Artykuł partnera
Podstawą każdej strony internetowej jest system zarządzania treścią. Niezależnie do tego, jak dobrą posiadasz stronę, bez dobrego systemu CMS nie osiągniesz satysfakcjonujących rezultatów, a w przyszłości może okazać się to problematyczne. Na co zwrócić uwagę wybierając system CMS? Jakie funkcje powinny być priorytetowe? W tym artykule odpowiemy na te właśnie pytania i wskażemy najważniejsze kwestie.
Podstawą każdej strony internetowej jest system zarządzania treścią. Niezależnie do tego, jak dobrą posiadasz stronę, bez dobrego systemu CMS nie osiągniesz satysfakcjonujących rezultatów, a w przyszłości może okazać się to problematyczne. Na co zwrócić uwagę wybierając system CMS? Jakie funkcje powinny być priorytetowe? W tym artykule odpowiemy na te właśnie pytania i wskażemy najważniejsze kwestie.
Co to jest CMS?
Na samym początku warto wyjaśnić, czym jest CMS. W tłumaczeniu z języka angielskiego, CMS oznacza system zarządzania treścią. Jest to oprogramowanie, które umożliwia tworzenie i zarządzanie stroną internetową, wraz z jego aktualizacją i rozbudową. Wszystkie systemy CMS można podzielić na dwa rodzaje: autorskie oraz open source.
Autorski system jest samodzielnie tworzony przez agencje, dlatego też wyłącznie z usług tej agencji jesteśmy zmuszeni korzystać podczas wyboru opcji. Drugi rodzaj to open source, czyli bezpłatnie udostępniane rozwiązania dla użytkowników.
Przeznaczenie systemu CMS
Jeszcze zanim zaczniesz rozważać konkretne rozwiązania, musisz określić do jakiego typu strony będziesz używać systemu CMS i ile osób zamierza z niego korzystać. Im większa organizacja, tym więcej użytkowników i być może więcej treści. Dział IT może wymagać dopasowania do ich struktury, marketing z pewnością chciałby zintegrować stronę z narzędziami marketingowymi, zaś sprzedaży może przydać się integracja z CRM. Jaką rolę ma spełniać Twoja strona – wizytówkowa, informacyjna? Wszystko to ma znaczenie, dlatego ustal szczegóły na sam początek.
Jakie funkcjonalności są najważniejsze?
Następnym krokiem jest określenie podstawowych funkcjonalności systemu CMS. Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Elastyczność i skalowalność
Te dwie cechy CMS-a powinny być oczywiste. W każdej rozwijającej się firmie zmiany są nieuniknione, dlatego upewnij się że wybierzesz rozwiązanie, które może szybko się rozwijać i skalować zgodnie z potrzebami. Postaw na taki system, który będzie dopasowywać się do Twoich wymagań, czyli taki, który obsłuży wszelkie multimedia i rodzaje danych na stronie. Zwróć także uwagę na możliwość poszerzania funkcjonalności strony poprzez różne moduły i integracje z zewnętrznymi systemami.
Bezpieczeństwo
Szczególną uwagę zwróć na to, w jaki sposób zabezpieczone są systemy CMS, które narażone są ataki cyberprzestępców. Dowiedz się, jakie funkcje bezpieczeństwa oferuje wybrany system zarządzania treścią i co dodatkowo możesz zrobić, by zabezpieczyć swój system CMS. Jedną z najbardziej bezpiecznych opcji jest tworzenie stron na Drupalu, który posiada wiele mechanizmów chroniących go przed atakami. Więcej szczegółów na temat CMS Drupal znajdziesz na DrupalSolution.pl.
Łatwość użytkowania
Pamiętaj, że zespół korzystający z narzędzia nie musi posiadać wiedzy programistycznej, dlatego warto skupić się na systemie, który będzie intuicyjny. Znajdź taki CMS, który będzie łatwy w użyciu, niewymagający czasochłonnych szkoleń ani eksperckiej wiedzy. Intuicyjne użytkowanie pozwoli wszystkim korzystającym z narzędzia skupić się na wdrażaniu kampanii czy strategii, które mają na celu zwiększyć ruch w sieci.
Czy CMS mieści się w budżecie?
Rozważając CMS szczegółowo sprawdź wszelkie opłaty, zwłaszcza, gdy rozważasz autorskie rozwiązanie. Większość dostawców ma na swojej stronie informacje o pakietach cenowych, jednak warto wziąć pod uwagę dodatkowe koszty, które mogą się pojawić. Decydując się na rozwiązanie open source należy pamiętać, że w koszt wdrożenia strony wlicza się nie tylko CMS, ale też koszty hostingu, pracy programistów, konfiguracja strony, utrzymanie i rozwój.
Wybór CMS-a stanowi jedną z najbardziej kluczowych decyzji podczas tworzenia firmowej strony internetowej, dlatego wybór powinien być rozpatrywany w długoterminowej perspektywie. Pamiętaj, że stworzenie strony to jedno, ale aktualizacje, rozwój, utrzymanie i optymalizacja to drugie, dlatego nie decyduj zbyt pochopnie. Nie ma idealnych rozwiązań – przeanalizuj wszystkie składowe i postaw na takie rozwiązanie, które w największym stopniu będzie dopasowane do Twoich potrzeb.
Artykuł powstał we współpracy z agencją Drupal Solution.