Portale społecznościowe stają się coraz istotniejszą częścią internetowej rzeczywistości. Dla przykładu przywołać można sukces serwisu Facebook, który plasuje się aktualnie przed MySpace. Zmusił on tym samym MySpace do reorganizacji i oparcia swojej podstawowej siły na muzyce, a nie samych zdjęciach. Sytuacja ta sprzyja rozwijaniu innych niszowych portali, np. linkedin.com, plaxo.com, xing.com i asmallworld.net. Pamiętajmy jednak, że duża liczba nowych serwisów jest jeszcze w przygotowaniu. Są one proste i w odróżnieniu od tych uruchamianych w dotcom’owym boomie ich twórcy uważają, że wiedzą jak zarabiać na nich pieniądze.
Jednym z najbardziej interesujących nowych portali tego typu jest Finerday, uruchomiony w czerwcu tego roku. To komercyjna strona wsparta przez Age Concern, która pozwala osobom starszym korzystać z sieci i utrzymywać kontakt z bliskimi. Stwarza to pytanie – dlaczego wcześniej nie zostało stworzone coś tak bardzo potrzebnego? W końcu wiele osób poszukuje możliwości łatwego i przyjemnego korzystania z narzędzi ułatwiających kontakt.
Działają oczywiście jeszcze inne podobne strony, jak np. eons.com w Stanach Zjednoczonych, czy Saga Zone w Wielkiej Brytanii, ale brakuje im kilku czynników, dzięki czemu Finerday liczy, że stanie się hitem. Ludzie starsi nie chcą rozmawiać tylko z ludźmi starszymi, chcieliby pozostać w kontakcie z całą rodziną, gdziekolwiek się ona znajduje oraz chcą, by wszystko było łatwe i proste. Wspomniany już Finerday ma bardzo przyjazny, kolorowy interface z ikonami wiadomości, zdjęć, pamiętnika, zakupów, rozrywki itp. Dodatkowo dział „Rozrywka” podzielony jest na mniejsze części, „Gry” oraz „Telewizja i radio”, do których przypisane są przyciski z dużymi literami, aby kliknąć i rozpocząć zabawę. Opcja „Wyślij prezent” przenosi Cię do dobrze znanych marek z różnorodnym wyborem, co daje stronie potencjalne, doskonałe źródło zarobku. Interesującą rzeczą jest to, że w ciągu miesiąca mają oferować paczkę, w której skład wchodzić będzie tani komputer nowej generacji – w tym wypadku Acer, przystosowany dla ludzi starszych – duży ekran, proste przyciski i cena zbliżona do 160€, by mogli go zakupić bez większych wyrzeczeń. Świat komputerowy nagle zdał sobie sprawę, że miliard biedniejszych ludzi na świecie chce kupić tani komputer. Istnieje więc ogromny i szybko rozwijający się rynek ludzi starszych chcących tego samego!
Kolejną interesującą stroną startującą niedługo jest Basedrift.com. Jej cel to połączenie konsolowego stylu grania ze stroną komunikacyjną, co wygląda trochę jak cyfrowa wersja X Factor. Zamiast agregować mnóstwo treści wokół użytkownika – tak jak w MySpace, Basedrift zachęca użytkowników do wrzucania filmów, zdjęć, muzyki, tekstów i innych osiągnięć do specjalnych galerii, od tańca po wybory dziewczyny miesiąca – z głosowaniem użytkowników poprzez (pochlebne) wiadomości tekstowe w nadziei otrzymania nagród. Dyrektor Dom Penrice twierdzi, że to niezwykłe, gdyż użytkownicy rywalizują ze sobą, ale jednocześnie komunikują się z innymi ludźmi i nawet jeśli ktoś nie wygra głównej nagrody nadal może ubiegać się o jakąś inną. Przy pomocy firmy marketingowej ma nadzieje zawojować rynek niszowy dla 35 000 użytkowników do połowy przyszłego roku.
Jeśli nie jesteś przekonany, że serwisy społecznościowe idą w niszę, to co powiesz o myrl.com? To serwis społecznościowy (jeszcze nie publiczny) dla awatarów w wirtualnym świecie takim jak There.com i Second Life, gdzie można się komunikować ze sobą poprzez wirtualne granice. Jeśli awatar potrzebuje swojej własnej sieci, czy każda inna niszowa społeczność będzie odporna na ten nowy trend?
Tekst powstał na podstawie artykułu z Guardiana.