Deweloperzy projektu Mono, otwartej implementacji .NET, ogłosili dostępność wersji beta oprogramowania MonoTouch, które umożliwi pisanie aplikacji dla iPhone i iPoda Touch z użyciem platformy Mono.
Biblioteka UIKit, będąca częścią MonoTouch, odpowiada za komunikację z API iPhone wystawiając je programistom Mono. Działa już m.in. obsługa akcelerometru i wirtualnej klawiatury.
Standardowe Mono korzysta z kompilacji Just-In-Time, co nie jest zgodne z regulaminem aplikacji AppStore. Na potrzeby MonoTouch napisano więc specjalnie statyczny kompilator, który korzysta z metody Ahead-of-Time. Z natury rzeczy, eliminuje to możliwość wykorzystania dynamicznego generowania kodu (pakiet System.Reflection.Emit
).
Finalna wersja MonoTouch ma być dostępna we wrześniu. Już teraz można jednak zaaplikować online o konto deweloperskie, a także ściągnąć wtyczkę do Xcode umożliwiającą pisanie aplikacji dla iPhone w Mono.
Plany na przyszłość (wersja 2.0) zakładają m.in. konwerter z kodu Silverlight do iPhone, debugowanie w XCode oraz obsługa LINQ.