Jak pokazują dane statystyczne państw o wysokim stopniu rozwoju oraz ogólne doświadczenia związane z analizą rynku, jedną z najważniejszych ról w gospodarkach krajowych niemal bez wyjątku odgrywają małe i średnie przedsiębiorstwa (które w dalszej części artykułu będziemy określać pochodzącym z języka angielskiego skrótem SME – small and medium enterprises).
Znaczenie SME jest o tyle istotne, że w odróżnieniu od wielkich korporacji i gigantycznych spółek małe firmy cechują się olbrzymią elastycznością, zdolnością do adaptowania się do szybko zmieniających się warunków w danej branży oraz wypełnianiem pojawiających się regularnie nisz rynkowych. Bez cienia przesady można więc stwierdzić, że są one rzeczywistym mechanizmem napędzającym gospodarkę, a wysoka liczba SME oraz ich potencjał może stanowić jedno ze źródeł wzrostu gospodarczego.
Spójrzmy dla przykładu na Wielką Brytanię, która stanowić może zapewne najbardziej dobitny przykład znaczenia SME – otóż przedsiębiorstwa liczące sobie mniej niż 9 pracowników uznawane jako małe oraz takie, które zatrudniają mniej, niż 250 osób, traktowane jako średnie stanowią aż 99% wszystkich przedsiębiorstw istniejących w Wielkiej Brytanii, a ich łączna liczba przekracza 5,2 miliona. W Polsce wskaźnik ten nie jest aż tak ekstremalny, niemniej jednak SME stanowią około 78% procent wszystkich firm działających na terenie naszego kraju, co również stanowi niezwykle istotną część gospodarki naszego kraju.
Z jakimi najczęściej problemami muszą borykać się SME?
Oczywiście nie sposób tutaj wymienić wszystkich lokalnych problemów wynikających na przykład ze specyfiki rynku, na jakim działa dane przedsiębiorstwo, skupimy się zatem na najbardziej typowych kwestiach nękających przedsiębiorców z kategorii SME, szczególnie tych działających w branży online. Można je podzielić na kilka podstawowych grup – będą to problemy natury prawnej, związane z operacjami finansowymi oraz biurokracja. Oczywiście można także wymienić kilka lub kilkanaście innych typowych utrudnień spotykanych w funkcjonowaniu SME, ale trzy powyższe kategorie naszym zdaniem stanowią największy problem podczas rywalizacji z wielkimi korporacjami o swoją część rynku.
Kwestia przepisów prawnych
Zapewne najbardziej dotkliwe problemy dla SME wiążą się z kwestiami prawnymi. I nie chodzi tutaj wyłącznie o mniej lub bardziej skomplikowane przepisy regulujące różne aspekty działalności, ale przede wszystkim o popularne na rynkach wielu krajów ulgi lub wręcz zwolnienia podatkowe dla wielkich firm lub przedsiębiorstw państwowych. Różnego rodzaju zwolnienia z podatków lub ulgi przyznawane z budżetu centralnego lub zewnętrznych źródeł finansowania rzecz jasna stawiają wielkie korporacje w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do nawet najbardziej prężnych SME, które na takie wsparcie zewnętrzne raczej nie mogą liczyć w żadnym przypadku.
Przykładem takiego stanu rzeczy może być powszechne w naszym kraju oferowanie ulg dla wielkich sieci supermarketów, co ułatwia im stopniowe wypieranie z rynku lokalnych sklepów lub małych sieci handlowych, o zasięgu regionalnym.
Na szczęście rządy różnych krajów, w tym i naszego oferują różnego rodzaju programy wsparcia dla SME, na przykład w Polsce dostępna jest ulga o nazwie de minimis, pozwalającej na jednokrotne dokonanie odpisu amortyzacyjnego na kwotę do 50 000 euro. Dostępny jest także szereg programów rządowych mających na celu wspieranie rozwoju SME, jak np. Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, czy też Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
Operacje finansowe
Specyfika działalności wielu SME w dzisiejszych realiach opiera się o intensywne wykorzystywanie Internetu oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych w różnych krajach Europy i świata. Jednym z poważniejszych problemów w tej kwestii są wysokie opłaty za realizowanie tradycyjnych przelewów bankowych oraz długi czas ich realizacji. Staje się to szczególnie dotkliwe właśnie dla SME, dla których niejednokrotnie szybka realizacja transakcji finansowej staje się swoistym być-albo-nie-być, a koszty z tym związane mogą stanowić spore obciążenie dla budżetu.
Z tego też powodu SME często wykorzystują nowoczesne rozwiązania, jak na przykład usługi oferowane przez TransferGo, obejmujące błyskawiczne transakcje finansowe w krajach praktycznie całej Europy, a także Australii, Kanady oraz USA, gdzie realizacja przelewu kosztuje 99 pensów i trwa jedynie 24 godziny. Taka możliwość pozwala SME być o krok przed wielkimi przedsiębiorstwami, korzystającymi wciąż z tradycyjnych usług bankowych.
Biurokracja
Rozbudowane do granic absurdu procedury biurokratyczne potrafią znacząco utrudnić funkcjonowanie firm z kategorii SME, nie mają one bowiem wolnych zasobów, które mogą przeznaczyć na realizowanie wymogów stawianych przez biurokrację. Wystarczy tutaj wspomnieć tylko o całych rozległych działach prawnych wielkich korporacji, których zadaniem jest realizowanie wymogów biurokratycznych i prawnych, z przyczyn oczywistych firmy typu SME, szczególnie te najmniejsze, nie mogą sobie pozwolić na taki luksus.
A moloch biurokracji jest w stanie bardzo skutecznie skrępować poczynania nawet najbardziej ambitnej firmy, doskonale radzącej sobie w nowoczesnych branżach, jak na przykład technologiach finansowych.