów realizowania procesów IT, szczegółowego cyklu życia usługi, a także rekomendacje dotyczące polityki bezpieczeństwa danych. – tłumaczy Krzysztof Chyliński, Dyrektor Technologii, Członek Zarządu Holicon – Dla organizacji zastosowanie wskazówek z opracowań ITIL oznacza szereg korzyści różnego rodzaju, od efektywnego wykorzystania zasobów, przez wiążącą się z tym optymalizację kosztów, lepsze zrozumienie potrzeb klientów i pracowników w obszarze IT, po większe bezpieczeństwo procesów oraz redukcję awarii. Warto również wspomnieć, że opierając się na rekomendacjach i doświadczeniach opisanych w zbiorze ITIL znacznie łatwiej jest połączyć cele działów IT z długofalowymi celami całego przedsiębiorstwa – dodaje.

Schemat procesów ITIL jest odpowiedni zarówno dla przedsiębiorstw komercyjnych świadczących usługi IT, jak i dla wewnętrznych działów firm. Określa on procesy zarządzające, ich rozpoczęcie i zakończenie oraz powiązania i zakres odpowiedzialności. ITIL wprowadza spójny słownik pojęć oraz systematykę procesów IT.

– Prostym przykładem działania w zgodzie ze standardami ITIL jest kwestia przygotowywania tzw. back-upów czyli kopii zapasowych firmowych danych elektronicznych. – mówi Zbigniew Ciukaj, Dyrektor Działu Realizacji it WORKS, firmy oferującej kompleksowe wsparcie w obszarze IT – Firma zdaje sobie sprawę z konieczności takiego działania, dlatego back-up jest realizowany w konkretnych przedziałach czasowych, a osobę odpowiedzialną za ten proces określa specjalna procedura. Jednak mimo tego, że kopie takie są przygotowywane, to zapomina się o wyznaczeniu pracownika, który sprawdzałby czy informacje można odtworzyć z tak stworzonej kopii – co oznacza, że brakuje osoby, która nadzorowałaby całość realizacji usługi i brakuje weryfikacji osiągniętego efektu. W firmie działającej w zgodzie ze standardem ITIL, najważniejsze byłoby właśnie wskazanie właściciela procesu, dbającego o jakość i bezpieczeństwo procesów i ich rozwój wraz ze zmianami potrzeb organizacji oraz określenie kryteriów oceny otrzymanych wyników – dodaje.

  • Tags
  • ITIL
  • press-release
  • zarządzanie usługami IT
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Następny wpis Trzy komisje Parlamentu Europejskiego wyraziły sprzeciw wobec umowy ACTA
Poprzedni wpis ITIL, czyli jak podnieść wydajność biznesową w sferze IT

Warto przeczytać

Technologie

Kaspersky Internet Security zdobywa najwyższe oceny w teście Dennis Technology Labs

Kaspersky Internet Security, rozwiązanie bezpieczeństwa przeznaczone dla użytkowników indywidualnych,...
Technologie

Użytkownicy PC są cztery razy bardziej źli na niską wydajność sprzętu niż na wirusy, Badania Bitdefender

Według sondażu przeprowadzonego przez Bitdefender użytkownicy PC są prawie cztery razy bardziej...
Technologie

Małe agencje kreatywne – cyberprzestępcy biorą na celownik poufne dane ich klientów

Małe agencje z branży marketingu oraz komunikacji, uzyskujące dostęp do własności intelektualnej...

Oś czasu

12 Kwi 11:14
Technologie

Co nowego w Linux Magazine w kwietniu?

22 Mar 11:03
Technologie

Konsola czy komputer – odwieczne pytanie graczy

05 Mar 10:38
Technologie

Co nowego w Linux Magazine w marcu?

05 Mar 10:25
Technologie

Czy warto kupić smartfon Nokia?

17 Lut 11:48
Technologie

4Developers 2021 w wirtualnej odsłonie!

Technologiczny cytat tygodnia

Wydaliśmy wiele, ale ciągle wiele mamy... I prawdę mówiąc jest to więcej niż potrzebujemy, by prowadzić firmę.

Tim Cook na spotkaniu udziałowców Apple odnosząc się do kwestii zasobów gotówki Apple na poziomie 100 mld USD

Tagi

android apple bezpieczeństwo biznes cenzura Debian edukacja facebook Firefox firma google gry hardware imprezy intel internet iphone kaspersky KDE kraj Laptopy Linux media microsoft mobile mozilla nokia open-source oprogramowanie piractwo prawo press-release programowanie prywatność reklama Samsung smartfon software standardy Ubuntu UNIX usa windows Wydania Wydarzenia
  • Home
  • Technologie
  • Marketing
  • Finanse
  • Felietony
  • [IP]
  • Kontakt
  • Back to top

O blogu



OSNews to serwis poświęcony nowym technologiom oraz ich roli we współczesnym biznesie. Opowiadamy o przydatnych usługach, zmianach na rynku oraz najnowszym oprogramowaniu, które ułatwi Tobie pracę.

Kontakt

Masz jakieś pytania? Chcesz podzielić się swoimi uwagami na temat serwisu? Nie ma sprawy, po prostu napisz do nas maila.

OSNews.pl
Conrada 30
01-920 Warszawa
redakcja@osnews.pl
© OSnews.pl 2016-2019. All rights reserved.