W sieci jest mnóstwo portali zrzeszających użytkowników o różnych upodobaniach. Jak odnaleźć ten, który najlepiej sprawdzi się w prowadzonym przez nas biznesie?
Serwis Quicksprout zebrał informacje na temat wykorzystania najpopularniejszych mediów społecznościowych w biznesie i przybliżył czytelnikom, jak mogą one pomóc w rozwijaniu naszej działalności. Pod lupą portalu znalazł się Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, YouTube oraz Pinterest.
Według wstępnych badań aż 75% internautów chce dzielić się ciekawymi informacjami znalezionymi w sieci ze swoimi znajomymi. Wykorzystują do tego celu właśnie portale społecznościowe, a blisko połowa respondentów przyznała, że udostępniła coś swoim znajomym, współpracownikom czy rodzinie w ciągu ostatniego tygodnia.
Takie dane dobitnie świadczą o tym, jak ważne są media społecznościowe w promowaniu naszego biznesu. Zdaje sobie z tego sprawę aż 86% przedsiębiorców, w większości szukają oni w sieci sposobu na zwiększenie swoich zarobków. Dobrze zatem szukać klientów w takich portalach, które w największym stopniu przyczynią się do poprawy sytuacji finansowej firmy.
Krótko, zwięźle i do celu
Twitter nie jest może tak bardzo rozbudowany jak reszta konkurencji, ale nie znaczy to, że nie sprawdzi się jako pośrednik w kontakcie z klientem. Twitter okaże się najbardziej pomocny dla tych, którzy zajmują się branżą wydawniczą. To na tym portalu najszybciej rozchodzą się najświeższe informacje, plotki i przecieki. To doskonałe miejsce do poszerzania zasięgu stron internetowych, reklamowania artykułów specjalistycznych etc.
Z drugiej strony Twitter jestprzydatny w rękach ludzi odpowiedzialnych za sektor B2B. Według opracowania Quicksprout, blisko 85% marketingowców odpowiedzialnych za tę branżę używa Twittera w komunikacji z klientami, zaś co drugi ocenia to medium jako efektywny kanał komunikacji.
Biznes przede wszystkim
Lecz branża stricte biznesowa lgnie przede wszystkim do LinkedIn, tam szukając rozgłosu oraz pracowników: jest to jedno z najważniejszych mediów wykorzystywanych przez rekruterów. Z drugiej strony 2/3 przedstawicieli firm B2B przyznaje, że swoich klientów pozyskuje właśnie za pośrednictwem tego portalu.
Co więcej, jest to także świetne miejsce do znalezienia partnera lub pożądanej technologii: 40% specjalistów wykorzystuje LinkedIn jako istotne źródło informacji na temat potencjału usług i rozwiązań, w które warto zainwestować lub wykupić. Wysokie zainteresowanie specjalistów tym serwisem tylko potwierdza ważną funkcję, jaką serwis pełni w świecie biznesu: aż 91% pracowników związanych z branżą marketingu przyznaje się do używania LinkedIn.
Klient jest najważniejszy
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z Facebookiem, liderem wśród mediów społecznościowych, jeśli wziąć pod uwagę liczbę użytkowników. Choć przez portal przewinął się nie jeden łańcuszek internetowy, serwis ten sprawdzi się przede wszystkim w przypadku tych produktów, które dobrze prezentują się wizualnie. Według statystyk aż 93% najbardziej angażujących postów zawiera materiały graficzne.
Warto podkreślić, że 42% fanów na Facebooku polubiło jakąś stronę po to, aby otrzymać kupony rabatowe oraz upusty, a co trzeci z subskrybujących treści polubił fanpage w związku z konkursem przeprowadzanym przez administratora.
Facebok ma również ogromne znaczenie w kreowaniu wizerunku firmy: jak się okazuje, 53% aktywnych fanów przywiązuje się do marki oraz produktu, który polubił. Ponadto 77% specjalistów od marketingu B2C potwierdza, że pozyskali swoich klientów za pośrednictwem Facebooka.
Przy okazji warto wspomnieć, że aż 399 milionów użytkowników Facebooka korzysta z portalu wyłącznie za pośrednictwem urządzeń mobilnych, dlatego tak ważne jest, by reklamy i przekaz dobrze prezentowały się na smartfonach i tabletach.
Kącik dla profesjonalistów
Teoretycznie największy konkurent Facebooka, Google+, trafia do zupełnie innych odbiorców. Nie ma co tego ukrywać, jego siła przebicia nie jest aż tak wielka jak portalu Zuckerberga, mimo to zrzesza wokół siebie bardzo konkretnych odbiorców. Serwis jest skutecznie wykorzystywany do promocji przez takie firmy jak Cisco, HP, GE, Hubspot czy Media Template. Co więcej, liczba kliknięć użytkowników w Google +1 przy udostępnionej wiadomości, znacznie lepiej sprawdza się w pozycjonowaniu niż jakiekolwiek inne techniki budowania pozycji w wyszukiwarce Google.
Ostatnią, ale nie najmniej ważną informacją związaną z Google+, jest to, że 68% użytkowników to mężczyźni, którzy założyli tam swoje konto ze względów zawodowych. Mając tę wiedzę, o wiele łatwiej będzie podjąć decyzję o tym, czy reklamowany produkt dobrze wpisze się w gusta użytkowników serwisu.
Filmy budują zaufanie
Stosunkowo najcięższym i najbardziej czasochłonnym do prowadzenia, ale nie najmniej efektywnym miejscem do promowania się jest YouTube. Produkcja filmów zajmuje dużo więcej czasu niż upublicznienie zdjęcia, jednak trud może się opłacić. Aż 52% klientów przyznaje, że po obejrzeniu filmu na portalu o wiele łatwiej jest im podjąć decyzję o zakupie produktu. 57% kupujących zauważa, że film utwierdza ich w dobrym wyborze i pozwala zmniejszyć ryzyko niezadowolenia z zakupu oraz wszczęcia procesu reklamacji.
YouTube sprawdza się przede wszystkim w branży mediowej, nastawionej na rozrywkę. Mimo to każda firma może skorzystać z drzemiącego w nim potencjału. Szczególnie widoczne jest to w sektorze e-marketingu, gdyż osoby oglądające filmy spędzają na stronie średnio o 2 minuty dłużej niż inni użytkownicy, a 64% z nich przyznaje, że film zachęcił ich do zainteresowania się produktem.
Moda przede wszystkim
Pinterest znacząco odstaje od powyższych serwisów i jako jedyny jest tak silnie opanowany przez jedną branżę. 92% wszystkich Pinów jest autorstwa kobiet i to kobiety stanowią 69% użytkowników, a sam serwis najlepiej sprawdza się w e-marketingu, a zwłaszcza w branży modowej. Badania wykazały, że aż 70% użytkowników korzysta z serwisu w poszukiwaniu inspiracji zakupowych.
Choć Pinterest nie zadomowił się jeszcze na dobre w naszym kraju, warto mieć go na uwadze – średnia wartość zakupów dokonywanych za pośrednictwem tego portalu jest dwukrotnie wyższa niż zakupów dokonywanych przez Facebooka i trzykrotnie wyższa niż zakupów inspirowanych Twitterem.
Wybór głównego medium społecznościowego, które posłuży nam do komunikowania się z klientami nie jest łatwy, warto poważnie zastanowić się, który portal najbardziej odpowiada naszej branży. Najlepiej byłoby pojawić się we wszystkich mediach, ale ręczne budowanie zasięgu na tak dużą skalę może być bardzo czasochłonne. Na szczęście istnieją narzędzia, które pozwalają prowadzić spójną kampanię marketingową w wielu mediach jednocześnie, znacznie ułatwiając połapanie się w tym społecznościowym gąszczu informacji.