Artykuł sponsorowany
Dostosowanie charakteru materiałów reklamowych do grupy odbiorców to prawdziwa sztuka. Liczy się tu nie tylko treść i oprawa graficzna, ale także sam nośnik reklamy, w tym powierzchnia, na której zostanie ona wydrukowana. Poniżej przedstawiamy przegląd najczęściej używanych materiałów reklamowych oraz podpowiedzi, na czym będą się najlepiej prezentowały.
Druk wielkoformatowy – reklama przyciągająca uwagę
Tego typu wydruki znamy wszyscy – stały się one niemal obowiązkowym elementem przestrzeni miejskiej. Reklama dużego formatu sprawdza się zarówno w wersji outdoor, jak billboardy, szyldy i logotypy przestrzenne, jak i wewnątrz pomieszczeń, w formie standów, rollupów czy prezenterów. Przy umiejętnym wykorzystaniu druku formatowego, w którym specjalizuje się sprawdzona drukarnia, każdą przestrzeń można otworzyć na satysfakcjonujące spotkanie z klientem.
Ale do pełni sukcesu potrzebny tu będzie przede wszystkim dobór odpowiedniego podłoża druku do informacji, którą chcemy zapisać w umysłach konsumentów. Jednego typu efekt osiągniemy na podłożu twardym, innego z kolei na papierze billboardowym czy ploterach banerowych. Na szczęście mocną stroną kampanii reklamowych jest ich wielotorowość – nie warto rezygnować z jakiejś formy przekazu, gdy można wykorzystać je wszystkie!
Twarde podłoża reklamowe – co do nich należy?
Najpopularniejsze rodzaje podłoży twardych powstają z płyt PVC, twardej i spienionej, plexi, płyty DIBOND czy Stadur. Zakres drukowanych na nich treści reklamowych może być praktycznie nieograniczony. Od logotypów i szyldów, poprzez dekoracje stoisk targowych i sklepowych, aż po niewielkie gadżety promocyjne w rodzaju zawieszek czy przypinek. Poprzez wykorzystanie tych materiałów powstaje reklama trwała, o nasyconych, dobrze odwzorowanych kolorach i precyzyjnych kształtach. Ich minusem, zwłaszcza dla małych biznesów, jest z pewnością cena – w tego rodzaju reklamę wielkoformatową trzeba najczęściej sporo zainwestować. Warto jednak pamiętać, że inwestycja ta znacząco zwiększa widoczność firmy w przestrzeni publicznej. Co więcej, jeśli wykorzystamy przekonujący, przemyślany design reklamy, przykładowo w obrębie szyldu, mamy szansę na stałe zapaść w pamięć konsumentom.
Banery, billboardy, folie – na czym są drukowane?
Typowy dla billboardów papier BlueBack różni się znacznie od zwykłego papieru do wydruków. Ten specjalistyczny, powlekany papier został stworzony z uwzględnieniem odporności na temperaturę, promieniowanie UV i zmienną pogodę. Właśnie dlatego billboardy nie blakną tak szybko, a ich zmianę trzeba powierzyć specjalistom.
Jeśli chodzi o bannery, drukowane są one na ploterach rolowych, a podłożem jest tu na ogół specjalna tkanina poliestrowa lub siatka winylowa. W przeciwieństwie do druku billboardowego, ten rodzaj materiału umożliwia uzyskanie obrazu o większej rozdzielczości, który może być oglądany również z bliska.
Druk na folii znajduje szerokie zastosowanie w wielu typach reklamy. Często obraz przenoszony jest tu techniką transferową, dzięki czemu jest niezwykle wierny oryginalnemu designowi. Folie używane w reklamie mogą być częściowo lub całkowicie przezroczyste, a przy tym samoprzylepne. Sprawia to, że łatwo ozdobić nimi witrynę sklepową, samochód lub szybę zakładu usługowego.
Reklama mniejszego formatu – papier nie taki zwykły
W krótkim zarysie materiałów do druku wielkoformatowego nie udało nam się bez wątpienia wyczerpać tego złożonego tematu – możliwości jest po prostu zbyt wiele. Ale to jeszcze nie koniec, czas na inne formy reklamy, takie jak ulotki, mniejsze plakaty, broszury, naklejki, wizytówki, notesy i szereg gadżetów promocyjnych.
Wiele z nich zwyczajowo drukowanych jest na papierze, ale prawie zawsze różni się on znacznie od tradycyjnego papieru do pisania. Zarówno ulotki, jak i katalogi czy plakaty najlepiej prezentują się na papierze kredowym, w zależności od potrzeby w wersji błyszczącej lub matowej. Papier kredowy o wyższej gramaturze jest odpowiedni dla projektów, gdzie liczy się sztywniejsze podłoże, natomiast elementy, które powinny się łatwo zginać, muszą mieć niższą gramaturę.
A co oprócz papieru? Najlepsze możliwości doradzi z pewnością profesjonalna drukarnia Kraków daje w tym zakresie wiele możliwości. Przykładowo, zamiast papieru uniwersalnie stosowana jest folia samoprzylepna. Naklejki stanowią wyjątkowo efektywną i niedrogą formę reklamy, przydatną w poszerzaniu świadomości marki, a także przy różnego typu akcjach okolicznościowych. Obecnie spotykamy też często druk na gadżetach z tworzywa, drewna, a nawet metalu. Tkaniny i płótna także znajdą swoje zastosowanie w innowacyjnej kampanii.
Jak wybrać właściwe podłoże do druku reklamowego?
Jeżeli nie mamy pewności, jak przejść od momentu stworzenia projektu do gotowych materiałów reklamowych, najlepiej zdać się tutaj na doświadczenie zaufanej drukarni. Nie każde podłoże, które wydaje się odpowiednie na pierwszy rzut oka, będzie komponowało się z każdym projektem.
Co więcej, osobom bez przygotowania poligraficznego trudno jest uświadomić sobie wszystkie słabe i mocne strony danego materiału. Dlatego też przydatna w takiej sytuacji okazuje się lista pytań, które możemy zadać pracownikom drukarni, by razem wyłonić najlepszy materiał. Dzięki temu zyskamy pewność, że naszej kampanii nie zniweczy łatwy do uniknięcia błąd techniczny.