Kategorie:
35

Mesa 7.2 wydana

20 września została wydana nowa wersja biblioteki Mesa 3D, otwartej implementacji OpenGL dostępnej dla wielu platform.

Nowe wydanie to głównie stabilizacja zmian wprowadzonych w poprzednim wydaniu 7.1 sprzed miesiąca, które przyniosło wiele zmian m.in. redukcję zależności pomiędzy biblioteką, a serwerem X, rozszerzenie GL_EXT_texture_from_pixmap dla Xlib i dodane lub poprawione wsparcie dla i965 oraz Radeonów X1300 – X1950.

Zmiany w tej wersji obejmują między innymi:

  • dodanie wsparcia dla chipsetu G41 firmy Intel;
  • aktualizacja plików nagłówkowych SGI po wprowadzeniu zmian licencyjnych;
  • usunięcie DRI2 (Direct Rendering Infrastructure 2);
  • poprawki różnych błędów.

Pełna lista zmian jest dostępna na stronie projektu.

Zniknięcie z nowej wersji DRI2 jest spowodowane usunięciem dotychczasowego menedżera pamięci TTM. Jego następca GEM powinien pojawić się w kolejnych wersjach 7.3 / 7.4, a w raz z nim powróci DRI2.

Więcej informacji: http://www.phoronix.com/scan.php?page=ne...&px=NjczNg

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

22 komentarzy

zwiń wątek Zajec  21 September 2008 o godz. 12:30 #
Gravatar

Emdek: poprawiłem ostatni akapit. Zniknięcie DRI2 nie jest spowodowane takimi strasznie dużymi zmianami w samym DRI2, tylko usunięciem menadżera TTM, na którym bazował :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Emdek  21 September 2008 o godz. 12:43 #
Gravatar

Racja, mogłem to ująć trochę inaczej, mniej bazując na oryginalnym zakończeniu, bo te zmiany w DRI2 (z tego co się orientuję) wynikają raczej wyłącznie z powodu tej zmiany menedżera w ostatniej chwili ;-) .

 
 
zwiń wątek heniu  21 September 2008 o godz. 14:44 #
Gravatar

Bez TTMa i GEMa ludzie z intelami moga co najwyzej pasjansa ukladac…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Moarc  21 September 2008 o godz. 15:36 #
Gravatar

A z GEM-em zamiast TTM (który jest robiony przez zewnętrzne liby, bo szanowni deweloperzy jądra nie potrafią zrozumieć, ile to znaczy dla działania kart) idzie na kartach Intela odpalać najnowsze Need for Speed pod WINE (prawda, iksowo-freedesktopowi eksperci to robili, choć słyszałem, że jednym działa, drugim nie). Mam nadzieję, że ludzie od kernela tym razem zrozumieją i przyjmą obsługę GEM do mainline'owego kernela.

zwiń wątek Zajec  21 September 2008 o godz. 22:13 #
Gravatar

Spóźniłeś się, wejście GEM do kernela od dawna jest już pewną kwestią. Może uda się nawet w 2.6.28.

zwiń wątek bies  21 September 2008 o godz. 23:24 #
Gravatar

Apropos, GEM to tylko odpowiednia gałąź z git://freedesktop/drm czy jeszcze jakieś dodatkowe łatki? Tj. czy da się użyć GEM-a tylko kompilując drm.ko sterownik.ko do aktualnego waniliowego jądra?

 
zwiń wątek Moarc  22 September 2008 o godz. 15:06 #
Gravatar

GEM ZTCW działa na kernelu z brancha Linusa z kodem Erica Anholta z jego własnego repo. (kompilowałem)

 
zwiń wątek jellonek  22 September 2008 o godz. 15:24 #
Gravatar

bies: od jakiegos czasu chyba juz z oficjalnej galezi drm leci, a nie przez jakas tam uboczna galez (jak to bylo do ztcp mieciaca temu).

moarc: na tygodniu sprawdze, ale chyba z czysto linusowego drzewa juz mozna skorzystac…

 
zwiń wątek Moarc  22 September 2008 o godz. 15:29 #
Gravatar

Hmm, a przypadkiem nie jest tak, że branch Linusa to mainline? Czy wszystko, co trafia tam, trafia później do mainline'a?

 
zwiń wątek jellonek  23 September 2008 o godz. 9:19 #
Gravatar

jest dokladnie tak.

 
 
 
zwiń wątek Rsh  21 September 2008 o godz. 18:31 #
Gravatar

Zgoda .. Ja byłem do tego zawiedziony wydajnością mojego Intela w laptopie, że kolejny laptop ma już Nvidię i wszystko śmiga.

 
zwiń wątek Mieszko Kaczmarczyk  22 September 2008 o godz. 22:32 #
Gravatar

GEM – to ten system graficzny z ATARI ST???

:

8MHz a interakcja 0 sekund – nie to teraz – gigaherz'e a wszystko śpi. Nawet okno z katalogiem po kliknięciu w domek/mój_komputer teraz otwiera się po co najmniej sekundzie a czasem kilku…..

 
 
zwiń wątek Nightwalker  22 September 2008 o godz. 19:48 #
Gravatar

Czyli istnieje szansa na wieksza wydajnosc w OpenGL na chipsetach intela?

Bo teraz to nawet odtwrzanie filmów szarpie i jestem zmuszony do korzystania z Windowsa :/

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Moarc  22 September 2008 o godz. 19:58 #
Gravatar

Tak, choć GEM musi być też w kernelu. Ale skoro w nowej Mesie wywalają TTM, to znaczy, że raczej deweloperzy jądra nie skarzą nas na używanie jeno 2D bez akceleracji :D

zwiń wątek evil_core  22 September 2008 o godz. 21:43 #
Gravatar

"Skarzać" to Ciebie powinni na przymusowe dożywotnie korzystanie z aspella ;)

TTM dotad tez nie byl w jadrze, mimo iz userspace byl od dawna do niego przystosowany, o robil fallback na stary podsystem DRI, i pewnie dlugo tak zostanie.

I skad wzialem ze TTM wyalaja, DRI2 wywalaja a nie TTM

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&a…

GEM dla radeonow bedzie wrapperem wokół TTMowego sterownika :P Niektore devy obawiaja sie ze GEM jest zbyt prymitywny by moc byc zastosowany dla chocby kart nVidii, wiec tak naprawde zostaje nam tylko obserwowanie jak sytuacja sie potoczy.

zwiń wątek Moarc  23 September 2008 o godz. 15:31 #
Gravatar

"ale ossohozi? nie każdy mózi bydź tagim orthograpdghem, rzeby pisadź każdą durnodgę poprawnie" – taka jest standardowa odpowiedź

"Dzięki, już mi się myli to wszystko od ciągłego pisania poprawnie" – taka jest moja odpowiedź :p

 
 
 
zwiń wątek jellonek  23 September 2008 o godz. 9:22 #
Gravatar

a co ma opengl do odtwarzania filmow?

od tego jest xvideo, ktore akurat na tych chipsetach dziala calkiem sprawnie…

opengl to calkiem inna sprawa i niestety w tej chwili totalnie skopana…

zwiń wątek gotar  23 September 2008 o godz. 10:27 #
Gravatar

No niestety na Intelach z XV są problemy, dlatego odtwarza się filmy poprzez gl lub gl2 (tzn. w mplayerze).

zwiń wątek jellonek  23 September 2008 o godz. 10:57 #
Gravatar

no wlasnie na 965gm od kilku miesiecy uzywam XV i jest ok – choc fakt jakis pol roku temu z tym byl jeszcze problem…

z gl chyba sa znacznie wieksze problemy z tymi ukladami…

 
zwiń wątek Moarc  23 September 2008 o godz. 15:36 #
Gravatar

@gotar: A ja na XV dostaję "X11 error: BadAlloc (insufficient resources for operation)", a gl/gl2 wywala mi X-y, więc używam SDL-a tęskniąc za GEM-em w jajku.

 
zwiń wątek gotar  28 September 2008 o godz. 14:52 #
Gravatar

@jellonek – którą masz wersję sterownika, libdrm, Mesy (modułu dri), X serwera i jajka? I jaka konfiguracja karty w xorg.conf?

 
 
zwiń wątek Nightwalker  23 September 2008 o godz. 23:07 #
Gravatar

Testowałem kilka dystrybucji (Gentoo, Fedora, Debian) i vo gl, gl2, x11, xv – na każdym wyjściu filmy szarpały, eksperymentowałem z różnymi wersjami xorg, mesy kernela i sterowników intela.

Jedynie w Ubuntu przez xv nic nie szarpie, pod gl to samo co w innych dystrybucjach.

Lepsze Ubuntu niż korzystanie z Windowsa, ale i tak czuje się oszukany, pod Windowsa jest takie dobre wsparcie, że nawet World of Warcraft się nie tnie a pod Linuksem nie można obejrzeć filmu. Już nigdy więcej nie kupię żadnego produktu Intela.

 
 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia