Jakkolwiek zapowiadana — i zrealizowana zgodnie z planem — wieść o uwolnieniu kodeka VP8 wywołała entuzjazm zwolenników wolnych formatów, to nie jest prawdą, że Theora już schodzi ze sceny. Naturalnie rozwijają się też pozostałe elementy rodziny Ogg.
Dokładnie na dzień przed publicznym uwolnieniem VP8 Monty, główny deweloper Xiph.org, opublikował kolejny wpis omawiający rozwój Theory.
Oba kodeki mają wspólne korzenie — Theora wywodzi się bezpośrednio z kodeka VP3, którego dalszym następcą jest także VP8. Ekipa Xiph.org postawiła na stopniowe ulepszanie jakości w ramach wytyczonych przez format. W najnowszej gałęzi Ptalarbvorm nadal cyzelowana jest ostrość obrazu, zmniejszanie szumów oraz wydajność. W Theorze 1.2 ma dojść także do zjednoczenia kodu dla architektury ARM, a w wersji 1.3 ma się pojawić także obsługa wielowątkowości przez moduł kodera.
W sytuacji, kiedy kodek dźwięku Vorbis stał się oficjalną częścią planu Google upowszechnienia wolnych formatów multimedialnych, Monty oficjalnie ogłosił partnerstwo z nimi, choć w tej chwili to oczywiście tylko formalność. Za to w żadnym wypadku nie jest trywialne włączenie do Vorbisa niezależnej gałęzi aoTuV, poprawiającej jakość dźwięku zwłaszcza przy niskich przepływnościach, choć na szczęście jest to zaplanowane.
Wiadomo też, że Xiph.org szykuje się do poważniejszej pracy nad kontenerem Ogg. Gałąź testowa będzie nosić nazwę kodową transOgg. Skądinąd Monty technicznie nie ma nic przeciwko wykorzystaniu w WebM podzbioru kontenera Matroska, a dodatkowo jest zadowolony, że podkreśla to jedność celu, za jaki uważa po prostu rozwijanie wolnych formatów w multimediach.
Równolegle do rozwijania Theory, Xiph.org zajmuje się poprawkami VP8 (po cichu trwa to już od kilku tygodni). Tu także format został uznany za stały i, jak przypuszcza Monty, tylko w nadzwyczajnych wypadkach można się spodziewać jego korekty. Cała batalia znów będzie się odbywać jedynie na polu implementacji.
Monty odniósł się do znanego już powszechnie porównania x264 z VP8, dokonanego przez dewelopera x264. Monty zgadza się z nim, że nawet na bazie marnej specyfikacji można zrobić dobry kodek (x264 nie jest jedyną implementacją H.264 — są i takie, które pokonuje nawet Theora!), ale i odwrotnie, nie jest więc przesądzone który z nich okaże się w końcu lepszy. Biorąc pod uwagę osiągnięcia Xiph.org w ulepszaniu Theory widać, że warto będzie się przyglądać tej rywalizacji.
Monty odrzuca jednak sugestie, że podobieństwo kodu VP8 do x264 oznacza automatycznie naruszanie jednego z licznych patentów na H.264. Aby patent miał zastosowanie do jakiegoś kodu nie wystarczy, że znajdzie się tam nawet zdecydowana większość elementów opisanych we wniosku patentowym — wystarczy, że choć jeden element jest wykonany inaczej i patent już go nie dotyczy.
Ciekawą informacją jest też kwestia sprzętowego przyspieszania dla obu formatów. Zdaniem Monty’ego w rzeczywistości zwykle jest ono zaimplementowane w DSP ogólnego przeznaczenia, a więc z czasem ta obecna przewaga H.264 nad VP8 będzie zanikać.
Widać więc, że podczas zaplanowanej na jesień 2. edycji Open Video Conference będzie o czym rozmawiać, bo otwarte formaty multimediów przeżywają chyba przełomowe chwile. W dodatku w sieci pojawiła się właśnie witryna informacyjna poświęcona tej tematyce, o nazwie Libre Video.