Wielkimi krokami zbliża się planowany termin wydania wersji 7.8 Mesy 3D, otwartej implementacji OpenGL. Jej kod został już wydzielony do własnej gałęzi i jest stabilizowany w celu udostępnienia go pod koniec tego miesiąca w czasie zbliżonym do wydania X Server 1.8.
Nowe gałęzie kodu są zwykle wydzielane jedynie na kilka tygodni przed wydaniem wersji stabilnej. Oznacza to, że wszystko przebiega zgodnie z planem wydawniczym, który przewiduje udostępnienie wersji oficjalnej pod koniec marca, trzy miesiące po wydaniu wersji 7.7.
Niektóre z nowości w wersji 7.8:
- state tracker dla EGL oraz OpenGL ES 1.1/2.0;
- nowa dokumentacja dla Gallium3D;
- obsługa kolejnych rozszerzeń OpenGL: GL_NV_conditional_render, GL_EXT_draw_buffers2 extension,
GL_ARB_fragment_coord_conventions, GL_EXT_texture_array, and
GL_APPLE_object_purgeable.
Ulepszenia w obsłudze EGL ułatwią między innymi uruchomienie serwera Wayland. Jeśli chodzi o nowe rozszerzenia, to niestety są one obsługiwane jedynie w sterowniku programowym, GL_ARB_fragment_coord_conventions jest obsługiwane przez sterowniki Gallium3D, natomiast kilka pozostałych także w sterowniku obsługującym układy graficzne Intela.
Z treści ogłoszenia na liście dyskusyjnej wyłania się następujący plan wydawniczy:
- 12 marca: RC 1;
- 19 marca: RC 2;
- 26 marca: wersja stabilna.
Jednocześnie trwają już prace nad wydaniem 7.9, którego udostępnienia możemy spodziewać się za kilka miesięcy.