Według badania przeprowadzonego na zlecenie firmy SUSE, aby wyeliminować przestoje, należy podjąć się modernizacji sprzętu, aplikacji i systemów operacyjnych.
Niemal trzy czwarte ankietowanych informatyków twierdzi, że całkowite wyeliminowanie przestojów korporacyjnych systemów informatycznych należy do ich najważniejszych zadań, a jednocześnie 89 procent spodziewa się awarii newralgicznych systemów – taki dysonans między oczekiwaniami a rzeczywistością wynika z nowego badania przeprowadzonego na zlecenie firmy SUSE, dostawcy korporacyjnych dystrybucji systemu Linux.
Raport zawiera również dobre wiadomości: ponad połowa respondentów (54 procent) deklaruje, że realizuje już strategię mającą na celu istotne ograniczenie przestojów w ciągu nadchodzącego roku, zaś kolejne 17 procent ma taką strategię opracowaną, choć jeszcze nie rozpoczęto jej realizacji. Strategie te obejmują modernizację lub wymianę sprzętu (55 procent), aplikacji (42 procent) i systemów operacyjnych (34 procent).
Przestoje systemów, szczególnie te nieplanowane, utrudniają funkcjonowanie firm małych i wielkich; pogarszają produktywność, zmniejszają dochody i spowalniają rozwój – mówi wiceprezes firmy SUSE Ralf Flaxa – Dostrzegają to zarówno szefowie, jak i informatycy, szukając u dostawców sprzętu i oprogramowania rozwiązań, które pozwoliłyby całkowicie wyeliminować przestoje.
Jako działania pozwalające wyeliminować nieplanowane przestoje respondenci podają wykorzystanie rozwiązań redundantnych, np. klastrów o wysokiej dostępności (51 procent), użycie kopii migawkowych i funkcji rollback (35 procent) oraz modernizację systemów operacyjnych (32 procent). Plany działań dla wyeliminowania przestojów planowanych obejmują użycie kopii migawkowych i funkcji rollback (51 procent), zastosowanie lepszych narzędzi aktualizacyjnych (40 procent) i aktualizacji na bieżąco (live patching) (36 procent).
Badanie wykazało również, że:
- Najważniejszymi systemami, które wymagają ochrony przed przestojami, są systemy poczty elektronicznej, hosty wirtualizacji oraz serwery witryn internetowych, a także systemy specyficzne dla branż, w których działają konkretni respondenci.
- Najbardziej wrażliwe na przestoje są systemy specyficzne dla branż, w których działają konkretni respondenci, hosty wirtualizacji, serwery witryn internetowych i systemy ERP – głównie ze względu na wpływ ich funkcjonowania na całą firmę.
- Największa liczba respondentów (niemal jedna czwarta) za najbardziej wrażliwe na przestoje uważa serwery witryn internetowych.
- Większość respondentów planuje przerwy techniczne w działaniu newralgicznych systemów raz w miesiącu lub raz na kwartał.
- Nieplanowanych przestojów doświadczyło 80 procent respondentów, przy czym nieplanowane przestoje najważniejszych systemów zdarzają się im średnio częściej, niż dwa razy w roku.
- Dominującą przyczyną nieplanowanych przestojów są awarie techniczne.
Badaniem ankietowym objęto 105 informatyków. Cały raport dostępny jest pod tym adresem. Temat wyeliminowania przestojów systemów informatycznych będzie też omawiany na konferencji Linux Days 2014, która odbędzie się 7 października br. w Warszawie.
Informacja prasowa