Artykuł sponsorowany
Obecnie rośnie liczba przedsiębiorstw, które decydują się na otwarcie sklepu internetowego prócz swojego stacjonarnego lub całkowicie przenoszą działalność do sieci. Otwiera się również wiele całkiem nowych przedsięwzięć. Przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się jaka jest definicja sklepu internetowego, jakie mogą być zalety prowadzenia takiej działalności oraz jak właściwie wygląda proces założenia sklepu i z jakimi kosztami należy się liczyć.
Czym jest sklep internetowy?
Sklep informatyczny to platforma informatyczna, która służy do sprzedaży towarów i usług za pośrednictwem internetu. Zasady, które rządzą rynkiem sklepów internetowych są praktycznie takie same jak na rynku tradycyjnym handlu. Występuje popyt i podaż, jak również czynniki mikro i makroekonomiczne. Działalność internetowa jest wspierana przez pakiet specyficznych dla środowiska internetowego czynników. Należą do nich:
- możliwość dostępu do szerokiego grona odbiorców na całym świecie,
- możliwość zwrotu zakupionych towarów,
- odstąpienie od umowy nie podając przy tym przyczyny.
Co ciekawe do najbardziej popularnych działalności internetowych w Polsce zalicza się:
- porównywarki cenowe,
- serwisy aukcyjne,
- serwisy z opiniami konsumentów.
Zalety prowadzenia sprzedaży online
Sprzedaż online niesie za sobą wiele korzyści wśród nich zalicza się:
- powiększenie standardowej, stacjonarnej działalności handlowej o sprzedaż za pośrednictwem internetu
- niższe koszty działalności operacyjnej
- pozyskanie nowych klientów dzięki drodze elektronicznej
- dostęp dla klientów z różnorodnych regionów z pomocą sieci internetu i możliwość dostawy im produktu do danej miejscowości
- wydłużenie prowadzenia działalności do 24 godzin na dobę, 7 dni w tygodniu, to świetne ułatwienie dla klienta detalicznego
Jak założyć sklep internetowy w 5 krokach?
Pewnie zastanawiasz się jak otworzyć sklep internetowy? Zasada jest bardzo prosta, opiszemy Ci ją poniżej w kilku krokach.
- Wybór domeny dla sklepu internetowego
To pierwszy krok podczas otwierania sklepu internetowego. Na rynku wiele firm oferuje rejestracje domen. Najbardziej popularne to: nazwa.pl lub home.pl.
- Wybór oprogramowania dla sklepu internetowego
To dla wielu osób problematyczny temat. Rozwiązań na rynku jest wiele. Stosunkowo prosty i często wybierany jest model SaaS. Jest to oprogramowanie, które można umieścić w chmurze płaci się za nie przez tzw. abonament. Rozliczenia mogą być miesięczne, kwartalne lub roczne.
- Oferta produktowa dla sklepu internetowego
Kolejny krok to wybór oferty produktowej. Przy dużej ilości produktów może się to okazać czasochłonnym zajęciem. Ważna jest jednak standaryzacja produktów, mowa tu o: dystrybutorach, producentach przedmiotów, które są sprzedawane. Ważne, aby przy komunikacie do klientów kierować się językiem korzyści. To z pewnością jeden z czynników, który zachęci do kupna. Ważne, aby stosowane opisy były unikalne, czyli nie były dostępne na żadnej innej stronie.
Tworząc ofertę produktową warto stworzyć tzw. drzewo kategorii. Z pewnością ułatwi to poruszanie się po sklepie internetowym. Niezwykle ważna jest intuicyjność i czytelność dla potencjalnego klienta. Warto zasugerować się konkurencyjnymi sklepami z danej branży.
Warto zrobić również tzw. bazę produktów. W niej powinny być zawarte informacje i dane produktów.
Ostatnim z elementów są tzw. filtry produktowe. Są one tworzone na podstawie wspólnych cech danych produktów. To z pewnością ułatwienie dla klienta w poszukiwaniu danego produktu. Przykładem jest sklep z ubraniami, który ma podział przykładowo na bluzki, sukienki, spodnie, okrycia wierzchnie. Dodatkowo można przefiltrować ubrania o danej cenie lub posortować przykładowo po popularności przedmiotów, czy też cenie.
- Jaki będzie wyróżnik sklepu?
Podczas wymyślania koncepcji sklepu warto zastanowić co będzie wyróżnikiem sklepu: może to dotyczyć dostawy produktów, opakowania produktu, czy obsługi poreklamacyjnej.
Warto odpowiedzieć sobie na pytania. Dlaczego potencjalny klient będzie chciał wejść na stronę Twojego sklepu. Dodatkowo co ciekawego oferujesz? Jak wyróżniasz się na tle konkurencji?
Niezwykle ważne w walce o klientów z konkurencją są opinie o sklepie. Jedną z opcji może być wdrożenie narzędzia, które pozwoli na zebranie wiarygodnych opinii klientów o całym procesie zakupowym. Zebranymi opiniami warto dzielić się np. w mediach społecznościowych. Warto również zadbać o pinezkę w Google i kontrolowaniu pojawiających się opinii oraz odpowiedzi na nie.
Istotne jest również, aby zwrócić uwagę na szybkość dostawy. Coraz częściej jest to ważniejszy czynnik niż sama cena. W miarę możliwości warto aktywować usługę przykładowo: “Dokonaj zamówienia do godz. 11, a zostanie ono wysłane jeszcze tego samego dnia”. Jest to jeden z wyróżników, który warto zastosować. Dobrze jest wprowadzić coś unikalnego, czego nie ma wspomniana konkurencja.
- Logistyka w sklepie internetowym
Logistyka jest kluczowym elementem w każdym sklepie internetowym. Im większy biznes, tym wpływa ona bardziej na firmę, dlatego warto od samego założenia firmy dbać o jej wysoki standard.
Z powyższych punktów widać jak założyć sklep internetowy i że wcale nie jest to trudne.
Jak myślicie jakie elementy są najbardziej istotne podczas zakładania sklepu internetowego?