Kategorie:
40

Mozilla rośnie w siłę

Mozilla staje się powoli coraz poważniejszą siłą promującą wolne rozwiązania. To już nie tylko organizacja patronująca rozwojowi Firefoksa oraz Thunderbirda, ale także coraz bardziej liczący się gracz dla innych projektów.

Niedawno Mozilla Foundation i GNOME Foundation ogłosiły współpracę, którą rozważano już 4 lata temu (wówczas w obawie przed dominacją XAML). Na mocy tego porozumienia dojdzie w końcu do integracji GNOME z XUL i Firefoksem (nie tylko wizualnie), poza tym przedstawiciel Mozilli zasiądzie w radzie doradczej GNOME, a Fundacja Mozilla przekaże Fundacji GNOME grant w wysokości 10 tys. dolarów na poprawę uniwersalnego dostępu w ramach “GNOME Outreach Program: Accessibility”.

Mniej znany jest fakt, że Mozilla wspiera też rozwój bazy danych SQLite w ramach powołanego w grudniu razem z Symbianem “SQLite Consortium”. Doszło do tego nieco przypadkiem, w trakcie rozmów technicznych z opiekunem tej bazy, Richardem Hippem. Okazało się, że:

Wiele firm zamierzało chętnie — a nawet gorliwie — zawrzeć kontrakt na rozwój SQlite, aby spełniało ono ich potrzeby. Ale tylko nieliczne finansowały rozwój jego zasadniczych mechanizmów. Z zażenowaniem odkryłam, że Mozilla także należy do tej grupy. (…)

Gdy moje zażenowanie przeszło, spędziłam pewną ilość czasu na rozmowach z Richardem, aby zrozumieć jakie cele stawia dla SQLite i żeby zorientować się, jak najlepiej Mozilla może pomóc jemu i SQlite.

– napisała w swoim blogu przewodnicząca fundacji, Mitchell Baker.

To wszystko nie przeszkadza w głównym celu działania Fundacji. Przygotowania do wydania Firefoksa 3 idą pełną parą, Thunderbird 3 pod parasolem niedawno powołanego Mozilla Messaging także ma się pojawić bardzo szybko, Mozilla Labs eksperymentuje z Mozilla Weave (przechowywanie danych aplikacji Mozilli na serwerach w sieci), a Mozilla Prism (mechanizm uruchamiania aplikacji sieciowych jakby były zainstalowane lokalnie) można już testować dzięki odpowiedniej wtyczce do nowej wersji Firefoksa.

Więcej informacji: http://lwn.net/Articles/271795/

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

28 komentarzy

zwiń wątek Sadysta  18 March 2008 o godz. 10:50 #
Gravatar

Pogratulować sukcesu, ale FF póki co jest tak ślamazarny jak zawsze ;)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek robert  18 March 2008 o godz. 12:07 #
Gravatar

A używałeś FF3? Po zainstalowaniu byłem w szoku. Strony wyświetlały się wyraźnie szybciej. Nie twierdzę, że FF jest mało-zasobożerny, ale poczynił duże postępy.

zwiń wątek Karl  18 March 2008 o godz. 15:05 #
Gravatar

Firefox 3 wymaga gtk+ 2.10 czyli że na żadnym Debianie stable nie pójdzie.

zwiń wątek Daniel  18 March 2008 o godz. 16:18 #
Gravatar

własnie nie dawno go instalowalem, patrze a tu komunikat o za starym GTK+ :/

 
zwiń wątek jellonek  18 March 2008 o godz. 17:05 #
Gravatar

a kto przy zdrowych zmyslach uzywa tak swierzej przegladarki na systemie przeznaczonym pod serwery bussines critical?

debian stable z definicji nie nadaje sie na desktop, tak wiec nie bardzo rozumiem podejscia.

 
zwiń wątek Vogel  18 March 2008 o godz. 18:24 #
Gravatar

Uwaga techniczna: świeŻej

 
zwiń wątek jarek  18 March 2008 o godz. 23:33 #
Gravatar

Jeszcze jedna uwaga techniczna: kto w ogole uzywa

przegladarek na business critical serwerach?

 
zwiń wątek Maciej Mrozowski  19 March 2008 o godz. 1:12 #
Gravatar

pewnie Ci sami, którzy po prostu chcą mieć 'business critical' stable desktop a nie mają czasu na kompilowanie 'niekeywordowanego' Gentoo ;)

 
 
zwiń wątek tremor  18 March 2008 o godz. 19:31 #
Gravatar

Potwierdzam, FF3 rc4 śmiga aż miło. Jedyna poważna wada jak na razie – nie chce wyświetlać stron z błędnie podpisanym certyfikatem. Mam w intranecie parę takich i potrzebuję mieć do nich dostęp.

zwiń wątek abc  18 March 2008 o godz. 21:43 #
Gravatar

Do wyjątków dodaj (co najmniej od b3 jest opcja)

 
zwiń wątek tremor  19 March 2008 o godz. 9:05 #
Gravatar

Wiem, wiem. Nie da się – żeby dodać wyjątek trzeba wcisnąć 'Get Ceritficate', co powoduje ten sam błąd i przycisk 'Confirm Security Exception' jest cały czas nieaktywny.

 
zwiń wątek tremor  19 March 2008 o godz. 9:09 #
 
zwiń wątek tremor  19 March 2008 o godz. 9:12 #
Gravatar

To nie jest dobry przykład, tu akurat da się dodać wyjątek, bo błąd jest sec_error_ca_cert_invalid a nie sec_error_bad_signature.

PS. Gdzie możliwość edycji komentarzy?

 
 
 
zwiń wątek JohnyK  18 March 2008 o godz. 15:47 #
Gravatar

Ja tam nie wiem czy ślamazarny. "Przerobiłem" rpm sobie konkretnie pod mój procek i efekt mam taki, że FF2.0.12 czy jakoś tak na F8 odpala się w 2,6 sekundy i chodzi bardzo szybko (zwłaszcza po wpisaniu jako DNS adresów z OpenDNS).

zwiń wątek Sadysta  18 March 2008 o godz. 15:50 #
Gravatar

W te 2,6 sekundy odpala Ci sie świeży FF zaraz po starcie systemu?

zwiń wątek atavus  18 March 2008 o godz. 22:50 #
Gravatar

zaraz po wcisnieciu przycisku power ;p

 
zwiń wątek nat  19 March 2008 o godz. 13:07 #
Gravatar

przed : )

 
zwiń wątek JohnyK  19 March 2008 o godz. 16:49 #
Gravatar

Tak, świeży, po odpaleniu systemu. Używam F8, ext3, preload jako deamona, gnome jako środowisko.

 
 
 
 
zwiń wątek Z  18 March 2008 o godz. 11:01 #
Gravatar

Co wzbudziło jej "zażenowanie" (i do której grupy zalicza się Mozilla, do "wielu", czy do "nielicznych") – bo jakoś ciężko się dokapować?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek robert  18 March 2008 o godz. 12:05 #
Gravatar

W oryginale było embarrassment, co lepiej byłoby przetłumaczyć jako zmieszanie, zakłopotanie, skrępowanie, itd.

zwiń wątek nat  19 March 2008 o godz. 13:10 #
Gravatar

zazenowanie budza takie fajne tlumaczenia : )

 
 
 
zwiń wątek squeaky  18 March 2008 o godz. 13:29 #
Gravatar
(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek mis  18 March 2008 o godz. 19:06 #
Gravatar

Pierwszy test to porównanie do IE więc żadna konkurencja :P

2 ma trochę nieczytelny wykres. Swoją drogą bodaj na OSNews był niedawno news wg. którego to FF2 był najwolniejszą przeglądarką – wolniejszą nawet od IE. Wydaje mi się, że to trochę przekłamane, bo wolniejszej przeglądarki nie spotkałem (to są TYLKO moje SUBIEKTYWNE odczucia), ale warto by się z tym zapoznać.

-

Swoją drogą to przy otwartych kilkudziesięciu tabach FF2 działał płynniej niż Opera :)

zwiń wątek M-Z  19 March 2008 o godz. 1:18 #
Gravatar

Swoją drogą to przy otwartych kilkudziesięciu tabach FF2 działał płynniej niż Opera

A to dobre… Nie kwestionuję wyników testów Javascriptu, ale akurat reaktywność FF jest zbliżona do tragedicznej (FF 3.0b4 @ Ubuntu Hardy Alpha6).

 
 
zwiń wątek vries  19 March 2008 o godz. 19:53 #
Gravatar

Prawda, prawda, cała prawda. Ale co z tego, skoro i tak grafika wyświetla się tragicznie wolno. Inna sprawa, że Opera ma straszne problemy z interpretacją niektórych stron i przegigantyczne problemy z flashem. Mimo wszystko, póki nie powstanie w miarę dobra wtyczka integrująca pocztę w FF i tak będę używał Opery.

zwiń wątek Pablo  20 March 2008 o godz. 0:43 #
Gravatar

Jak dla mnie nie ma znaczenia czy to FF2 czy FF3, i tak sie czesto wywala (Slackware 12.0) :-( . Szczegolnie czesto gdy zamykam tab z youtube.com.

 
 
 
zwiń wątek kocio  19 March 2008 o godz. 20:34 #
Gravatar

Heh, widzę, że Gandalf też napisał mały panegiryk na temat potęgi Mozilli =} i to wcześniej niż ja:

Firefox dojrzał, kiedy wydawaliśmy 1.0, byliśmy małym projektem z grupą zapaleńców i byłych pracowników Netscape, którzy marzyli o otwartej sieci, standardach i wierzyli w to, że WWW może być czymś więcej niż HTML4.01 oferował.

Dziś jesteśmy potężną organizacją, której przewodniczy nowy CEO, i która balansuje między znanym nam modelem społecznościowego projektu i wielkim światem biznesu, marketingu, promocji. Pokazujemy jak można tworzyć projekt open source i jednocześnie mieć nowoczesny model PR, efektywnie komunikować się z mediami, odpowiedzialnie współtworzyć standardy, być równorzędnym partnerem dla największych graczy rynku IT, a z drugiej strony robiąc to wszystko pozostać otwartą grupą pasjonatów, których łączą idee.

http://diary.braniecki.net/2008/03/13/firefox-exp…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Reasilva  21 March 2008 o godz. 20:45 #
Gravatar

Mozilla Prism, czyli jak po 10 latach odkryć, że Java Web Start jest dobrym wynalazkiem… Ciekawe czy w wydaniu mozilli też wystarczy 15 linijek XML-a, żeby "uruchomić zdalny program tak jak lokalny".

Swoją drogą cóż za nowatorskie osiągnięcie MF.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia