Kategorie:
40

Microsoft przyznał się do użycia kodu GPL w narzędziu Windows 7 USB/DVD Tool

Po wcześniejszych doniesieniach w sprawie możliwego złamania licencji GPL przez Microsoft, gdzie w narzędziu Windows 7 USB/DVD Tool miał zostać użyty kod na tej licencji, Microsoft zdjął program z witryny Microsoft Store i zajął się tą sprawą.

Wczoraj, 13 listopada, na blogu Port25 pojawiła się informacja, że faktycznie, WUDT wykorzystuje fragmenty kodu objętego licencją GPL, jak donoszono wcześniej. Pracownicy koncernu twierdzą jednak, że nie było to działanie zamierzone – samo narzędzie zostało napisane przez firmę zewnętrzną, jednak obecność kodu na wolnej licencji nie została wykryta w zwykłym procesie przeglądu kodu.

Dokonano także analizy innych programów obecnych na witrynie Microsoft Store i był to jedyny taki przypadek. Dodatkowo Peter Galli, Open Source Community Manager w Microsofcie, stwierdził, że ten przypadek będzie sporą nauczką w procesie analizy kodu w korporacji.

Dążąc do zgodności z licencją GNU GPL Microsoft poinformował, że zarówno kod źródłowy oraz program w formie binarnej będą dostępne w przyszłym tygodniu.

Program Windows 7 USB/DVD Tool jest darmowym narzędziem, które pozwala na stworzenie startowych pendrive’ów lub płyt DVD z systemem Windows 7 dystrybuowanym w formie obrazów ISO.

Więcej informacji: http://port25.technet.com/archive/2009/1...gle+Reader

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

52 komentarzy

zwiń wątek quest  14 November 2009 o godz. 10:15 #
Gravatar

Trochę mi szkoda, że Microsoft postąpił w taki sposób. Oczekiwałem wypierania się, spychania odpowiedzialności, podważania ważności GPL i ogólnego zamotania.

No i przeminęło z rozrywką. :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Low Year  14 November 2009 o godz. 12:40 #
Gravatar

Oczekiwałem wypierania się, spychania odpowiedzialności, podważania ważności GPL i ogólnego zamotania.

Wystarczyło poczytać komentarze, na przykład tutaj.

Microsoft zachował się tak, jak bym sobie życzył. Inna rzecz, że zupełnie nic go to nie kosztuje ;)

 
zwiń wątek LV  14 November 2009 o godz. 21:19 #
Gravatar

A czego się wypierać? Jeden pracownik robiący małego toola poszedł na łatwiznę i zawalił sprawę, to nie była decyzja Microsoftu jako takiego.

 
zwiń wątek Kwant  15 November 2009 o godz. 13:11 #
Gravatar

MS zachował się niezwykle. Chyba wszyscy spodziewali się, wypierania, szkalowania w ostateczności usunięcia aplikacji bądź przepisania aplikacji tak, aby nie łamała GPL. I to by było zrozumiałe – przecież to był wypadek przy pracy i niecelowe łamanie GPL.

Z drugiej strony tworzy to precedens na przyszłość. Czy MS otworzy kod jakiejś większej aplikacji jak znajdzie się tam kawałek GPL? Po tej akcji wszycy będą oczekiwać takiego działania!

zwiń wątek b.YISK  15 November 2009 o godz. 22:14 #
Gravatar

Trzeba zrobić sabotaż i wysłać do pracy w Microsofcie jakiegoś GNU GPLowca, by stworzył jakiś kluczowy element systemu Windows, wykorzystując kod na GPLu.

zwiń wątek nat  15 November 2009 o godz. 22:47 #
Gravatar

MsEmacs. tylko wczesniej odchudzic i ogolic : )

 
 
zwiń wątek vshader  15 November 2009 o godz. 23:59 #
Gravatar

A może zebrałoby się kilka osób i zrobiło porządny audyt w kodach MS w poszukiwaniu GPL-owego kodu ;) Można nawet napisać do tego program :)

zwiń wątek Kwant  16 November 2009 o godz. 10:23 #
Gravatar

Z powodu braku dostępnego kodu to dość trudne. Wsteczną inżynierią, na kodzie kompilowanym niewiadomym kompilatorem (niekoniecznie jest to standardowy VS) może być ciężko porównać kody źródłowe.

W drugą stronę jest prosto, więc MS chyba nie jest tak głupi, żeby swoich kluczowych komponentów nie porównał z ogólnie dostępnymi źródłami.

 
 
 
 
zwiń wątek BoBsoN  14 November 2009 o godz. 10:38 #
Gravatar

piekło zamarzło :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Cykus  14 November 2009 o godz. 10:55 #
Gravatar

no tak… Takiej reakcji się chyba nikt nie spodziewał.

 
zwiń wątek bobycob  14 November 2009 o godz. 13:47 #
Gravatar

tym samym potwierdzili ważność GPL – do niedawna powdważali ją na każdym kroku

zwiń wątek kamo  14 November 2009 o godz. 20:09 #
Gravatar

celowa robota odsuwania siebie z grona samych podejrzanych;)

Nasz kochany M$ taki zły? STANOWCZE NIE!

To ze czesc kodu BSD jest uzyta (nieumiejętnie) w systemie to chyba nikogo nie dziwi. Pytanie dla czego rzucili sie na GPL skoro maja alternatywe od BSD?

zwiń wątek bobycob  14 November 2009 o godz. 21:09 #
Gravatar

A który z aktualnych wydań windows zawiera kod BSD?

 
zwiń wątek Noctivivans  14 November 2009 o godz. 21:17 #
Gravatar

Wszystkie? (stos TCP/IP)

 
zwiń wątek LV  14 November 2009 o godz. 21:25 #
Gravatar

Noctivivans, chyba sobie jaja robisz… W pierwszym NT, potem przepisali na całkowicie własny.

 
 
zwiń wątek nat  15 November 2009 o godz. 10:42 #
Gravatar

bobycob: nie podwazali jej waznosci, tylko potepiali stosowanie,

jako hamujace rozwoj, etc. a to roznica, np. z pktu widzenia

jakichs tam ewentualnych prawnych procydur.

 
 
 
zwiń wątek marcinsud  14 November 2009 o godz. 11:34 #
Gravatar

nie od dziś wiadomo, że 13 to liczba masonerii :) Mówię wam ms chce przejąć władzę nad światem, poprzez takie działania FSF będzie mniej czujna. :P

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek szczur0  14 November 2009 o godz. 12:10 #
Gravatar

Microsoft się zmienia ?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek ufoludek  14 November 2009 o godz. 16:55 #
Gravatar

Nie. Wykorzystali coś na jakiejś licencji, więc się do niej dostosowali. W przyszłości będą bardziej uważać.

Jako bonus np w razie stwierdzenia łamania EULA czy innych licencji MS przez jakieś osoby/grupy z okolic FLOSS będą mogli powiedzieć "my przestrzegamy waszej, wy przestrzegajcie naszej".

zwiń wątek mby7930  15 November 2009 o godz. 23:51 #
Gravatar

"Jako bonus np w razie stwierdzenia łamania EULA czy innych licencji MS przez jakieś osoby/grupy z okolic FLOSS będą mogli powiedzieć “my przestrzegamy waszej, wy przestrzegajcie naszej”."

Albo złamania któregoś z patentów MS, np. tego na "sudo", który ostatnio został im przyznany

 
 
 
zwiń wątek Iwo  14 November 2009 o godz. 13:04 #
Gravatar

czemu, nie – teraz i Linuksowcy mogą popracować nad programem do odpalania instalek Windowsa…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  14 November 2009 o godz. 13:32 #
Gravatar

dlaczego linuksowcy i w jakim celu? GPL=/=Linux

Jest wiele programów na GPL które nie mają linuksowej wersji i nigdy miec nie będą, a jednak są na GPL.

 
 
zwiń wątek lechu-mys  14 November 2009 o godz. 13:58 #
Gravatar

o kurcze… MS chyba chce coraz bardziej powielać wizerunek i postępowania firmy google…czyżby ta firma zrozumiała, że co niektórym nie przeszkadza wyłącznie jakość oprogramowania i licencja… ale również polityka… może to krok w dobrą stronę?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek sirsimon  14 November 2009 o godz. 14:26 #
Gravatar

Po prostu nie miał wyjścia. Zawalili ale zwalili na zewnętrzną firmę.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek przemoc  14 November 2009 o godz. 15:53 #
Gravatar

Zastanawiam się czy wbrew pozorom cała "afera" nie była ukartowana. Rozgłos, pozytywne rozwiązanie problemu, więc wszyscy szczęśliwi, a Microsoft punktuje. Myślę, że mogliby być do tego zdolni.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Silmethule  14 November 2009 o godz. 16:01 #
Gravatar

W sumie możliwe. To, że zwolennik Windowsa i windowsowski hacker nagle zauważy podobieństwo kodu do GPL-owego nie jest duże.

Z drugiej strony – jak ktoś zauważył – w ten sposób całkowicie uznali postanowienia GPL. Pozbawili się możliwości dyskusji i podważania tej licencji.

Tak czy siak – wygląda na to, że MS faktycznie boi się konkurencji na wolnych licencjach i stara się politykę zmienić.

zwiń wątek ufoludek  14 November 2009 o godz. 16:57 #
Gravatar

Raczej będzie mieć argument "patrzcie, jaki GPL to szajs — użyliśmy kilku linijek kodu, a musieliśmy oddać wszystko. Strzeżcie się, przedsiębiorcy!"

Plus oczywiście zyskują argument w ewentualnych dyskusjach o naruszeniu przez innych EULA/innych licencji MS.

zwiń wątek Sławek  14 November 2009 o godz. 18:05 #
Gravatar

Dobrze, że nie złamali postanowień GPL v.3 :-D . Z powodu zapisków tamtej licencji jest trochę dziwne to, że nie kontrolowali otrzymywanego kodu przyzwoicie. Może to jednak taki sposób na ucieczkę od postanowień licencyjnych/patentów(pisanie programów przez zewnętrzne firmy – mała firma zniknie z rynku – nic się nie stanie, bo paru jej pracowników znajdzie pracę u nas)?

 
zwiń wątek ufoludek  14 November 2009 o godz. 19:16 #
Gravatar

@Sławek: takiej kontroli praktycznie nie da się zrobić "przyzwoicie". W praktyce jak firma większa dostaje soft od podwykonawcy, to polega na oświadczeniu podwykonawcy mówiącym "użyłem takich a takich bibliotek zewnętrznych na takich a takich licencjach".

Mogli ewentualnie przelecieć po katalogach i zobaczyć, czy któreś z nich nie nazywają się tak samo, jak jakaś biblioteka na GPL. Jeśli jednak podwykonawca nazwał sobie ten katalog alamakota, to poziom trudności problemu znacząco się zwiększa, bo trzeba by powrzucać do google'a nazwy wszystkich plików i porównać, czy gdzieś w sieci nie ma aby jakiegoś pliku o tej samej nazwie ze zbliżoną zawartością.

A jeśli podwykonawca nie użył całej biblioteki, tylko sobie porobił copy-paste kilku funkcji, to już w ogóle sprawa robi się przewalona.

Generalnie bardzo, ale to bardzo wątpię, żeby to było świadome działanie kogokolwiek z MS.

 
zwiń wątek Magnes  14 November 2009 o godz. 22:06 #
Gravatar

Gdyby ten program był na GPLv3 nic by się przecież takiego wielkiego nie stało. Jedynie jeśli dobrze pamiętam patenty, które były w TYM KONKRETNYM PROGRAMIE używane stałyby się dostępne dla wszystkich.

 
zwiń wątek mby7930  15 November 2009 o godz. 23:54 #
Gravatar

"Raczej będzie mieć argument “patrzcie, jaki GPL to szajs — użyliśmy kilku linijek kodu, a musieliśmy oddać wszystko. Strzeżcie się, przedsiębiorcy!”"

Z taką argumentacją nie dziwota, że stronnictwo zwolenników monopoli traci grunt pod nogami, skoro sami sobie strzelają już nawet nie w przysłowiową stopę, ale w głowę.

hint: MS dokładnie tak samo chroni swój kod, jak twórcy wydający go na GPL

 
zwiń wątek ufoludek  16 November 2009 o godz. 16:50 #
Gravatar

@mby: jest drobna różnica z punktu widzenia biznesu — za kod zamknięty się płaci i nic nikomu nie trzeba dawać. W przypadku GPL jest ryzyko konieczności oddania swojej pracy konkurencji.

Jakkolwiek głupie by Ci się to nie wydawało, takie są realne obawy w firmach.

 
 
zwiń wątek trasz  16 November 2009 o godz. 12:14 #
Gravatar

@Silmethule: Przeciez Microsoft nigdy nie podwazal licencji GPL. Lepiej nawet – to wlasnie Microsoft podkreslal takie cechy licencji GPL, jak jej wirusowosc, dokladniej opisana w GPL FAQ na stronach FSF.

 
 
 
zwiń wątek xeros  14 November 2009 o godz. 16:44 #
Gravatar

No to teraz trzeba by przeanalizować kod Windowsów… zanim zrobi to Microsoft i ukryje przy okazji kolejnych poprawek :-)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek wujek_bogdan  14 November 2009 o godz. 18:52 #
Gravatar

Tak, i udostępnią Windows 7 na licencji GPL ;) )

zwiń wątek nat  15 November 2009 o godz. 20:18 #
Gravatar

ale bylby bordl! (:

 
 
 
zwiń wątek krzabr  14 November 2009 o godz. 17:09 #
Gravatar

Może sprawa jest znacznie prostsza niż myślimy ? I to jedno z posunięć ms w celu pozyskania naprawdę tęgich łbów ze świata open source ? Skoro tam się pojawił Ruby czy też nagle zbliżył się do nich De Lcaza , tak samo udostępnienie Barrelfisha na licencji bsd a Singularity na licencji akademickiej ?

MS widzi że nawet pod windą używa się wiele wolnych programów , więc widzi w tym szanse uzyskania wielu ciekawych programistów ….

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Magnes  14 November 2009 o godz. 22:08 #
Gravatar

A może to ruch oddolny. Programistom z MS nie chce się wyważać otwartych drzwi, pisać od nowa czegoś co instnieje w różnych programach GPL i woleliby użyć jakiegoś gotowca czasem.

 
 
zwiń wątek fap  15 November 2009 o godz. 13:00 #
Gravatar

Trochę poza tematem, ale zastanawia mnie jedna rzecz. Załóżmy że kiedyś pracowałem nad jakimś projektem na GPL i napisałem parę klas które rozszerzają funkcjonalność jakiegoś programu. Potem załóżmy, że zacząłem pracować w firmie i musiałem napisać identyczną funkcjonalność ale na własnościowej licencji. Mogę użyć mój kod kiedyś napisany na GPL i włączyć go do projektu zamkniętego czy jest to złamanie licencji GPL? Wydaje się jak jestem właścicielem kodu to mogę zmienić jego licencję…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek D3X  15 November 2009 o godz. 16:05 #
Gravatar

jeżeli jesteś jedynym właścicielem to możesz zmieniać licencję choćby co 5 minut. jak byli jacyś współautorzy to (przynajmniej w przypadku gpl, ale pewnie w innych też tak jest) muszą się zgodzić na zmianę

zwiń wątek D3X  15 November 2009 o godz. 16:05 #
Gravatar

*jedynym autorem

 
zwiń wątek mby7930  15 November 2009 o godz. 23:56 #
Gravatar

"jeżeli jesteś jedynym właścicielem to możesz zmieniać licencję choćby co 5 minut"

Zmieniać tak, ale nie anulować, jeżeli coś wyszło na GPL, to już na tej licencji pozostaje.

zwiń wątek bies  16 November 2009 o godz. 0:09 #
Gravatar

Bzdura. Jeśli uda Ci się zniszczyć wszystkie kopie na GPL i zaprzestaniesz dystrybucji na GPL de facto anulujesz licencję.

 
zwiń wątek bies  16 November 2009 o godz. 0:11 #
Gravatar

Choć może ,,bzdura'' to zbyt ostre słowo, peace. ;)

 
zwiń wątek mby7930  16 November 2009 o godz. 8:39 #
Gravatar

"Bzdura. Jeśli uda Ci się zniszczyć wszystkie kopie na GPL i zaprzestaniesz dystrybucji na GPL de facto anulujesz licencję"

To chyba tylko na tej samej zasadzie, jak "anulowanie długów" wraz z ich właścicielami.

 
 
zwiń wątek vshader  17 November 2009 o godz. 23:35 #
Gravatar

@fap: jeżeli już wydałeś program na GPL – pozostaje on na GPL. Nikt nie broni ci natomiast (jako właścicielowi praw autorskich) równolegle licencjonować swój kod na zupełnie innej licencji.

 
 
 
zwiń wątek sirsimon  15 November 2009 o godz. 21:46 #
Gravatar

Ludzie, chwalicie firmę, za to że dała nie swój produkt? Przecież oni go UKRADLI i nie mieli innego wyjścia, jak go upublicznić. Nie wierzcie, że to zewnętrzna firma. Ciekawe ile jeszcze rzeczy tak sobie ukradli. Ile otwartego oprogramowania wzięli za darmo bo wolno (BSD), a ile choć nie wolno (GPL) to wiedzą tylko oni.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek mby7930  15 November 2009 o godz. 23:58 #
Gravatar

Niczego oczywiście nie ukradli, ale nie wątpliwie (sami to przyznali) naruszyli tzw. prawa autorskie, coś z czym sami (podobno) szumnie walczą i określają takim jednym wieloznacznym słowem na literę "p".

 
 
zwiń wątek vshader  15 November 2009 o godz. 23:53 #
Gravatar

Moim zdaniem wyszli z sytuacji perfekcyjnie. Szczerze mówiąc to spodziewałem się raczej że napiszą sporną funkcjonalność od nowa, a oni zdecydowali się otworzyć cały program. To cieszy :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek soe  19 November 2009 o godz. 14:55 #
Gravatar

Szkoda że to tylko GPLv2 a nie GPLv3. Po złamaniu licencji GPLv3 Microsoft przekazałby wszystkie swoje patenty na rzecz otwartego oprogramowania. :D

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Ktos  10 December 2009 o godz. 10:08 #
Gravatar

Trochę to trwało, ale wreszcie jest. Tłumaczyli się tłumaczeniami i testowaniem.

Źrodła są na Codepleksie: http://wudt.codeplex.com/

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek palm  18 March 2011 o godz. 15:59 #
Gravatar

I’m impressed, I must say. Really hardly ever before do I encounter a website that is certainly equally educative and entertaining, and let me inform you, you have hit the nail about the head. Your assumed is excellent; the situation is a thing that not enough people are chatting intelligently about. I’m incredibly blissful that I stumbled through this in my hunt for one particular issue referring to this

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia