KoalaBR napisał dla LWN dłuższy tekst opowiadający o bieżących postępach prac nad wolnym sterownikiem kart Nvidii, Nouveau. Część pierwsza opisuje architekturę grafiki pod Linuksem oraz GPU, natomiast druga narzędzia i efekty kodowania.
W podsumowaniu napisał:
Oto nasz bieżący stan, nasza mapa drogowa wskazuje, że kolejnym kamieniem milowym może być Quake, który nie jest zbyt odległym celem dla serii NV4x, ale ma do przezwyciężenia pewne problemy na innych kartach. Pierwszy przybliżony termin jesień/zima 2007 nieźle się sprawdził w części dotyczącej 2D, ale, jak o tym wspominałem, nieco się opóźnił w związku z decyzjami, które leżą poza naszym zasięgiem, takimi jak TTM i Gallium. Jednak decyzje te były słuszne i dzięki nim Nouveau będzie jednym z najbardziej zaawansowanych i przygotowanych na przyszłość istniejących sterowników.
Zarówno sterownik używający techniki Gallium, jak i samo Gallium3D, są dopiero w stanie rozwoju, niemniej na zamieszczonych świeżych zrzutach ekranu widać grywalne Neverball oraz OpenArena.
Osoby zainteresowane wolna grafiką zapraszam też do lektury pierwszej części wywiadu z twórcami Open Graphics Project, prezentującej podstawy projektu (na razie nie ma jeszcze dalszych części), a także — jeśli przemknęło niezauważone — planów rozwoju całego środowiska X.