Kategorie:
51

Natywne Chromium już dostępne dla Linuksa!

Można już testować pod Linuksem pierwszą wersję roboczą przeglądarki Chromium czyli odpowiednika Google Chrome dla systemów alternatywnych.

Przeglądarce już teraz nie można odmówić niesamowitej szybkości. Program startuje niemal bez żadnego opóźnienia! W porównaniu do Firefoksa z którego korzystam na co dzień czy Opery jest to niewiarygodny postęp. Sprawdziłem też, że Chromium już teraz przechodzi bardzo dobrze test Acid3, który jest męczarnią dla wielu konkurencyjnych przeglądarek. Złośliwi powiedzą, że czemu ma długo startować, skoro właściwie nie ma żadnych dodatkowych funkcji. Jest to dobry argument jednak należy zauważyć, że już teraz można bardzo sprawnie przeglądać strony i jest to dobry punkt wyjściowy do wprowadzania kolejnych funkcji.

Było zatem trochę o zaletach, przejdźmy do wad, których niestety też nie brakuje. Właściwie to na tym etapie rozwoju programu nie powinno się krytykować jego błędów gdyż jest oczywistym, że ma ich mnóstwo. Jak sami twórcy mówią program nie jest jeszcze przeznaczony do codziennego użytku:

The package is still a work-in-progress, so is Chromium, please be patient. FAQ: no native 64bit debs planed for now. The amd64 package is using ia32-libs.

O tym, że nie da się z nim dłużej wytrzymać decyduje brak funkcji takich jak chociażby przeglądanie w kartach czy dodawanie do zakładek. Do testów jednak program nadaje się idealnie.

O tym jak zainstalować program w Ubuntu przeczytacie tutaj.

Więcej informacji: http://www.ubucentrum.net/2009/03/instal...buntu.html

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

69 komentarzy

zwiń wątek nie_sTrasz (Dee)  15 marca 2009 o godz. 13:53 #
Gravatar

Jeśli faktycznie jest tak cudownie to wygląda na to, że mamy w tej kwestii rewolucję. Teraz niech tylko doklepią GUI i jakiś silnik rozszerzeń i rezygnuję z Firefoksa, który od dłuższego czasu coraz bardziej mnie drażni.

Interesuje mnie tylko jedna kwestia – czyj to w końcu kod? Czy deweloperami jest jakaś niezależna od Google grupa hakerów? Czy będą łaty blokujące szpiegowską działalność przeglądarki? Qt czy GTK?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek sprae  15 marca 2009 o godz. 21:41 #
Gravatar

GTK

zwiń wątek okidoki  17 marca 2009 o godz. 8:56 #
Gravatar

W qt jest fajna arora. Ciekawe, która działa szybciej. Firefox na prawdę szybciej działa przez wine!

 
 
 
zwiń wątek tom  15 marca 2009 o godz. 14:03 #
Gravatar

Proponuję odpalić sobie urlsnarf przed odpaleniem programu… Ja jednak podziękuję za taką przeglądarkę, która śledzi każdy klik w pasku adresu…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek LV  16 marca 2009 o godz. 0:00 #
Gravatar

Aktualnie każda nowoczesna przeglądarka ma zaimplementowaną ochronę przed phishingiem. Trzymanie bazy adresów lokalnie nie ma sensu – musiałaby być aktualizowana codziennie. Czy Chrome, Opera czy FF (ew. nowe IE) odwołują się do swoich serwerów w celu sprawdzenia czy nieznana domena nie jest niebezpieczna. Jak myślisz, co Chrome robi?

zwiń wątek tom  16 marca 2009 o godz. 10:40 #
Gravatar

Ale chrome nie wysyła pojedynczego adresu po kliknięciu w enter, ale wysyła w URL-u każdy wprowadzony znak. Coś jakby live search na stronie googlowej, ale nic się nie wyświetla jako wynik wyszukiwania. Myślałem, że w preferencjach to wyłącze, lecz one nie działały – tzn. okno się nie wyświetlało. Tak, wiem to jeszcze beta-coś tam…

zwiń wątek J  16 marca 2009 o godz. 11:26 #
Gravatar

> Ja jednak podziękuję za taką przeglądarkę,

> która śledzi każdy klik w pasku adresu…

i

> Myślałem, że w preferencjach to wyłącze,

> lecz one nie działały – tzn. okno się

> nie wyświetlało. Tak, wiem to jeszcze

> beta-coś tam…

Popracuj nad spójnością wypowiedzi. Deweloperzy chromium odradzając wyrabiania sobie jakichkolwiek opinii o chromium nt obecnych buildów. Więc, albo nie używasz bo to wczesna alfa ze względu na braki, albo używasz akceptując te braki.

Nie powinieneś mówić, "nigdy tego nie użyję więcej bo teraz ma braki".

 
zwiń wątek XpT  16 marca 2009 o godz. 17:07 #
Gravatar

A nt jakich innych buildów ma sobie wyrabiać zdanie na podstawie tych buildów?

 
zwiń wątek J  17 marca 2009 o godz. 0:29 #
Gravatar

Nie rozumiem pytania.

 
 
 
zwiń wątek mmalek  16 marca 2009 o godz. 13:24 #
Gravatar

Jak cię to drażni, to skompiluj sobie Chromium bez tej funkcji. Żaden problem, bo Chromium jest open source.

 
 
zwiń wątek megaloman  15 marca 2009 o godz. 14:12 #
Gravatar

Adrian, świetnie że publikujesz tu wiadomości, ale pamiętaj, że świat linuksa, to nie tylko Ubuntu – jeśli piszesz na temat chromium, daj link do strony projektu / źródeł, które mogą użyć wszyscy.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  15 marca 2009 o godz. 14:53 #
Gravatar

@megaloman: uwazasz, ze ten, kto nie na Ubuntu to do projektu

sie nie dokopie? ja bym uwazal odwrotnie, szczegolnie po tych

placzach, ze skajpa spaczkowanego nie ma… : )

zwiń wątek tomacaster  15 marca 2009 o godz. 16:01 #
Gravatar

Ty chyba czegos nie rozumiesz, prawda?

zwiń wątek nat  15 marca 2009 o godz. 16:28 #
Gravatar

wielu rzeczy.

 
 
zwiń wątek Maciej Piechotka  15 marca 2009 o godz. 16:33 #
Gravatar

Ale taka strona to podstawa do 'więcej informacji'. Bardziej w każdym razie niż ubucentrum.net.

zwiń wątek nat  15 marca 2009 o godz. 16:56 #
Gravatar

tworca Ubucentrum jest autorem newsa, jego prawo

dac ten sam link w "opisie instalacji" i "wiecej

informacji" ; ) ja bym na odczepnego jakies

wyszukiwanie w googlach zapodal. albo sam to

znalazl… [nasz komputer szuka.. wybiera...]

proszsz…

http://dev.chromium.org/developers/how-tos/get-th

 
zwiń wątek amigib  15 marca 2009 o godz. 17:08 #
Gravatar

600 mb żródeł!? ale jajca

 
zwiń wątek nat  15 marca 2009 o godz. 17:13 #
Gravatar

nie wiem, nie sciagalem tego… ja mam FF i calkiem

mi z tym dobrze…

jesli ten link jest do kitu, to prosze go wyciac, jesli

mozna.

 
zwiń wątek nat  15 marca 2009 o godz. 17:22 #
Gravatar

@amiglib: tak, 577, na tyle, na ile pozwala mi moja

znajomosc angielskiego, jest to kod zrodlowy Chromium.

moze zapomnieli spakowac, albo dodali pliki z zerami,

albo moze jakis swoj cache z "wlasciwymi" stronami do

wyszukania rozprowadzaja ; )

 
zwiń wątek Maciej Piechotka  16 marca 2009 o godz. 11:13 #
Gravatar

"tworca Ubucentrum jest autorem newsa, jego prawo

dac ten sam link w “opisie instalacji” i “wiecej

informacji” ; )"

Gdyby to był news o paczce dla Ubuntu przygotowanej przez autora to zgoda. Ale "Więcej informacji" to dla mnie 'coś w rodzaju' bibliografii.

 
zwiń wątek nat  16 marca 2009 o godz. 11:25 #
Gravatar

zgoda, ale podtrzymuję — jego prawo tak napisać. i nie

zwracać uwagi na krytyczne głosy też…

a opinię o newsie i niektórych reperkusjach tutaj

zostawiam dla siebie, bo minusami coś za bardzo grozi. : )

 
 
zwiń wątek MichalK  15 marca 2009 o godz. 19:21 #
Gravatar

Jak niema jak jest?

 
 
 
zwiń wątek witek  15 marca 2009 o godz. 17:30 #
Gravatar

Po wejściu na tą stronę Kasperski wyświetlił komunikat:

2009-03-15 17:22:45 Zabroniono: *.blogspot.com/* Firefox http://3.bp.blogspot.com/_Hht7VZ29XgM/SbzVSE6Y0nI… Bazy danych

Korzystam z Windowsa, ale mam w kanałach linuxnews.pl.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  16 marca 2009 o godz. 8:36 #
Gravatar

Korzystam z Windowsa, ale mam w kanałach linuxnews.pl.

przyjmij wyrazy współczucia.

 
 
zwiń wątek szczerydobolu  15 marca 2009 o godz. 18:47 #
Gravatar

Niewiedziałem że istnieją przeglądarki szybsze niż Firefox na linuxie.

Ohh zapomniałem o firefoxie na windowsie, chrome, IE7 i tryliardzie szybszych.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek XpT  16 marca 2009 o godz. 17:15 #
Gravatar

IE7 właśnie udała się ta nielicha sztuka i działa gorzej nawet od Fx pod Linuksem.

 
 
zwiń wątek vf  15 marca 2009 o godz. 19:11 #
Gravatar

A u mnie najnowsza paczka z tego repozytorium na Ubuntu uruchamia się ale nie nie pokazuje stron www.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek tobaj  16 marca 2009 o godz. 23:00 #
Gravatar

U mnie to samo na Ubuntu Jaunty alpha6. Odpala się piorunem, ale nie chce wyświetlać żadnych stron. Jednak z informacji na pasku stanu wygląda na to, że je ładuje.

 
 
zwiń wątek Dragonex  15 marca 2009 o godz. 19:31 #
Gravatar

Oni do tych źródeł wepchali sourcesy kerneli od wersji 2.6.11 czy co? Jak na przeglądarkę z taką ilością funkcji to z wielkością źródeł firefox bije o 4 głowy.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek mith  16 marca 2009 o godz. 16:35 #
Gravatar

To mogłoby być całe livecd z tą przeglądarką…

…gdybym nie wiedział, że nie jest ;)

 
 
zwiń wątek slepiec  15 marca 2009 o godz. 19:38 #
Gravatar

poczekam na paczkę w repo Aur,

ale w sumie bardziej chciałbym natywne Safari

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek zarazek  16 marca 2009 o godz. 22:55 #
Gravatar

A ja IE 6

 
 
zwiń wątek Bananikus  15 marca 2009 o godz. 19:41 #
Gravatar

Rotfl. Źródła Arory o podobnej funkcjonalności zajmują 746KB, a to 575MB. Jak ktoś się skusi na pobranie tych źródeł to niech napisze co w tym siedzi. :)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Bananikus  15 marca 2009 o godz. 19:43 #
Gravatar

Żeby nie było nieścisłości to qt potrzebne do działania tej przeglądarki zajmuje jakieś 9mb, no ale różnica dalej jest przytłaczająca. Do tego arora obsługuje karty. :)

zwiń wątek mby7930  16 marca 2009 o godz. 8:45 #
Gravatar

"qt potrzebne do działania tej przeglądarki"

Można prosić o wyjaśnienie. Co to za "qt"?

zwiń wątek nat  16 marca 2009 o godz. 9:09 #
Gravatar

ls -R | grep qt nie daje pustego wyniku…

ale rozumiem z poprzednich narzekan, ze "niestety"

jest w GTK…

 
 
 
zwiń wątek nat  16 marca 2009 o godz. 9:06 #
Gravatar

mowisz i masz, kto ciekaw, prosze:

rozpakowanie z 4 min, cd chr*, ls -R > chromium.txt

do wziecia tu http://www.fuw.edu.pl/~nat/chromium.txt

 
 
zwiń wątek marcinsud  15 marca 2009 o godz. 19:49 #
Gravatar

tytuł newsa przesadzony moim zdaniem, bo chromium już od jakiegoś czasu jest. O ile się nie mylę paczki już w grudniu były.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Graffi  15 marca 2009 o godz. 20:22 #
Gravatar

ale lipa… to ubuntowe jest tylko 32 bitowe…

to się ktoś o super repo pokusił,

wersja skompilowanana pod ADM64 i tak ciągnie "ia32-libs" :P

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek iria  15 marca 2009 o godz. 21:48 #
Gravatar

Nie zadałeś sobie nawet trudu, by przeczytać news do końca? :>

zwiń wątek Graffi  15 marca 2009 o godz. 21:54 #
Gravatar

przeczytałem, ale czy to zmienia fakt że paczka amd64 jest 32 bitowa?

zwiń wątek iria  15 marca 2009 o godz. 22:53 #
Gravatar

Nie zmienia. Ale oni właśnie to napisali, a Ty się zachowujesz jakbyś odkrył spisek.

 
zwiń wątek nat  16 marca 2009 o godz. 9:16 #
Gravatar

sytuacja jest chyba analogiczna do tej z OO.o do

niedawna przynajmniej (wersja ok. 2.4)? nazwa pliku

z paczka dla Ubuntu na amd64 miala w sobie "x86_64",

ale OO.o wymagalo lib32 i bylo skompilowane "pod" 32bit.

 
 
 
 
zwiń wątek looonger  15 marca 2009 o godz. 21:16 #
Gravatar

Po pierwsze – nie dla Linuksa, tylko dla jednej z jego dystrybucji

Po drugie – czym tu się podniecać? Są już znacznie lepsze przeglądarki na Linuksa

Po trzecie – nie lubię z Microsoft i Google (są siebie warci)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  16 marca 2009 o godz. 9:32 #
Gravatar

porownanie MS z Google to przegiecie…

zwiń wątek Sparrow1  16 marca 2009 o godz. 9:49 #
Gravatar

Dlaczego? Strategię biznesową mają podobną – wykup małego, zapakuj jako swoje. Różnią się tylko tym, że MS w ostatnim kroku mówi sprzedaj, a Google mówi rozdaj. Nie żebym miał coś przeciwko, tak działa dzisiejszy świat i nie ma sensu się na niego obrażać. Ale wydaje mi się, że Google wie o wielu z nas więcej niż my sami. I moim zdaniem jest to zagrożenie. Zwłaszcza dla nieświadomych. Sorry za dygresję nie na temat. ;-)

zwiń wątek nat  16 marca 2009 o godz. 10:49 #
Gravatar

sprzedaj vs rozdaj to jedno, jeszcze warto pamietac

o polityce "standardow". tu Microsoftu nie przebije

nikt.

 
zwiń wątek Fenriz  16 marca 2009 o godz. 14:36 #
Gravatar

…warto pamietac

o polityce “standardow”…

Pamiętamy…"Embrace, extend and extinguish".

 
 
 
zwiń wątek Kruk  16 marca 2009 o godz. 21:06 #
Gravatar

Nie tylko dla jednej. Np u mnie w Debianie też działa z paczki dla Ubu. ;)

 
 
zwiń wątek Ozzy  15 marca 2009 o godz. 21:42 #
Gravatar

Istnieje już inny projekt o tej samej nazwie http://chromium.sourceforge.net/ , czy nie zachodzi tu konflikt?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  16 marca 2009 o godz. 8:35 #
Gravatar

tak, bylo cos takiego. z jakiegos live cd pamietam

tez fps o nazwie Chromium. mysle, ze Google zalagodzi

wszystkie konflikty, o ile ktokolwiek bedzie mial

jakiekolwiek watpliwosci…

 
zwiń wątek Magnes  16 marca 2009 o godz. 10:30 #
Gravatar

O mało tego nie zainstalowałem zresztą, bo leży w repozytorium obok przeglądarki. :P

zwiń wątek nat  16 marca 2009 o godz. 14:22 #
Gravatar

ale odlozyles z powrotem na miejsce? :)

 
 
 
zwiń wątek Mr.Rant  16 marca 2009 o godz. 0:32 #
Gravatar

A to zrodla zaduzo zajmuja, a to w gtk napisane, a to nie ma wersji 64 bitowej… a to ktos inny wolal by natywne safari… a to cos jeszcze… czy spoleczenstwo linuxa w polsce potrafi juz tylko narzekac jak to jest zle ? Jesli jestescie tak zadufani i zgorzgniali po prostu kupcie sobie jeden z drugim po macbooku i przestancie narzekac wreszcie na oprogramowanie za ktore i tak i tak nie placicie i zacznijci narzekac na oprogramowanie ktore w zasdzie nie sprawia zadnych problemow na poziomie funckonalnym i jest zlozone z tych samych komponentow co caly ten linux jako dystrybucja (w sensie historycznym oraz w odniesieniu do wielu kluczowych aplikacji systemowych takich jak samba, apache, cups, server ftp, ssh, powloka systemowa itd itd mozna by wymieniac), bo jesli narzekanie na oprogramowanie za ktore nie placicie ani grosza to jedyne co potraficie dac w zamian, to moze czas powaznie przemyslec swoja postawe bo chyba nie o to chodzilo w calym tym Open Source.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Thar  16 marca 2009 o godz. 1:36 #
Gravatar

Znaczy proponujesz postawienie znaku równości między "darmowe oprogramowanie" a "dobre oprogramowanie"?

Huh…?

 
zwiń wątek karakar  16 marca 2009 o godz. 8:28 #
Gravatar

Open Source chodzi tylko o to, że źródła są otwarte. Raczej chodziło ci o wolne oprogramowanie.

zwiń wątek FrankiMC  16 marca 2009 o godz. 14:07 #
Gravatar

Ja tam wolę szybkie oprogramowanie :)

 
 
 
zwiń wątek mmalek  16 marca 2009 o godz. 13:32 #
Gravatar

Czy autor newsa przeczytał stronę informacyjną otwierającą się po uruchomieniu przeglądarki?

Blogging about it is not helpful:

Chromium's problem is not a lack of media attention, but an excess of it. Coverage encourages people to try it out in this incomplete state which only creates negative first impressions. Also, dealing with misunderstandings/questions etc only distracts the team from the job of improving it.

Tytuł "Natywne Chromium już dostępne dla Linuksa!" z pewnością nie sugeruje, że przeglądarka jest jeszcze w bardzo wczesnym stadium budowy. No i jeszcze opisanie sposobu instalacji na stronie ubucentrum, którą odwiedza z pewnością wielu nie-geeków (którzy będą później narzekać, że nie działa, że fe, że be i w ogóle zło, mrok i Czarnobyl, bo nie będzie im się chciało czytać).

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  16 marca 2009 o godz. 14:17 #
Gravatar

swiete slowa.

 
 
zwiń wątek buck  16 marca 2009 o godz. 14:20 #
Gravatar

Tak, tytuł niestety niczego nie sugeruje.

Dziś na gazeta.pl też pojawił się news o pojawieniu się najnowszej opery Opera Turbo… i po tytule ani po treści nie było widać, że to wersja "alfa 1".

Co do chromium, może wieczorem ściągnę, choćby te 600mb i jak się skompiluje bez większych problemów to przetestuję i napiszę coś o tej przeglądarce. W sumie będzie to dla mnie premiera, bo jako, że window$a w ogóle nie używam ani prywatnie ani służbowo to nie miałem jeszcze styczności z przeglądarką google'a.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek marcinsud  16 marca 2009 o godz. 16:24 #
Gravatar

i mieć nie będziesz, bo poza silnikiem nie widzę podobieństw, a jak chcesz silnik to zainstaluj midori, albo arore, mniej straconego czasu.

 
zwiń wątek gsfvvfs  16 marca 2009 o godz. 16:37 #
Gravatar

uruchomiłem ten ubuntowy build w mandrivie, musiałem tylko porobić linki do bibliotek, bo mają jakieś dziwne dodatkowe rozszerzenia .0d albo .1d

zwiń wątek matiit  16 marca 2009 o godz. 21:00 #
Gravatar

i?

 
 
 
zwiń wątek jacekpoplawski  17 marca 2009 o godz. 17:46 #
Gravatar

Co to są "systemy alternatywne"?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  23 marca 2009 o godz. 11:08 #
Gravatar

dla autora newsa pewnie non-windows :)

 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia