Projekt Mario A.I. jest dokładnie tym, na co wygląda – próbą wtłoczenia sztucznej inteligencji do głowy najbardziej znanego hydraulika na świecie.
Zespół Cognitive Modeling Group z Uniwersytetu Tubingen w Niemczech wykorzystał jedną z gier z Mario w roli głównej, by przestudiować sposób, w jaki komputer uczy się pod wpływem otoczenia i wydarzeń, w których bierze udział. Aby lepiej odwzorować proces myślenia, cyfrowy hydraulik został wyposażony w szereg zmiennych, które mają odzwierciedlać jego emocję. Rozumie także komendy głosowe i potrafi składać proste zdania.
Na filmie zaprezentowano, jak Mario dowiaduje się, o tym, że gdy naskoczy na Goombę, ten zginie. Dowiedzieć może się tego na dwa sposoby – może zostać poinformowany przez grającego, lub sprawdzić to na żywo, naskakując na wspomnianego przeciwnika.
Prosty system emocji motywuje Mario do działania – jeśli czuje się głodny, poszukuje monet, gdy rośnie jego ciekawość, zaczyna automatycznie eksplorować otoczenie i powiększać swoją wiedzę na temat cyfrowego świata.
Najbardziej zaskakuje to, jak sztuczna inteligencja uczy się docierać do trudno dostępnych miejsc, które wskaże grający. Mario kalkuluje ilość skoków, ich wysokość i kierunek zwrotu w oparciu o swoje poprzednie doświadczenia, a nie z góry zaplanowane skrypty. Dzięki temu może dostać się w każdy zakamarek na planszy.
Warto wspomnieć, że Mario A.I. zaczyna swoją przygodę bez żadnych informacji na temat otaczającego go świata, dopiero w ramach eksploracji jego wiedza i umiejętności rosną. Choć jest to bardzo prosty model sztucznej inteligencji, pozwala zrozumieć sposób, w jaki komputer uczy się i interpretuje nowe dane.
Jest to kolejny krok nie tylko w stronę stworzenia bardziej nieprzewidywalnych gier wideo, w przyszłości dzięki podobnym procesom możliwe stanie się stworzenie inteligentnych maszyn, które będą uczyły się na swoich błędach, same naprawiały oraz udoskonalały. My zaś powinniśmy zadbać o to, by proces nauki nie wymknął się spod kontroli i by maszyny nie uznały, że to my jesteśmy dla nich ograniczeniem.