Artykuł sponsorowany
Reklama w miejscu sprzedaży ma bardzo dużą siłę rażenia i w znaczny sposób wpływa na podejmowane przez konsumentów decyzje zakupowe. Skala tego oddziaływania jest na tyle duża, że w polityce marketingowej firm i marek, niezależnie od rozwoju innych kanałów sprzedaży, bardzo ważne miejsce zajmują materiały POS.
Materiały POS – co to jest?
POS to akronim anglojęzycznego określenia point of sale – punkt sprzedaży. Jego nieco dłuższa i doprecyzowująca forma to POSM czyli point of sale materials lub point of sale marketing. W każdym przypadku chodzi o materiały wspierające sprzedaż, które mają charakter reklamowo-marketingowy i są dostępne w miejscu sprzedaży produktów lub usług. Materiały POS mają przede wszystkim kierować uwagę konsumentów. Służą wzmocnieniu obecności produktu, wyróżnieniu go na tle innych, konkurencyjnych i budowaniu świadomości marki.
Jak materiały POS wpływają na zintensyfikowanie sprzedaży?
Sposób, w jaki oddziałują na konsumentów materiały reklamowe POS, jest ściśle związany ze sprzedażą. Świadczą o tym nie jedne badania dotyczące zachowań konsumenckich i wpływu tych materiałów na decyzje zakupowe. Raport Point of Purchase Advertising International pokazuje, że 76% decyzji zakupowych podejmowanych jest w sklepie, czyli tam, gdzie umiejscawia się materiały POSM. Ponadto 68% kupujących zwraca uwagę na ten przekaz reklamowy i zmienia decyzję zakupową na jego podstawie – wybiera produkt w ten sposób promowany (źródło: Shopper Marketing). Sami sprzedający twierdzą – 8 na 10 sprzedawców – że to właśnie materiały POS mają dużą siłę oddziaływania, jeśli chodzi o wpływ na finalny wybór produktu przez konsumenta (źródło: The 2017 Point of Sale Industry Report).
Rodzaje materiałów POS
Rynek POS rozwija się bardzo prężnie, oferując nowe rozwiązania i produkty w zakresie komunikacji marketingowej w miejscach sprzedaży, dostosowane do potrzeb i możliwości firmy czy marki. Możliwości tworzenia przekonującego i atrakcyjnego przekazu są bardzo duże ze względu na samą różnorodność materiałów POS.
Poczynając od tych najprostszych form, materiały reklamowe POS stanowią dyspenzery, stojaki, standy, często spotykane wobbery czyli ruchome zawieszki na półce z produktami, odrębne stanowiska z produktami, a także same ulotki czy katalogi właściwie wyeksponowane. Są nimi również wszelkiego rodzaju kasetony reklamowe kierujące uwagę. Dużą formę POS stanowi infokiosk, który może być wyposażony w ekrany dotykowe i komputer. Do nowoczesnych POS-ów wdrażane są rozwiązania, które mają oddziaływać na inne niż wzrok zmysły – chociażby czujniki ruch, kierunkowe głośniki czy aromatyzery.