Jak pisze na blogu Kultura 2.0 Alek Tarkowski, Uniwersytet Warszawski wprowadzi w przyszłym roku akademickim 4 godziny zajęć pod nazwą “Podstawy ochrony własności intelektualnej”. Zajęcia będą obowiązkowe dla wszystkich rodzajów studiów.
Uniwersytet najwyraźniej próbuje w ten prosty sposób “odfajkować” praktyczny problem prawa autorskiego w życiu studentów:
Przewidywanym efektem odbytych przez studentów szkoleń z podstaw ochrony własności intelektualnej jest zmniejszenie się liczby plagiatów prac oddawanych przez studentów na zaliczenie oraz innych wykroczeń z tytułu łamania praw autorskich oraz zwiększenie liczby studentów zainteresowanych ochroną własnych pomysłów poprzez kontakt z odpowiednimi jednostkami w uczelni.
Widać jeszcze za wcześnie na szerszą refleksję nad znaczeniem prawa autorskiego w rozwoju kultury, także naukowej — nie mówiąc już o tzw. edukacji medialnej.
W tej sytuacji warto przyjrzeć się komiksowi “Bound by law?”, wydanemu w 2006 przez kadrę amerykańskiej uczelni Duke University School of Law i dostępnemu na licencji CC BY-NC-SA 2.5. Komiks w lapidarny i nieco zabawny sposób przedstawia problemy, jakie sprawia zbyt restrykcyjne prawo autorskie, na przykładzie próby nakręcenia filmu dokumentalnego. Głównym bohaterem utworu jest jednak domena publiczna, a to pojęcie z pewnością warto przybliżyć polskim studentom (i oczywiście nie tylko im).
Autorzy oparli się na prawie własnego kraju, ale zachęcają do tworzenia zlokalizowanych wersji, a także ułatwiają przygotowanie tłumaczeń. Materiał edukacyjny z obrazkami może się wydać polskiej uczelni mało poważny, ale kto wie — może dzięki niemu kiedyś doczekamy się także u nas bardziej rozwiniętej refleksji nad rolą prawa autorskiego?