• Home
  • Technologie
    • Bezpieczeństwo
    • Sprzęt
    • Oprogramowanie
    • Mobile
  • Kryptowaluty
  • Marketing
    • Reklama
    • Social Media
  • Finanse
  • Felietony
  • [IP]
  • Kontakt
    • Reklama w OSnews
    • Pakiet Public Relations
    • Content Marketing w OSnews
OSnews.pl
OSnews.pl
  • Home
  • Technologie
    • Bezpieczeństwo
      Prawda czy fikcja? Popularny były haker twierdzi, że ma 7 miliardów dolarów w BTC

      Prawda czy fikcja? Popularny były haker twierdzi, że ma 7 miliardów dolarów w BTC

      Certyfikat SSL, a hosting – dlaczego warto poszukać serwera z darmowymi certyfikatami?

      Certyfikat SSL, a hosting – dlaczego warto poszukać serwera z darmowymi certyfikatami?

      75-latek dorabiał do emerytury na szyfrowaniu cudzych danych

      75-latek dorabiał do emerytury na szyfrowaniu cudzych danych

      Ujawniono najczęściej używane hasła w 2016 roku

      Ujawniono najczęściej używane hasła w 2016 roku

    • Sprzęt
      Tanie laptopy poleasingowe – czym się charakteryzują i co je różni od nowego sprzętu z marketu?

      Tanie laptopy poleasingowe – czym się charakteryzują i co je różni od nowego sprzętu z marketu?

      Jaki tablet dla dziecka?

      Jaki tablet dla dziecka?

      Pancerne laptopy – sprzęt, który sprawdza się w każdych warunkach

      Pancerne laptopy – sprzęt, który sprawdza się w każdych warunkach

      Zadbaj o swój kręgosłup i spraw sobie wygodne krzesło biurowe

      Zadbaj o swój kręgosłup i spraw sobie wygodne krzesło biurowe

    • Oprogramowanie
      Jak zrobić dobrze wyglądające wideo nawet jeśli nie jesteś profesjonalistą

      Jak zrobić dobrze wyglądające wideo nawet jeśli nie jesteś profesjonalistą

      Ta firma potrafi śledzić ruch przy pomocu dźwięku zamiast światła

      Ta firma potrafi śledzić ruch przy pomocu dźwięku zamiast światła

      Dzięki Google nasze smartfony będą na tyle inteligentne, że będą rozpoznawać ludzi i przedmioty w filmach wideo

      Dzięki Google nasze smartfony będą na tyle inteligentne, że będą rozpoznawać ludzi i przedmioty w filmach wideo

      Tłumacz Google wspomagany sztuczną inteligencją działa z trzema nowymi językami

      Tłumacz Google wspomagany sztuczną inteligencją działa z trzema nowymi językami

    • Mobile
      Prawdziwie multimedialny Samsung Galaxy A5 (2017)

      Prawdziwie multimedialny Samsung Galaxy A5 (2017)

      LTE w smartfonie - nie tylko do social media

      LTE w smartfonie - nie tylko do social media

      Nadchodzące premiery smartfonów - Samsung Galaxy S9, LG G7 i inne

      Nadchodzące premiery smartfonów - Samsung Galaxy S9, LG G7 i inne

      Kupujemy smartfon. O czym pamiętać?

      Kupujemy smartfon. O czym pamiętać?

  • Kryptowaluty
  • Marketing
    • Reklama
    • Social Media
  • Finanse
  • Felietony
  • [IP]
  • Kontakt
    • Reklama w OSnews
    • Pakiet Public Relations
    • Content Marketing w OSnews
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • RSS
Jak dostosować sklep internetowy do przepisów RODO? Regulamin i pozyskiwanie zgód
Home
Technologie

Jak dostosować sklep internetowy do przepisów RODO? Regulamin i pozyskiwanie zgód

osnews Technologie 0 comments

Artykuł partnera

Po wejściu w życie w maju 2018 roku Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych każdy sklep internetowy miał obowiązek zapoznać się z nowymi przepisami i wcielić je w życie. W praktyce oznaczało to zmiany regulaminu sklepu oraz wprowadzenie check-boxów służących do pozyskiwania zgód na przetwarzanie danych osobowych. Podpowiadamy, jak dostosować e-sklep do nowych przepisów.

Jak działać po wprowadzeniu RODO?

Wielu właścicieli sklepów internetowych lub administratorów danych osobowych działa w oparciu o konkurencję – popularnym zabiegiem jest kopiowanie regulaminów i dopasowywanie ich do własnych potrzeb. Nie jest to rozwiązanie bez wad – nie zawsze regulamin pasuje do branży, świadczonych usług lub rodzaju produktu. Niektóre, najczęściej średnie lub duże, e-sklepy posiadają własny dział prawny, który pomaga wdrożyć wszystkie nowelizacje. Z kolei inne podmioty wysyłają swoich pracowników na szkolenie RODO e-commerce. Bez względu na działanie – na własną rękę, przy wsparciu prawnika lub firmy szkoleniowej – najważniejsze, by sklep internetowy był dostosowany do obowiązujących przepisów.

Regulamin e-sklepu a RODO

Po wejściu w życie RODO każdy e-sklep był zobowiązany wprowadzić zmiany w regulaminie sklepu, a następnie poinformować o tym wszystkich swoich klientów. Takie maile w kwietniu, maju i czerwcu 2018 roku rozsyłane były masowo – niekiedy w liczbie nawet kilkudziesięciu lub kilkuset na osobę. W treści znajdowała się informacja o miejscach w regulaminie, w których wprowadzono zmiany. Były to przede wszystkim zapisy o celu i zakresie, w jakim dane będą przetwarzane – ich maksymalnym zakresie, podmiotach, którym dane są powierzane itp. Nie zabrakło wskazania dokładnej daty, od kiedy zmiany zaczną obowiązywać – mowa oczywiście o dniu 25 maja 2018 roku. Taką informację e-sklep mógł wysłać przed 18.05.2018 r., żeby użytkownik mógł wcześniej zapoznać się z regulaminem w nowym kształcie.

Pozyskiwanie zgód w świetle nowych przepisów

W jaki sposób, po wejściu w życie nowych przepisów, można pozyskiwać zgody od użytkowników e-sklepu? Powinno to być zrobione w sposób jawny i przejrzysty. Niekiedy check-boxy w sklepach internetowych są domyślnie zaznaczone – taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Zgodnie z założeniami RODO użytkownik powinien wyrazić zgodę w sposób aktywny, czyli samodzielnie oraz dobrowolnie zaznaczyć odpowiednie miejsce w check-boxie.

Zapisy znajdujące się w check-boxie nie mogą być zbyt ogólne, należy precyzyjnie wskazać, komu ta zgoda jest udzielana (nazwa sklepu, dane administratora i inne). Istotne jest również, by cel przetwarzania danych był konkretnie określony (np. przetwarzanie danych w celach marketingowych czy udostępnienie danych osobom trzecim).

W branży e-commerce nie każda sytuacja wymaga uzyskania od użytkownika zgody na przetwarzanie jego danych osobowych. Taką sytuacją jest na przykład realizacja zamówienia – istnieje grupa danych osobowych, które są do tego niezbędne. Takimi danymi jest imię i nazwisko, adres czy numer telefonu. Są potrzebne, gdy metodą dostawy jest poczta lub kurier. W przypadku innych sposobów, jak np. odbiór osobisty, sklep nie powinien zażądać danych, takich jak adres, bo nie są one niezbędne do realizacji zamówienia.

Inne zgody według RODO

Poza zgodą na przetwarzanie danych osobowych w branży e-commerce funkcjonują również inne zgody, które należy pozyskać od użytkownika, by osiągnąć zamierzony cel (np. opinię po zakupie lub kolejny rekord w bazie newsletterowej).

Pierwszą z nich jest zgoda na przekazywanie danych do zewnętrznych systemów zbierania opinii. Jeśli e-sklep korzysta z takich serwisów, to dla każdego wymagane jest stworzenie osobnej zgody. Ponieważ zewnętrzne systemy zbierania opinii to odrębne (niż e-sklep) podmioty, dlatego należy pozyskać również zgodę na przetwarzanie danych przez ten podmiot, czyli system zbierania opinii.

Drugą jest zgoda na przesyłanie wiadomości handlowych, czyli wysyłka newsletterów. Informacje handlowe nie są konieczne, by sfinalizować zamówienie, dlatego należy stworzyć osobny check-box ze zgodą na przetwarzanie danych do celów marketingowych. To tylko dwa przykłady zgód, jest ich znacznie więcej. Może to być również przetwarzanie danych wrażliwych i wiele innych sytuacji, gdy pozyskanie zgody będzie potrzebne.

Co ciekawe, jedna z najważniejszych zgód – mianowicie akceptacja regulamin sklepu internetowego – nie wynika z RODO, a innych zapisów: ustawy o prawach konsumenta oraz prawa cywilnego. Ponadto innym, istniejącym przed wprowadzeniem RODO obowiązkiem każdego e-sklepu, jest informowanie o stosowaniu plików cookies. Podobnie wygląda prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy – opiera się na ustawie z 2014 roku o prawach konsumenta.

  • Tags
  • rodo
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Następny wpis Wypożyczalnie aut - wynajem samochodów na krótki i długi termin - czy to się opłaca?
Poprzedni wpis Kubek z nadrukiem jako przydatny gadżet reklamowy

Warto przeczytać

Czy faktury podlegają RODO? Finanse

Czy faktury podlegają RODO?

RODO – aktualne obowiązki przedsiębiorcy Technologie

RODO – aktualne obowiązki przedsiębiorcy

Możesz upoważnić pracownika do udostępniania nagrań z monitoringu Pozostałe

Możesz upoważnić pracownika do udostępniania nagrań z monitoringu

Tagi

android apple bezpieczeństwo biznes cenzura Debian edukacja facebook Firefox firma google gry hardware imprezy intel internet iphone kaspersky KDE kraj Laptopy Linux media microsoft mobile mozilla open-source oprogramowanie piractwo prawo press-release programowanie prywatność reklama Samsung smartfon Smartfony software standardy Ubuntu UNIX usa windows Wydania Wydarzenia

O blogu



OSNews to serwis poświęcony nowym technologiom oraz ich roli we współczesnym biznesie. Opowiadamy o przydatnych usługach, zmianach na rynku oraz najnowszym oprogramowaniu, które ułatwi Tobie pracę.
  • Home
  • Technologie
  • Kryptowaluty
  • Marketing
  • Finanse
  • Felietony
  • [IP]
  • Kontakt
  • Back to top

Meta

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org

Kontakt

Masz jakieś pytania? Chcesz podzielić się swoimi uwagami na temat serwisu? Nie ma sprawy, po prostu napisz do nas maila.

OSNews.pl
Conrada 30
01-920 Warszawa
redakcja@osnews.pl
© OSnews.pl 2016-2019. All rights reserved.