Artykuł sponsorowany
Black Friday i nadchodzący po nim Cyber Monday to początek zbliżającej się zakupowej gorączki. Te dwa wyjątkowe dla branży e-commerce dni mogą znacząco wpłynąć na wzrost sprzedaży. Już znacznie wcześniej należy rozpocząć przygotowania, aby sprawnie obsłużyć zainteresowanych klientów.
Polscy właściciele sklepów internetowych w Black Friday odnotowują wzrost ruchu o ok.30% i siedmiokrotnie więcej transakcji niż w zwykły piątek. Biorąc pod uwagę, że obecnie na rynku jest ponad 30 tysięcy e-sklepów, jakakolwiek awaria może spowodować, że klient dokona zakupu u konkurencji.
Krótka historia Black Friday
Black Friday święto powstało w Ameryce i następuje po Święcie Dziękczynienia. Rozpoczęło się w galeriach handlowych, z czasem poszerzyło swoje zasięgi o sklepy internetowe, aż zyskało globalny charakter i przeniosło się m.in. na rynki europejskie, przy okazji rozszerzając się o Cyber Monday. W praktyce oznacza to cały weekend szalonych wyprzedaży i wzmożonego ruchu na stronie.
Cyber Monday po raz pierwszy odbył się w 2005 roku, ale dlaczego w poniedziałek? W tym czasie jeszcze nie wszyscy w swoich domach mieli dostęp do szybkiego łącza internetowego, więc zakupów dokonywano, korzystając ze służbowej sieci.
Dlaczego warto planować z wyprzedzaniem?
Przygotowania należy zacząć znacznie wcześniej, bo nie chodzi tylko o rozpoczęcie kampanii i obniżenie cen. Należy też pamiętać, o zapleczu technicznym. Im więcej czasu poświęci się na rozważanie wszystkich czarnych scenariuszy i odpowiednie zabezpieczenie przed nimi, tym większe zyski można osiągnąć. Wystarczy, że strona sklepu ładuje się dłużej niż 2-3 sekundy, a potencjalny klient opuści ją, szukając okazji gdzie indziej.
Od czego zacząć?
Na początek warto zbadać aktualne trendy i przyjrzeć się, które produkty w sklepie sprzedają się najlepiej, a które potrzebują dodatkowego wsparcia. Przeprowadzenie analizy rynku pomoże odpowiednio dostosować ofertę, a także kampanię promocyjną. Może okazać się koniecznym opracowanie nowych banerów reklamowych, grafik na media społecznościowe i newsletterów.
Kampania marketingowa to nie wszystko
Przyciągnięcie Klienta do sklepu i zachęcenie go do skorzystania z oferty to dopiero połowa sukcesu. Sklep trzeba jeszcze sprawnie obsłużyć, a do tego konieczna jest dobrze działająca strona. Warto zadbać o optymalizację stron i szybki hosting, który skróci czas ładowania. Należy też pamiętać o szyfrowaniu połączeń między klientem a sklepem, które zapewni bezpieczeństwo jego danych i zwiększy zaufanie. Klient, który zostanie skuszony promocją, a następnie usatysfakcjonowany przebiegiem całego procesu zakupowego może stać się stałym klientem.
Transport przesyłki do klienta
Nie można zapomnieć o odpowiednim zapleczu logistyczny, bo jakoś przesyłka musi trafić do Klienta. Różne formy dostawy, kilku przewoźników do wyboru, mogą okazać się dodatkowym autem dla sklepu internetowego. Dlatego, warto rozważyć współpracę z platformą logistyczną taką, jak GlobKurier.pl, która zbiera w jednym miejscu wiele firm kurierskich. Dzięki takiej platformie można zaoferować swojemu Klientowi wiele sposób doręczenia np. kurierem, do kiosku ruchu lub paczkomatu, w wielu wariantach cenowych, nawet od: 6,53 zł netto[1]. Dodatkowo działania takiej platformy sięgają na rynek krajowy i zagraniczny. Procedura wysłania przesyłki zagranicznej przebiega identycznie jak w przypadku przesyłki krajowej.
Black Friday to dopiero początek
Black Friday i Cyber Monday, z roku na rok przyciągają coraz większą liczbę konsumentów, a zarazem otwierają sezon przedświątecznych zakupów. Czyli najgorętszy okres sprzedaży w roku. Zatem przygotowania do dni wielkich rabatów to działania długoterminowe, które mogą znacznie przyczynić się do ogólnego wzrostu ruchu w sklepie. Dopracowanie aspektów technicznych witryny, optymalizacja strony, znalezienie odpowiedniego wsparcia logistycznego i pozyskanie nowych klientów to przedsięwzięcia długofalowe, dające efekt nie tylko podczas szczytu sezonu sprzedażowego.
[1] Podana kwota to cena netto bez opłaty paliwowej.