Zakładasz firmę z głową pełną pomysłów i nastawieniem, żeby zarabiać jak najwięcej. Wziąłeś pod uwagę koszty związane ze składkami ZUS, wiesz, żeby odkładać VAT na osobne konto, pamiętasz też o tym, że od Twoich dochodów trzeba odliczyć podatek dochodowy. Niby nie masz dodatkowych kosztów, jednak po paru miesiącach prowadzenia konta okazuje się, że pensja jest niezadowalająca, mimo sporej liczby zleceń, że pieniądze gdzieś „uciekają”. Jak zakręcić kurek z kosztami, które się generują, a nie muszą? Oto sposoby!
1. Zoptymalizuj koszty za telefon firmowy i inne stałe wydatki
Jeśli masz telefon firmowy, to pewnie oprócz dzwonienia i odbierania połączeń, wykorzystujesz go również jako router, aby udostępnić internet przy spotkaniach z klientami lub pracy zdalnej gdzieś w mieście, gdzie nie masz dostępu do WIFI. Dziś wszyscy operatorzy komórkowi oferują nielimitowane połączenia do wszystkich sieci za naprawdę niskie kwoty, które zaczynają się od 30 złotych. Jeśli do takiej konfiguracji dobierzemy np. 5GB internetu, okaże się, że nasz abonament będzie wynosił 50, a nie 100 czy więcej złotych miesięcznie. W skali roku można oszczędzić sporo. Jednak nie tylko na telefonie możesz oszczędzić. Stałe wydatki to też prąd, internet stacjonarny. W tym przypadku również możesz poszukać tańszych alternatyw – negocjuj z obecnymi dostawcami usług albo, jeśli to możliwe, przenieś się do konkurencji, której nie brakuje.
2. Oprogramowanie oszczędzające czas i pieniądze
Możesz oszczędzać pieniądze na abonamencie telefonicznym, możesz też zyskać na czasie, który da Ci oprogramowanie. Jak to możliwe? Rozejrzyj się i zastanów nad potrzebami względem narzędzi, których używasz na co dzień. Jak dużo czasu generuje Ci wystawianie faktur, ich drukowanie i wysyłanie, np. pocztą lub załączanie do maila? Pewnie parę minut na każdą, a masz ich pewnie kilka czy nawet kilkadziesiąt. Wystawianie faktur online, np. dzięki Fakturowni (funkcje programu w różnych wersjach dostępne tutaj), skróci ten czas. Zrobisz to z dowolnego komputera z dostępem do internetu, a dokument trafi na maila klienta za pośrednictwem kilku kliknięć. Skrócenie procesu z kilku minut do kilkunastu sekund to dobry pomysł. Czas jest dziś zasobem równie cennym, co pieniądze. Oprócz programu do faktur, przydadzą Ci się również – komunikator typu Slack do porozumiewania się z pracownikami, Skype – standard, zwłaszcza przy rozmowach biznesowych z klientami zagranicznymi.
3. Outsourcing się opłaca
Z czasem każdy przedsiębiorca dojdzie do wniosku, że nie wszystko musi robić sam. Są przecież firmy, które świadczą konkretne usługi na co dzień. Zajmą się pracą, która Tobie zajęłaby 2 czy 3 razy więcej czasu, w dodatku zrobią to profesjonalnie. Pomyślisz, że zamiast oszczędzania, wydasz na ten cel pieniądze. Nic bardziej mylnego. Czas, który zaoszczędzisz, możesz przeznaczyć na to, co umiesz najlepiej, co jest „core” Twojego biznesu.
Koszty możesz ciąć w wielu miejscach z pewnością, że nie ucierpi na tym Twój biznes. Rozejrzyj się dokładnie, spójrz jak ktoś, kto szuka sposobu na rozsądne oszczędzanie, a nie zmniejszanie zobowiązań wobec innych.
Materiał sponsorowany